International Student Academic Mobility, from the UFPS of Colombia, To the UJA of Spain, From the Perspective of the ERASMUS Student.
Movilidad Académica Estudiantil Internacional, desde la UFPS de Colombia, Hacia la UJA de España, Desde la Óptica del Estudiante de ERASMUS
Main Article Content
The present research study that has as title, International Student Academic Mobility, from the UFPS of Colombia, Towards UJA of Spain, From the Perspective of the ERASMUS Student; has as objectives to identify the projections that have had the ERASMUS students of the UFPS, in relation to the formative differences between the University Francisco de Paula Santander of Colombia compared to the University of Jaén of Spain, along with the objective of the schematization of the different requirements in the process of international academic mobility. All through a quantitative methodology, with the implementation of the survey instrument, to the population of ERASMUS students "Are the students of the UFPS who have made mobility to the UJA", with a sample of 5 students who made international academic mobility to the University of Jaen-UJA, coming from the University Francisco de Paula Santander-UFPS. Having as main focus the parameters of the Beca-UFPS, more, however, in the same article are mentioned the various benefits of all international academic mobility scholarships currently present in the UFPS. This allows the reader not only to know the perspectives of the students of academic mobility, facing the teaching methodology between a Latin American university vs. a European university, but, in turn, informs the reader of the different requirements, benefits and commitments that are assumed in the process of international academic mobility between these two universities.
Downloads
Article Details
Agencia para la Reincorporación y la Normalización - ARN. (2021) Excombatientes fortalecen las buenas prácticas pecuarias en el Catatumbo. Recuperado de https://www.reincorporacion.gov.co/es/sala-de-prensa/noticias/Paginas/2021/Excombatientes-fortalecen-las-buenas-practicas-pecuarias-en-el-Catatumbo.aspx
Cabrera-Hernández, D. M. & Flores-Zamora, A.F (2021). Experiencias de movilidad saliente en estudiantes de la Universidad Autónoma de Puebla. Revista Latinoamericana de estudios educativos, 51 (3) 125-152.https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-878X2021000300125 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.3.395
Didou - Aupetit, S. (2007). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Cuadernos de universidades. Recuperado de https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2018/06/1-INTERNACI-NALIZACION.pdf
García-Palma, J. J. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Cooperación educativa iberoamericana, (61). https://rieoei.org/RIE/article/view/600 DOI: https://doi.org/10.35362/rie610600
Goetz, J. P. & Lecompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata. Recuperado de https://upeldem.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/03/libro-etnografc3ada-y-disec3b1o-cualitativo-en-investigacic3b3neducatica-j-p-goetz-y-m-d-lecompte.pdf
Hernández-Sampieri, R., Collado, C.F., & Pilar-Baptista, L (2010). Metodología de la investigación (5ta. ed.). México, D.F.: McGraw-Hill / Interamericana. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
Llontop-Castañeda, B.R., (2019). Estrategia de gestión administrativa para mejorar la eficacia de la movilidad académica, becas y pasantías en estudiantes de una Universidad Privada de Chiclayo. [Tesis de Pregrado, Universidad Cesar Vallejo] Recuperado de https://repositorio. ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/37965/Llontop_CBR.pdf?sequence=1&isAl-lowed=y
Morales-Landázuri, N.C (2018). Movilidad estudiantil, casos de deserción y continuación de la carrera, Quito-La Plata y Buenos Aires, 2016-2017. [Tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Católica de Ecuador] Recuperado de http://repositorio.puce.edu.ec/han-dle/22000/14946
Peña- Orozco, C. A. (2015). La importancia de la investigación en la Universidad: Una Reivindicación del Sapere Aude Kantiano. Amauta, 13 (25), 79-85. Recuperado a partir de http://investi-gaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/1278
UFPS. (2016). Información Institucional. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/universidad/in-formacion-institucional/1046
UFPS. (2022). Misión. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/universidad/informacion-institucio-nal/1042
UJA. (2022). Historia de la Universidad de Jaén. Recuperado de https://www.ujaen.es/la-universi-dad/historia
Universidad de Jaén. (2022). Guía docente 2022-23 -11312001-Análisis y valoración de operaciones bancarias.Recuperado de https://uvirtual.ujaen.es/pub/es/informacionacademica/catalogoguiasdocentes/p/2022-23/3/113A/11312001/
es/2022-23-11312001_es.html
Universidad de Jaén. (2022). Guía docente 2022-23 - 11512010 - Dirección y gestión de recursos humanos. Recuperado de https://uvirtual.ujaen.es/pub/es/informacionacademica/cata-logoguiasdocentes/p/2022-23/3/115A/11512010/es/2022-23-11512010_es.html