Fear in people of forming or creating their own company in Colombia
Miedo en las personas para formar o crear su propia empresa en Colombia
Main Article Content
This work aims to present some hypotheses as to why people are afraid to start a business. The article presents a qualitative analysis around the topic of entrepreneurship in a world where globalization is taking giant steps, innovation and creativity are necessary and propose ideas to overcome this obstacle along the way and create an entrepreneurial culture. It is time to incentivize innovation with a business focus by implementing the knowledge and skills of professionals. Entrepreneurship teaches how to create a company and be competitive in the market, the entrepreneur must have extensive knowledge of current affairs and latest trends to enter the market generating impact and implementing technological advances. Entrepreneurship is the formation of an idea that generates income taking into account the efficient optimization of resources, having a mission, a vision, persistence, commitment, leadership and passion are key factors for the entrepreneurial culture. Making decisions is essential for the creation of a company, the positive or negative results of the business plan depend on it.
that generates income taking into account the efficient optimization of resources, having a mission, a vision, persistence, commitment, leadership and passion are key factors for the entrepreneurial culture. Decision-making is essential in the business creation process, the success or failure of the project depends on it.
Downloads
Article Details
Bedoya-Dorado, C. & García-Solarte, M. (2016). Efectos del miedo en los trabajadores y la organización. Estudios Gerenciales, 32(138),60-70. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21244782006.
Benítez-Piñeros, K. (2018). Los factores que impiden el éxito de un emprendedor. La Republica.https://www.lar-epublica.co/alta-gerencia/los-factores-que-impiden-el-exito-de-un-emprendedor-2606667
Betancourt-Zárate, G. (2003). De la historia empresarial a la historia organizacional. INNOVAR.Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, (22), 199-210.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81802219.
Cámara de comercio del Huila (2022). Aumento de la creación de empresas durante la pandemia en Huila. https://www.cchuila.org/aumento-la-creacion-de-empresas-durante-la-pandemia-en-huila/
Delgado-Peña, P. A. (2015). Claúsula de prohibición general de competencia desleal. Revista CES Derecho, 6(2), 93-1047. Recuperado a partir de https://revistas.ces.edu.co/index.php/derecho/article/view/3664
Duarte-Cueva, F. (2007). Emprendimiento, empresa y crecimiento empresarial.Contabilidad y Negocios, 2(3),46-56. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281621764007
Fuentes-García, F. J., & Sánchez-Cañizares, S. M. (2010). Análisis del perfil emprendedor:una perspectiva de género. Estudios de Economía Aplicada, 28(3),1-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30120334014.
García del Junco, J. Álvarez-Martínez, P. & Reyna-Zaballa, R. (2007). Características del Emprendedor de Éxito en la Creación de PYMES Españolas. Estudios de Economía Aplicada, 25(3) ,951-974. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=30113818017.
Henao-Mesa, S.L. (2009) Emprendimiento en Colombia, principales dificultades y consideraciones para sortearlas.[Tesis de Pregrado, Universidad Libre]. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/18448/Emprendimiento%20en%20Colombia%20principales%20 dificultades%20y%20consideraciones%20para%20sortearlas%20SONIA%20 HENAO%201088249410.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández-Fernández, L. (2016). Entorno y empresa. Revista de Ciencias Sociales 22(2),6-7.: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28049145001.
Kotler, P. & Armstrong, G. (2013) Fundamentos de Marketing, Sexta Edición. Pearson Educación. https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/14584/mod_resource/content/1/Fundamentos%20del%20Marketing-Kotler.pdf
Madriz-Silva, R. D. (2006). Proceso de creación y de dirección de empresas. Universidad, Ciencia y Tecnología, 10(39), 119-121. Recuperado, de https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-48212006000300005
Martinez-Becerra, P. (2015). El «enfoque de las capacidades» de Martha Nussbaum frente el problema de la ética animal. Veritas, (33), 71-87. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-92732015000200004
Martínez-Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20),165-193. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005.
Marulanda-Valencia, F. Á. & Morales-Gualdrón, S. T. (2016). Entorno y motivaciones para emprender. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81),12-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20649705002.
