Importance Of E-Commerce Adaptation in SMEs
Importancia De La Adaptación Del E-Commerce En Las PyMEs
Main Article Content
Taking into account that as a consequence of the pandemic caused by COVID-19, small and medium-sized companies had to reinvent themselves with E-commerce to be able to keep up throughout the pandemic, and that because of this new consumption habits of people have emerged through online shopping. The objective of this article is to analyze the information presented in different sources about the development of E-commerce in SMEs, to show which strategies to adopt for a good implementation of E-commerce, and to mention the most common advantages and benefits of the implementation of this practice for SMEs. The results show that knowing the business model, the platform on which to sell, the variety of payment methods available, the logistics operator and a good digital marketing campaign makes the implementation of E-commerce satisfactory. It is concluded that E-commerce is essential if you want to reach foreign markets as it is a faster way to grow against the competition.
Downloads
Article Details
Banco Finandina. (2020). Ventajas del comercio electrónico para cada tipo de negocio. https://www.bancofinandina.com/finanblog/noticias/2020/04/20/ventajas-del-comercio-electronico
Cámara Colombiana de Comercio Electrónico. (2019). ¿Cómo entrar al mundo del eCommerce?. https://www.ccce.org.co/noticias/como-entrar-al-mundo-del-ecommerce/
Cárdenas García, M., Velasco Burgos, B. M., & Cañizares Arévalo, J. de J. (2018). Coopetencia, modelo de Gestión Empresarial para Mipymes de Ocaña. Respuestas, 23(S1), 59–65. https://doi.org/10.22463/0122820X.1507
Confecámaras. (2021). Más de 166 mil empresas se crearon en el país durante el primer semestre de 2021. Confecámaras, red de cámaras de comercio: https://www.confecamaras.org.co/noticias/791-mas-de-166-mil-empresas-se-crearon-en-el-pais-durante-el-primer-semestre-de-2022
Criado-Alzate, Y. K., Rangel-Castilla, A. C., & Solano-Becerra, E. (2014). Estudio de las pequeñas empresas de Cúcuta sobre la convergencia a las normas internacionales de información financiera para PYMES. Respuestas, 19(2), 6–14. https://doi.org/10.22463/0122820X.432
Dávila López, F. Y., Sierra Caceres, W. A., & Riaño Solano, M. (2018). Crecimiento sostenible y factores de competitividad del sector calzado en Cúcuta. Respuestas, 23(S1), 50–58. https://doi.org/10.22463/0122820X.1502
DÍEZ, M. C. (2020). Los desafíos del comercio electrónico para las pyme. Inter American Development Bank , 40-41: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Los-desafios-del-comercio-electronico-para-las-PyME-Principales-claves-en-el-proceso-de-digitalizacion.pdf
Duarte Rey, D. M., Barrientos Rosales, M. de los Ángeles, & Castro Alfaro, D. (2019). La subutilización del neuromarketing en Colombia como herramienta de posicionamiento de marca. Enfoque Disciplinario, 4(1), 28-36. Recuperado a partir de http://enfoquedisciplinario.org/revista/index.php/enfoque/article/view/17
El Tiempo. (2021). 290 millones de transacciones, la meta del país en ‘e-commerce’. https://www.eltiempo.com/tecnosfera/novedades-tecnologia/comercio-electronico-en-colombia-proyecciones-del-2021-571657#:~:text=Compras%20por%20internet%20crecer%C3%ADan%20durante%20septiembre&text=Por%20esta%20raz%C3%B3n%2C%20el%20Gobierno,digitales%20en%
Ferreira, N. M. (2019). 20 ventajas y desventajas del comercio electrónico que necesita saber. oberlo: https://www.oberlo.com/blog/20-ecommerce-advantages-and-disadvantages
Jiménez, Y. J. (2019). Comercio Electrónico ventajas y desventajas. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/16999/3/2019_Comercio_electronico_ventajas.pdf
La República. (2021). El comercio electrónico en la región creció 66% en 2020 y llegó a US$66.765 millones. https://www.larepublica.co/globoeconomia/el-e-commerce-en-latinoamerica-aumento-66-durante-2020-y-llego-a-us66765-millones-3145702
Medina, J. (2019). Quién es quién: principales empresas de logística para eCommerce en Colombia. marketing4ecommerce: https://marketing4ecommerce.co/logistica-ecommerce-colombia/
Niebles Núñez, L., De La Ossa Guerra, S. J., & González Martínez, K. D. (2019). Gestión humana en pymes: herramientas para organizaciones altamente efectivas. Aglala, 10(2), 111-121. https://doi.org/10.22519/22157360.1437
Restrepo, J. G. (s.f.). ¿Quiere saber cómo iniciar un e-commerce para pymes? primero debe saber esto?. Py+: https://www.pymas.com.co/ideas-para-crecer/mercadeo-y-ventas/ecommerce-para-pymes-en-colombia
Ríos Quintana, Y. M., Moreno Mendoza, E. F., & Pineda López, C. P. (2017). Percepción femenina: ventajas y desventajas de la compra virtual. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 7(7), 2-8. https://doi.org/10.22463/24221783.2420
Sánchez-Mojica, K. Y., Herrera-Rubio, J. E., Martínez-Parada, M., & Pérez-Domínguez, L. A. (2018). Aplicación móvil como estrategia para la comercialización de productos agropecuarios. Respuestas, 23(1), 52–59. https://doi.org/10.22463/0122820X.1335
Solano-Becerra, E. (2017). Análisis de los potenciales efectos en el reconocimiento de los activos de las pequeñas empresas de Cúcuta-Colombia por la implementación de la NIIF para Pymes. Respuestas, 22(2), 116–130. https://doi.org/10.22463/0122820X.1212
Súarez, V. (2019). Comercio eléctronico, futuro para las pymes. El Colombiano, 17.https://www.elcolombiano.com/negocios/empresas/comercio-electronico-el-futuro-para-las-pymes-1B1055955112
Velásquez, N. R. (2019). Ventajas en la implementación de ecommerce en Colombia. https://core.ac.uk/download/pdf/286064076.pdf
Velásquez-Moreno, J. R., Larrañaga-Rincón, G. M., & Sarmiento-Linares, Ányelo. (2016). La importancia de formalizar empresa con potenciales emprendedores de la localidad de Bosa, bajo un entorno de globalización económica y desarrollo social. Mundo FESC, 6(11), 80-90. Recuperado a partir de https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/85
Villaveces, S. (2021). Una tienda virtual es lo que su negocio necesita para lograr una transformación digital. Piñas: https://www.pymas.com.co/ideas-para-crecer/mercadeo-y-ventas/tienda-virtual-las-plataformas-mas-populares