Perspectives and experiences of the accounting profession, a case study in Saltos del Guairá, Paraguay
Perspectivas y experiencias de la profesión contable, estudio de caso en Saltos del Guairá, Paraguay
Main Article Content
Accountants are responsible for assessing the financial well-being of a company and for producing accurate and timely financial statements, which are essential for making business decisions. The objective was to analyze the perspectives and experiences of accountants in Saltos del Guairá. A qualitative, descriptive, case study methodology was used. The population consisted of 10 accountants with more than 3 years of experience in the accounting profession, both in a dependent and independent manner. Field work was carried out, an interview questionnaire with open-ended questions was applied to them, and for the theoretical analysis. n dedication and commitment to remain relevant in their field. The findings demonstrate that the perspectives and experiences of accountants in Saltos del Guairá reflect a combination of personal and contextual motivations. Accountants value the accessibility and wide range of job opportunities offered by the accounting profession in the region. Many are attracted by the possibility of working independently and contributing to the development of the city through business formalization and tax advice. In terms of challenges, accountants are under constant pressure to adapt to regulatory and technological changes. Despite available resources, such as refresher courses and virtual training, some mention additional workload and unsatisfactory remuneration as relevant concerns. Regarding the accountants' experiences, they reveal a balance between satisfaction with the positive impact their work has on the local economy and the need to stay updated and competitive in a constantly evolving professional environment. Evolving standards and technologies continue to present challenges and opportunities that accountants face with dedication and commitment to stay relevant in their field.
Downloads
Article Details
Alcántara Córdova, Y. (2017). El rol del Contador Público y su responsabilidad Ética ante la sociedad de la Región San Martín, 2017 [Tesis de pregrado, Universidad Peruana Unión]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/898
Araujo Santiago, G., & Garamendi Hinostroza, E. Y. (2019). Factores que influyen en la demanda de estudios universitarios en la Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, 2016 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Cristóbal De Huamanga]. http://repositorio.unsch.edu.pe/handle/UNSCH/4437
Avendaño Rodríguez, K. C., Magaña Medina, D. E., & Flores -Cresto, P. (2020). Influencia familiar en la elección de carreras STEM (Ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas) en estudiantes de bachillerato. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 515-531 https://doi.org/10.6018/rie.366311 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.366311
Aguayo Caballero, P. (2020). Contabilidad Básica (2a ed.). https://www.studocu.com/latam/document/universidad-nacional-de-asuncion/contabilidad/aguayo-caballero-p-2020-contabilidad-basica-mas-paginas-compress/61373737?origin=course-trending-1
Barberá Heredia, E. (2004). Diversidad de género, igualdad de oportunidades y entornos laborales. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (50), 37-53. https://www.redalyc.org/pdf/174/17405003.pdf
Barros González, M., & Johnson Castañeda, D. C. (2018). Génesis y evolución de la contabilidad en Colombia. Características en la segunda mitad del siglo XX. [Tesis de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. http://hdl.handle.net/20.500.12494/8487
Betancur, H. D. (2014). El sistema contable en perspectiva Sistema-Entorno. LÚMINA, (15), 202-224. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8679260 DOI: https://doi.org/10.30554/lumina.15.1071.2014
Bordón López, M. N., & Britos Palacios, B. (2022). Desafíos de los Contadores Públicos de la ciudad de Pilar ante las nuevas exigencias de la profesión. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 10962-10981. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4177 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4177
Bronzato, A., & Dias, S. M. P. (2021). Experiencia contable: Nuevas perspectivas de la profesión en la era tecnológica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 10 (2), 42-47. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/contabilidad/perspectivas-de-la-profesion DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/contabilidade/perspectivas-da-profissao
Carrera Mora, M. P., & Pérez Solano, R. (2021). Factores sociales, curriculares, geográficos y personales, que influyen en la elección de una carrera universitaria en áreas STEM en estudiantes que participan en la Categoría A de la Olimpiada Costarricense de Ciencias Biológicas, 2021 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Costa Rica]. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/23662
Changmarín-Reyes, C. A. C. (2020). El reto profesional para los contadores públicos ante las innovaciones sociales. Revista Visión Contable, (22),92-116 . https://doi.org/10.24142/rvc.n22a5 DOI: https://doi.org/10.24142/rvc.n22a5
Cardenas-Chávez, S. , Hernandez-Reyes, F. & Piña-Gutiérrez, M. E. (2021). Factores que inciden en la elección de una carrera universitaria. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 7 (13), 15-24.Recuperado a partir https://psicoeducativa.edusol.info/index.php/rpsicoedu/article/view/128
Cardona-Acevedo, M. Montes, I.C., Vasquez-Maya, J.J. Villegas - Gonzalez, M.N & Brito-Mejia,T. (2007). Capital humano: Una mirada desde la educación y la experiencia laboral. Cuadernos de Investigación, (56) 1-40. Recuperado de https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/cuadernos-investigacion/article/view/1287
Cuccuri. (2013). Educación con Tics (1a ed.). USERSHOP. https://books.google.com.py/books?hl=en&lr=&id=-iSF7urTm9QC&oi=fnd&pg=PA1&dq=info:B6eaJRo1sjoJ:scholar.google.com&ots=988oOTOi1w&sig=lEZtBwAuZDuDq4khm-TR_wY_uD8&redir_esc=y#v=twopage&q&f=false
Dávalos Von Eckstein, J. E., Rolón-Britez, L. G., Macoritto-Larrea, L. L., & Brizuela-Cañete, A. L. (2022). Percepción del alumno universitario sobre el ejercicio profesional del contador público. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 4876-4889. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3444 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3444