Medina, J. (2013). El miedo al fracaso. . .y el miedo al éxito. Executive Excellence. http://www.eexcellence.es/index.php/expertos-en-gestion/jose-medina342-2
Mejía, C. (2021). Oportunidades para emprender en tiempo de crisis. Cincodias. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/04/23/emprendedores/1619170446_972835.html
National Geographic (2021). JhoN D. Rockefeller, el rey del petróleo. https://historia.nationalgeographic.com.es/a/john-davison-rockefeller-rey-petroleo_16955
Paz -Rada, E. (2013). La sociedad del miedo y la inseguridad: La construcción de un modelopolítico y social penalizando la pobreza y la marginalidad. Temas Sociales (33) http://www.scielo.org.bo/pdf/rts/n33/n33_a02.pdf
Peñaloza, M.C., & Morillo-Moreno, M.C. (2010). El sector servicios y los delitos informáticos. Visión Gerencial, (2),358-370. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=465545889014.
Piñas, B. (2018). Miedo al fracaso. Factores psicológicos. Área Humana https://www.areahumana.es/miedo-al-fracaso/
Pizzi, A. & Brunet, I. (2013). Creación de empresas, modelos de innovación y pymes. Cuadernos del Cendes, 30(83), 53-74. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/403/40329473004. pdf
Portafolio. (2019). Los obstáculos que enfrentan los emprendedores al crear su negocio. Recuperado de https://www.portafolio.co/negocios/emprendimiento/los-obstaculos-que-enfrentan-los-emprendedores-al-crear-su-negocio-530154
Ramírez- Urquidy, M. Manuel, B. & Fuentes, R. (2013). Emprendimiento y desarrollo manufa- tureros en las entidades federativas de México. Problemas del desarrollo, 44(174), 167-195. Recuperado dehttps://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttex-t&pid=S0301-70362013000300008
Revista La Semana. (2021). Colombia tiene el espíritu emprendedor más sobresaliente del mundo. https://www.semana.com/mejor-colombia/articulo/colombia-tiene-el-espiritu-emprendedor-mas-sobresaliente-del-mundo/202110/
Reynoso-Castillo, C. (2014). Las transformaciones del concepto de empresa. Revista latinoamericana de derecho social, (18), 133-158. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4296/429640273005.pdf
Rodríguez, G. S. (2004). Gobierno electrónico: Hacia la modernización y transferencia de la gestión pública. Revista de Derecho, (21),1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85102101.
Rodríguez-Ramírez, A. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento & Gestión, (26), 94-119. https://www.redalyc.org/pdf/646/64612291005.pdf
Sales-Gelabert, T (2009). Modernidad, política y globalización. La teoría social y política de Ulrich Beck [Tesis de doctorado, Universitat de les illes Balears] https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/126301/ttsg1de1.pdf?sequence=1
Santamaría, F. (2020). Emprender en época de coronavirus. Forbes. https://forbes.co/2020/03/18/red-forbes/emprender-en-epoca-de-coronavirus
Segura-Segura, J.A (2019) El emprendimiento y sus temores más frecuentes. [Tesis de pregrado,Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/21344/SeguraSeguraJohnAlexander2019.pdf?sequence=1&is-Allowed=y
Soria-Barreto, K., Zuniga-Jara, S., & Ruiz-Campo, S. (2016). Educación e Intención Em-prendedora en Estudiantes Universitarios: Un Caso de Estudio. Formación universitar-ia, 9(1), 25-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004
Stanton, E. & Walker, (2018). Fundamentos de Marketing. Asmpmarketing.https://asmpmarketing.com/que-es-el-marketing-definicion
Tirado, D. (2018). ¿Miedo a emprender un negocio? Dineroensandalias. Recuperado de https://dineroensandalias.com/miedo-a-emprender/.
Vera-Hervás, L. (2021). Iba a lanzar mi negocio. . . Y llegó la pandemia. La intrahistoria de CommsTribe. Cincodias. Recuperado a partir de https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/02/16/emprendedores/1613466538_985111.html