Sustainable Development in Venezuelan Education
El Desarrollo Sostenible en la Educación Venezolana
Main Article Content
A vision of sustainable development in Venezuelan education is proposed with the objective of establishing a broader perception of the development and progress that has been generated through sustainability in Venezuelan education, as well as to raise awareness about environmental care and sustainable development for the achievement of social and individual responsibility. The research is framed in a non-experimental model, oriented towards a type of documentary research. It is expected to include in the institutional collective a new form of critical and innovative thinking where it is clearly specified the ways in which the protection and care of the environment should be carried out, as well as the institutional self-management in order to acquire resources to compensate for any need or situation that may arise in the educational institution. Finally, it is essential that society has the necessary knowledge and is self-aware of the problems or situations that the planet is facing with the essential purpose of making immediate and assertive decisions to generate a change at a collective and educational level, fundamental to preserve the planet. Currently, it is necessary that educators incorporate information related to sustainability in their methodologies, generating a culture of knowledge and practice of awareness. In conclusion, with the development of this research related to sustainable development, we want to become aware of the care of our environment, especially that we do not degrade it, that we look for ways to generate alternatives for optimal progress, a development that can meet the needs of all living beings, through projects or programs that facilitate the implementation of values.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad Francisco de Paula Santander
- Publisher
- Universidad Francisco de Paula Santander
Article Details
Arrieche, C. (2012). Plan de reciclaje como alternativa para apoyar el desarrollo sustentable de la unidad educativa rural “Puerta de Bobare” [Tesis de pregrado, Universidad Central de Venezuela]. Recuperado a partir de http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/6276/1/Tesis%20Carolina.pdf
Arias. F (2012) El Proyecto de Investigación: introducción a la metodología científica. Editorial Episteme. Recuperado a partir de https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
Álvarez, M. (2016). Modelo de gestión pedagógica en educación ambiental (educación para la sostenibilidad). [ Tesis de Maestría, Universidad de Carabobo Venezuela]. Recuperado a partir de http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/3249/malvarez.pdf?sequence=1
Clavijo-Castillo, R. G & Bautista-Cerro, M.J. (2020) La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Revista de Educación, 15 (1), 113-124.Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/ DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Constitución Nacional de Venezuela (1999) Preámbulo y Principios Fundamentales. Recuperado a partir de https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Venezuela/ven1999.html
Catedra de alimentación institucional, (2014). Oficializan creación de la Corporación Nacional de Alimentación Escolar. Recuperado a partir de https://catedraalimentacioninstitucional.wordpress.com/2014/11/13/venezuela-oficializan-creacion-de-la-corporacion-nacional-de-alimentacion-escolar/#:~:text=El%20Ministerio%20de%20Educaci%C3%B3n%20oficializ%C3%B3,este%20mi%C3%A9rcoles%2012%20de%20noviembre.
Cepal, (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado a partir de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Fajardo-Arturo, L.A. (2006). Desarrollo humano sustentable: concepto y naturaleza. Civilizar Ciencia Sociales y Humanas (10), 1-31. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/pdf/1002/100220322001.pdf DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.727
Gutiérrez, O., & Mahmud, M. (2018). Educación para el desarrollo sustentable y la enseñanza aprendizaje de la química. Red De Investigación Educativa, 4(2), 34 - 45. Recuperado a partir de https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/1346
Lopera, J. D., Ramírez, C.A., Zuluaga, M.U. & Ortiz, J. (2010). El método analítico. Revista de Psicología, 89-90. Recuperado a partir de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpsua/v2n2/v2n2a8.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rp.10294
López-Ricalde, C. D., López-Hernández, E.S., & Ancón-Peniche, I. (2005) Desarrollo sustentable o sostenible: una definición conceptual. Horizonte Sanitario 4 (2), 1-7. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/pdf/4578/457845044002.pdf DOI: https://doi.org/10.19136/hs.v4i2.294
Morales, O (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. Universidad de los Andes. Recuperado a partir de http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/16490/fundamentos_investigacion.pdf;jsessionid=FC660359833AC5EFE9CF9B89C4E63862?sequence=1
Ministerio de Ciencia y Tecnología, (2005). Plan Nacional del Ministerio de Ciencia y Tecnología 2005-2030. Recuperado a partir de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/plan_nacional_de_ciencia_tecnologia_e_innovacion_2005-2030.pdf
Núñez-Paula, I. A. (2019). Educación para el desarrollo sostenible; hacia una visión social pedagógica. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11 (19), 291-314. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/journal/5886/588661549016/html/
Pulido-Polo, M (2015). Ceremonial y protocolo: métodos y técnicas de investigación científica. Opción 31 (1), 1137-1156. Recuperado a partir de https://www.redalyc.org/pdf/310/31043005061.pdf
Rizo-Maradiaga, J. (2015). Técnicas de investigación documental. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Recuperado a partir de https://repositorio.unan.edu.ni/12168/1/100795.pdf
Unesco (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. Recuperado a partir de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Valdes-Valdes, O., Lliviana-Lavigne, M., Abreu- Mejía. D, Miranda-Lena, T., & Reinoso-Capiro, C. (2006). Los problemas del medio ambiente. La educación para el desarrollo sostenible en escuelas, familias y comunidades. Universidad de la Habana. Recuperado a partir de https://es.unesco.org/sites/default/files/l1_web.pdf
Vargas, Y. E. (2002). Importancia de la enseñanza primaria publica para el desarrollo sustentable en Venezuela. [Tesis de Posgrado, Universidad Central de Venezuela]. Recuperado a partir de http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/3458/1/T026800002805-0-trabajoespecial19vargasy-000.pdf