Valuation and qualification of companies, implementation of ISO quality standards

Valoración y cualificación de empresas, implementación de normas de calidad ISO

Main Article Content

Dexy Vergel-Galván
Jhorman Adrian Peña-Mendez
Viviana Paola Delgado-Sánchez
Abstract

Next, a historical process of quality is described, which implies the valuation and qualification of companies through the implementation of ISO quality norms; relating in a fast and simple way its origin in the 20th century, moving through Europe, through theories of improvement in the performance of the companies, which relate the importance of the cost-benefit, followed by Asia (Japan), giving to know the Japanese miracle to establish control of the automotive industry applying its strategy of Quality Control Circles and Total Quality Control. Continuing with a significant contribution to the American continent such as "zero defects" and TQM (Total Quality Management). This has led to ISO 9001 as a pioneer in quality standards, a brief account from its origin to its present day, this being in its beginnings a tool designed to focus on processes, and to address a topic of great relevance and growth, as is the application of international standards of financial information such as (IFRS), and finally a description by stages of the audit process that allows us to know whether or not companies comply with quality standards previously established by the organization.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Álzate, A. (2017). ISO 9001:2015 base para la sostenibilidad de las organizaciones en países emergentes. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 22, núm. 80. Obtenido de https://www.redalyc.org/jatsRepo/290/29055967003/29055967003.pdf

Amaya, P., Félix, E., Rojas, S., & Díaz, L. (2019). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 25, núm. 90. Obtenido de redalyc: https://www.redalyc.org/jatsRepo/290/29063559014/29063559014.pdf

Auditool. (2018). NICC1 - Norma Internacional de Control de Calidad. Lo que todo Auditor debe conocer. Obtenido de https://www.auditool.org/blog/auditoria-externa/5803-nicc1-norma-internacional-de-control-de-calidad-lo-que-todo-auditor-de-conocer

Benzaquen, J. (2018). La ISO 9001 y la administración de la calidad total en las empresas peruanas. Obtenido de Redalyc: https://www.redalyc.org/jatsRepo/1872/187255450011/index.html

Benzaquen, J., & Pérez, M. (2016). El ISO 9001 y TQM en las empresas de Ecuador. GCG: revista de globalización, competitividad y gobernalidad ISSN 1988-7116, Vol. 10, Nº. 3, 153-176. Obtenido de Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6992505

Buriticá, A., Buriticá, C., & López, G. (2 de junio de 2019). ISO 9001 versión 2015 guía de implementación revisión de caso. Scientia Et Technica, vol. 24, núm. 2, 2019, marzo-junio, 250-255. Obtenido de redalyc: https://www.redalyc.org/jatsRepo/849/84961237011/84961237011.pdf

EcuRed. (26 de agosto de 2019). La Calidad. Su evolución histórica. Obtenido de EcuRed: ecured.cu/La_Calidad._Su_evolución_histórica.

EIPE Business School. (2019). La Norma ISO 9001 en la Gestión de Calidad. Obtenido de https://www.eipe.es/blog/norma-iso-9001-gestion-de-calidad/

Gómez, A. (2018). Teoría de los cero defectos: herramienta mejora de procesos. Obtenido de Asesor de Calidad: http://asesordecalidad.blogspot.com/2018/05/teoria-de-los-cero-defectos-herramienta.html#.X76FFM1KjIV

iAuditoria. (2018). 4 etapas para realizar auditorías de calidad con éxito. Obtenido de https://iauditoria.com/4-etapas-para-realizar-auditorias-de-calidad-con-exito/

Moquillaza, S., & Carrillo, F. (2017). ISO 9001 y gestión académica para entidades universitarias. Industrial Data, vol. 20, núm. 1, 2017, 27-35. Obtenido de redalyc: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81652135003

Osorio, J., Cruz, E., & Romero, M. (2016). Impacto de la certificación ISO 9001 en clínicas de Cali, Colombia. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales. vol. 26, núm. 59, 35-45. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/818/81843213004.pdf

Ostos, M. (2015). Efecto de las NIIF para PYMES desde gestión de la calidad. Obtenido de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/13848/ENSAYO%20NIIF%20PARA%20PYMES.pdf?sequence=2&isAllowed=y

OJS System - Metabiblioteca |