International Student Academic Mobility, from the UFPS of Colombia, To the UJA of Spain, From the Perspective of the ERASMUS Student.

Movilidad Académica Estudiantil Internacional, desde la UFPS de Colombia, Hacia la UJA de España, Desde la Óptica del Estudiante de ERASMUS

Main Article Content

Jeison Stiven Blanquiced Sepulveda
Francisco Esteban Rodríguez Isidro
Julio Alfonso González Mendoza
Abstract

The present research study that has as title, International Student Academic Mobility, from the UFPS of Colombia, Towards UJA of Spain, From the Perspective of the ERASMUS Student; has as objectives to identify the projections that have had the ERASMUS students of the UFPS, in relation to the formative differences between the University Francisco de Paula Santander of Colombia compared to the University of Jaén of Spain, along with the objective of the schematization of the different requirements in the process of international academic mobility. All through a quantitative methodology, with the implementation of the survey instrument, to the population of ERASMUS students "Are the students of the UFPS who have made mobility to the UJA", with a sample of 5 students who made international academic mobility to the University of Jaen-UJA, coming from the University Francisco de Paula Santander-UFPS. Having as main focus the parameters of the Beca-UFPS, more, however, in the same article are mentioned the various benefits of all international academic mobility scholarships currently present in the UFPS. This allows the reader not only to know the perspectives of the students of academic mobility, facing the teaching methodology between a Latin American university vs. a European university, but, in turn, informs the reader of the different requirements, benefits and commitments that are assumed in the process of international academic mobility between these two universities.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Agencia para la Reincorporación y la Normalización - ARN. (2021) Excombatientes fortalecen las buenas prácticas pecuarias en el Catatumbo. Recuperado de https://www.reincorporacion.gov.co/es/sala-de-prensa/noticias/Paginas/2021/Excombatientes-fortalecen-las-buenas-practicas-pecuarias-en-el-Catatumbo.aspx

Cabrera-Hernández, D. M. & Flores-Zamora, A.F (2021). Experiencias de movilidad saliente en estudiantes de la Universidad Autónoma de Puebla. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 51 (3) 125-152.https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-878X2021000300125 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.3.395

Didou - Aupetit, S. (2007). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Cuadernos de universidades. Recuperado de https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2018/06/1-INTERNACI-NALIZACION.pdf

García-Palma, J. J. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Cooperación educativa iberoamericana, (61). https://rieoei.org/RIE/article/view/600 DOI: https://doi.org/10.35362/rie610600

Goetz, J. P. & Lecompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata. Recuperado de https://upeldem.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/03/libro-etnografc3ada-y-disec3b1o-cualitativo-en-investigacic3b3neducatica-j-p-goetz-y-m-d-lecompte.pdf

Hernández-Sampieri, R., Collado, C.F., & Pilar-Baptista, L (2010). Metodología de la investigación (5ta. ed.). México, D.F.: McGraw-Hill / Interamericana. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf

Llontop-Castañeda, B.R., (2019). Estrategia de gestión administrativa para mejorar la eficacia de la movilidad académica, becas y pasantías en estudiantes de una Universidad Privada de Chiclayo. [Tesis de Pregrado, Universidad Cesar Vallejo] Recuperado de https://repositorio. ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/37965/Llontop_CBR.pdf?sequence=1&isAl-lowed=y

Morales-Landázuri, N.C (2018). Movilidad estudiantil, casos de deserción y continuación de la carrera, Quito-La Plata y Buenos Aires, 2016-2017. [Tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Católica de Ecuador] Recuperado de http://repositorio.puce.edu.ec/han-dle/22000/14946

Peña- Orozco, C. A. (2015). La importancia de la investigación en la Universidad: Una Reivindicación del Sapere Aude Kantiano. Amauta, 13 (25), 79-85. Recuperado a partir de http://investi-gaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/1278

UFPS. (2016). Información Institucional. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/universidad/in-formacion-institucional/1046

UFPS. (2022). Misión. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/universidad/informacion-institucio-nal/1042

UJA. (2022). Historia de la Universidad de Jaén. Recuperado de https://www.ujaen.es/la-universi-dad/historia

Universidad de Jaén. (2022). Guía docente 2022-23 -11312001-Análisis y valoración de operaciones bancarias.Recuperado de https://uvirtual.ujaen.es/pub/es/informacionacademica/catalogoguiasdocentes/p/2022-23/3/113A/11312001/

es/2022-23-11312001_es.html

Universidad de Jaén. (2022). Guía docente 2022-23 - 11512010 - Dirección y gestión de recursos humanos. Recuperado de https://uvirtual.ujaen.es/pub/es/informacionacademica/cata-logoguiasdocentes/p/2022-23/3/115A/11512010/es/2022-23-11512010_es.html

OJS System - Metabiblioteca |