Guide to reduce opacity in AI decision making in business
Guía para la disminución de opacidad en la toma de decisiones de la IA en los negocios
Main Article Content
The research addresses the ethical and trust challenges arising with the rapid adoption of Artificial Intelligence (AI) in business environments. It focuses on the lack of transparency in AI decision-making, creating a pressing need to address this opacity. The analysis highlights the importance of finding a balance between the efficiency offered by AI and the transparency needed in business operations. In this context, a guide is proposed as a solution to reduce opacity and promote responsible use of AI in the business environment. This guide not only seeks to address ethical and trust dilemmas, but also has a significant social and economic impact. Socially, it enables professionals to make informed decisions, promoting conscious use of AI and contributing to brand diversification. In addition, it promotes more equitable competition in the market. The need to raise awareness about the proper use of AI is emphasized, ensuring its application without compromising personal and social progress. The proposed guide not only addresses ethical and trust issues, but also promotes responsible technological advancement in the business environment, seeking a balance between efficiency and transparency to achieve a positive social and economic impact.
Downloads
Article Details
Benhamou, S. (2022.). La transformación del trabajo y el empleo en la era de la inteligencia artificial Análisis, ejemplos e interrogantes. Editorial CEPAL. Recuperado a partir de https://www.cepal.org/es/publicaciones/47985-la-transformacion-trabajo-empleo-la-era-la-inteligencia-artificial-analisis
CAF, (2022). Conceptos fundamentales y uso responsable de la inteligencia artificial en el sector público. Recuperado a partir de https://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1921/Conceptos%20fundamentales%20y%20uso%20respo nsable%20de%20la%20inteligencia%20artificial%20en%20el%20sector%20p%C3%BAblico.pdf?isAllowed=y &sequence=5
Cerrito-Martínez, A. (2019). El impacto de la inteligencia artificial en el derecho administrativo ¿nuevos conceptos para nuevas realidades técnicas? La administración al día. Recuperado a partir de https://laadministracionaldia.inap.es/noticia.asp?id=1509574
Datision. (2021). La inteligencia artificial para la toma de decisiones empresariales. Por qué aplicarla, cómo hacerlo y qué conseguimos con ella. Recuperado a partir https://datision.com/blog/inteligencia-artificial-decisiones-empresariales/
Florina-Guadalupe, A. T., Garza-Garcia, J. & Vazque-Parra, J.C. (2014). Transparencia en las organizaciones, una aproximación desde la perspectiva de los colaboradores. Estudios Gerenciales, 30 (133), 408–418. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0123592314001569 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.06.007
Firth-Butterfield, K. (2019). Incidencia de la inteligencia artificial y consideraciones de índole comercial. OMPI. Recuperado a partir de https://www.wipo.int/tech_trends/es/artificial_intelligence/ask_the_experts/techtrends_ai_firth.html
Huet, P. (2023). Ética en la Inteligencia Artificial. OpenWebinars.net. Recuperado a partir de https://openwebinars.net/blog/etica-en-la-inteligencia-artificial/
Juniper Networks. (2016). Juniper Networks; Juniper Networks. Recuperado a partir de https://www.juniper.net/mx/es/research- topics/what-is-ai-for-networking.html
Merzthal-Toranzo, J. (2021). Inteligencia Artificial: ¿Cómo aprovechar esta herramienta en la toma de decisiones? ESAN. Recuperado a partir https://www.esan.edu.pe/conexion-esan/inteligencia-artificial-como-aprovechar-esta- herramienta-en-la-toma-de-decisiones
Medeiros, V., Gonçalves Godoi, L., & Camargos Teixeira, E. (2020). La competitividad y sus factores determinantes: Un análisis sistémico para países en desarrollo. Revista de La CEPAL, 2019 (129), 7–27. https://doi.org/10.18356/9c2a7060-es DOI: https://doi.org/10.18356/9c2a7060-es
MinTIC expide el Decreto 1263 de 2022 para definir los lineamientos y estándares aplicables a la transformación digital pública. Recuperado a partir de https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/Noticias/238232:MinTIC-expide-el-Decreto-1263-de- 2022-para-definir-los-lineamientos-y-estandares-aplicables-a-la-transformacion-digital- publica#:~:text=Desde%20el%20pasado%2016%20de,prop%C3%B3sito%20avanzar%20en%20ese%20objetiv o
Núñez, (2022). La inteligencia artificial en los negocios. Recuperado a partir de https://www.researchgate.net/profile/Edwin-Nunez- Rocha/publication/360697409_LA_INTELIGENCIA_ARTIFICIAL_EN_LOS_NEGOCIOS/links/6285a9a9e48 7bf5a92ca27fe/LA-INTELIGENCIA-ARTIFICIAL-EN-LOS-NEGOCIOS.pdf
Osuna-Rodríguez, (2008). Teoría de la inteligencia artificial para la calidad. Gestiopolis. Recuperado a partir de https://www.gestiopolis.com/teoria-inteligencia-artificial-calidad/
Pérez-León, E. V., & Rojas-Arevalo, D. I. (2019). Impacto de la inteligencia artificial en las empresas con un enfoque global. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC), Lima, Perú. Recuperado apartir de http://hdl.handle.net/10757/628123
Pérez, S., (2022). Mega Tendencias de la Inteligencia Artificial en los negocios. Recuperado a partir de https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstream/handle/ucordoba/6483/P%c3%a9rezpolosamira.pdf?sequence=1 &isAllowed=y
Política de Gobierno Digital. (2022). Recuperado a partir de https://gobiernodigital.mintic.gov.co/portal/Politica-de- Gobierno-Digital/
Pardo-Melo,A.D., Cañon, M. Z., & Téllez-Alonso, J.C., (2020). Efectos de la inteligencia artificial en las empresas. [Tesis de grado, Fundación Universitaria del Área Andina]. Recuperado a partir de https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/3959/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAll owed=y
SGMA (2005). Inteligencia Artificial capítulo 4. Recuperado a partir http://www.ptolomeo.unam.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/132.248.52.100/219/A7.pdf
Verdegay, L. J. Lamata T., Pelta, D., & Cruz, C. (2021). Inteligencia artificial y problemas de decisión: la necesidad de un contexto ético. Suma de Negocios, 12 (27), 104–114. https://www.redalyc.org/journal/6099/609970431002/html/ DOI: https://doi.org/10.14349/sumneg/2021.V12.N27.A2