Dombois, R. (1998). Erosiones de las relaciones laborales y nuevas formas de trabajo remunerado. Nueva Sociedad, (158), 185-205. https://static.nuso.org/media/articles/downloads/2733_1.pdf
Duarte Sanchez, D. D. (2022). Posicionamiento laboral de los egresados de la carrera de licenciatura en administración de FACEM-UNICAN de Salto del Guairá, 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2426-2435. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1658 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1658
Fowler Newton, E. (2011). Cuestiones Contables Fundamentales (5 ed.). La Ley. Recuperado a partir de https://www.academia.edu/39348412/Cuestiones_contables_fundamentales
Franco, L. R., & Genes, Y. A. (2019). Influencia de la familia en la deserción de la educación superior en Paraguay. En XIX Coloquio Internacional de Gestión Universitaria. Universidade e desenvolvimento Sustentável. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/201864
Gonzalez - Montoya, C. , Puerta-Castrillón, V. Y., & Chamorro - González, C. L. (2022). Principales retos de la profesión contable desde las perspectivas económica, digital y científica. Revista Visión Contable, (24) 31-57. https://doi.org/10.24142/rvc.n24a3 DOI: https://doi.org/10.24142/rvc.n24a3
González, R. S. (2011). La incorporación de la Generación Y al mercado laboral: El caso de una Entidad Financiera de la ciudad de Resistencia. Palermo Business Review, (5) 67-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4045771
Hernandez Martín, A., & Olmos Migueláñez, S. (2011). Metodologías de aprendizaje colaborativo a través de las tecnologías.Aquilafuente (178). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=498004
Jáuregui Villafuerte, C. G. (2019). “Factores que determinan la elección de la carrera profesional en la facultad de ciencias económicas de la Universidad Nacional Del Callao” [Tesis pregrado, Universidad Nacional de Callao]. http://repositorio.unac.edu.pe/handle/20.500.12952/4190
Jiménez Correa, K. J., & Núñez Melo, Y. T. (2019). Los elementos que conforman el perfil del Contador Público del siglo XXI [Tesis pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. http://hdl.handle.net/20.500.12494/14031
La Paz Lillo, A., Arrúa, K., & Gallardo, S. (2022). Análisis de las carreras universitarias de contabilidad en Paraguay vigentes al 2020. Población y Desarrollo, 28(54), 68-82. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2022.028.54.068 DOI: https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2022.028.54.068
Lavin, D., Hillison, W., & Rodríguez, L. (2016). Independencia: investigación intercultural en cuanto a la percepción de las relaciones familiares y una evaluación de las normas contables del Instituto de Contadores Públicos Americanos. Contaduría Universidad de Antioquia, (34),139-151 https://doi.org/10.17533/udea.rc.25553 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rc.25553
López Acuña, L. E. (2013). Diversidad de género en carreras profesionales: Comparación en selección de carrera, entre ciencias económicas e ingenierías. Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología. https://repositorio.ulacit.ac.cr/handle/20.500.14230/4791
Luciani Toro, L. (2013). Importancia del uso de las tecnologías en la formación académica del contador público. Actualidad Contable Faces, 16 (27), 4-4. https://www.redalyc.org/pdf/257/25728957001.pdf
Llerena Companioni, O. (2015). El proceso de formación profesional desde el punto de vista complejo e histórico-cultural. Actualidades Investigativas en Educación, 15 (3),. Recuperado de https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.21041 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.21041
Manayay Guevara, J. C., & Quesquén Chozo, V. D. (2019). Estrategias tributarias para promover el cumplimiento de las obligaciones tributarias en los comerciantes del Mercado Modelo, Chiclayo – 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo]. http://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/5456
Miramontes-Artega, M.A, Castillo-Villapudua, K. Y., & Macías-Rodríguez, H. J. (2019). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7 (14), 199-214 . https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.017 DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.017
Mora Torres, Y. T. (2017). Los sistemas de información contable y su relación con las herramientas tecnológicas [Trabajo final de especialización, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano]. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/handle/20.500.12010/2448
Moya López, M. (2013). De las TICs a las TACs: La importancia de crear contenidos educativos digitales. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (27), 1-15. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/275963
Pozzio, M. (2012). Análisis de género y estudios sobre profesiones: Propuestas y desafíos de un diálogo posible -y alentador-. Sudamérica : Revista de Ciencias Sociales, (135), 123-141 http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/160
Riso, W. (2007). El poder del pensamiento flexible. Grupo Editorial Norma. https://books.google.com.py/books?id=rSqi5lH0gBUC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Ramírez García, A. G. Espejel García, A., Pirela Hernández, A. A., & Castillo-Escalante, I. C. (2021). Educación virtual: Alternativa en un sistema educativo globalizado. Revista Venezolana de Gerencia, 26(6), 376-389 https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/37159 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.23
Saavedra, M., & Saavedra, M. (2015). La investigación contable en Latinoamérica. Actualidad Contable Faces, 18(31), 99-121. https://www.redalyc.org/pdf/257/25743363006.pdf
Schmeling González, R. V. S. (2022). Big Data e Inteligencia Artificial en los procesos de fiscalización de la Subsecretaría de Estado de Tributación (SET) al 2021. Revista de Ciencias Empresariales, Tributarias, Comerciales y Administrativas, 1(1),106-127. https://doi.org/10.58287/rcfotriem-1-1-2022-3 DOI: https://doi.org/10.58287/rcfotriem-1-1-2022-3
Vilchez Platero, D. del R. (2019). Factores motivacionales en la elección de la carrera de Educación de los ingresantes de una universidad privada en Arequipa 2018 [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. http://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/3188
Wyman, H. E. (1989). El poder y la importancia de la contabilidad ayer, hoy y mañana: Cómo fue, cómo es y cómo debería ser. V Congreso de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas: Murcia (28) 17-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1219749