nalysis of Technological Competencies in Public Accounting Programs in Colombia: Implications for Sustainable Development

Análisis de las Competencias Tecnológicas en los Programas de Contaduría Pública en Colombia: Implicaciones para el Desarrollo Sostenible

Main Article Content

Oscar Daniel Rojas Peña
Viviana Paola Delgado-Sánchez
Abstract

This study analyzed technological competencies in public accounting programs in Colombia, aiming to contribute to the sustainable development of the country and promote the education of professionals capable of facing the challenges of the digital era and meeting sustainable development goals. Through surveys conducted among students and graduates of public accounting, gaps were identified between the technological skills acquired and those required by the industry. It was found that 50% of students consider their training in technologies to be insufficient, while 70.6% of graduates do not feel adequately prepared in technological skills. Additionally, a high demand for technological skills was evident in job offerings in the field of public accounting. In conclusion, it is recommended to incorporate technological tools into the curriculum and promote continuous education programs for professionals in the field.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Acevedo-Almonacid, R., Guerra-Genskowsky, L. Aravena-Reyes, J. A. Aguilar-Molina,M. L. & Azevedo,W. (2005). Modelo para la gestión del conocimiento basado en la teoría de la regulación. Apertura 5 (1) 55-66. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/688/68850106.pdf

Cifuentes-Velez, R. (2019). Prospectiva Y Vigilancia Tecnológica Para La Contaduría Pública En Colombia: Horizonte Al 2025. [Tesis de Maestría, Universidad del Valle] Recuperado a partir de https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/13787/CB-0592590.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Congreso de la República. (1990). Ley 43. Recuperado a partir de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104547_archivo_pdf.pdf

Congreso de la República. (1992). Ley 30. Recuperado a partir de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0030_1992.html

Congreso de la República. (2009). Ley 1314. Recuperado a partir de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1314_2009.html

Delgado-Sánchez, V. P. (2023). Analizar el Currículo de los Programas de Contaduría Pública en Colombia y su Adaptación a las Nuevas Tecnologías y Roles de los Egresados.[Tesis de Doctorado, Universidad Benito Juárez].Recuperado a partir de https://sites.google.com/search/ubj.edu.mx/repositorioestudiantilubj?query=Analizar%20el%20Curr%C3%ADculo%20de%20los%20Programas%20de%20Contadur%C3%ADa%20P%C3%BAblica%20en%20Colombia%20y%20su%20Adaptaci%C3%B3n%20a%20las%20Nuevas%20Tecnolog%C3%ADas%20y%20Roles%20de%20los%20Egresados.&scope=site&showTabs=false

Fuertes-Díaz, M. L. (2019). Oportunidades, necesidades y tendencias de la educación contable en Colombia. sello editorial UNAD. Recuperado a partir de https://libros.unad.edu.co/index.php/selloeditorial/catalog/book/120

Gartner. (2022). Gartner magic quadrant y critical capabilities. Recuperado a partir de https://www.gartner.com/en/information-technology/research/magic-quadrant

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología De La Investigación. Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa Y Mixta. McGraw-Hill Interamericana. Recuperado a partir de http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

Martínez-Isaza, L. I., & Agudelo, J.H. (2020). Formación Tecnológica En El Programa De Contaduría Pública Del Tecnológico De Antioquia. [Tesis de Pregrado, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria] Recuperado a partir de https://dspace.tdea.edu.co/bitstream/handle/tdea/1598/Formacion%20tecnologica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mayor-Ríos, J. A., Pacheco-Ortiz, D. M., Patiño-Vanegas, J. C., & Ramos-y-Yovera, S. E. (2019). Análisis de la integración del Big Data en los programas de contaduría pública en universidades acreditadas en Colombia. Revista CEO 5 (9) 1-24. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/journal/6381/638169086004/638169086004.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2003). Resolución 3459. Recuperado a partir de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-85909.html

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Ley 118. Recuperado a partir de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-159149.html

Mistral. (2022). Análisis anual de Mistral sobre la clasificación de herramientas. Recuperado a partir de https://www.mistralbs.com/blog/analisis-cuadrante-de-gartner-analytics-2022/

Naciones Unidas Colombia. (2020). 9 industria, innovación e infraestructura. Recuperado a partir de https://colombia.un.org/es/sdgs/9

Naciones Unidas Colombia. (2022).4 Educación de calidad. Recuperado a partir de https://colombia.un.org/es/sdgs/4

ONU. (2015). ¿Qué son los Objetivos de Desarrollo Sostenible? Recuperado a partir de https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals#:~:text=de%20Desarrollo%20Sostenible%3F-,Los%20Objetivos%20de%20Desarrollo%20Sostenible%20(ODS)%2C%20tambi%C3%A9n%20conocidos%20como,disfruten%20de%20paz%20y%20prosperidad.

ONU. (2015). Objetivo 9: Construir infraestructuras resilientes, promover la industrialización sostenible y fomentar la innovación. Recuperado a partir de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/infrastructure/

ONU. (2015). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Recuperado a partir https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

OJS System - Metabiblioteca |