Driving Digital Transformation in Norte de Santander_Guidelines and Recommendations for the Implementation of the Digital Competence Framework for Teacher.

Impulsando la Transformación Digital en Norte de Santander. Lineamientos y recomendaciones para la Implementación del Marco de Competencias digitales de los docentes

Main Article Content

Cesar Augusto Hernández-Suárez
Juan Diego Hernández-Albarracín
Javier Rodríguez-Moreno
Abstract

This article presents a critical reflection on the implementation of the digital competencies framework for teachers in the department of Norte de Santander, Colombia, which, in the post-pandemic context, has undergone a process of pedagogical transformation. Basically, an exhaustive analysis is made of the degree of technological preparation of teachers, as well as the digital gaps and structural challenges related to infrastructure, continuous training and institutional support in the adoption of ICT, but starting from international guidelines and even local empirical evidence. The discussion emphasizes the importance of integrating digital competencies in the training process and the growth of teachers, highlighting innovative pedagogical strategies and inclusive public policies that guarantee equity in access to technology. Guidelines are proposed for teachers, educational institutions and authorities at regional and national levels, emphasizing the role of continuous training, the creation of communities of practice and the implementation of sustainable policies that strengthen infrastructure and connectivity. In conclusion, the analysis highlights the importance of a comprehensive approach that promotes resilience, equity and innovation in teaching practice during the post-pandemic era.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
98
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Francisco de Paula Santander

Article Details

References

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Comisión Europea. (2018). Comunicación de la comisión al parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Sobre el Plan de Acción de Educación Digital. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.

Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674030107

European Commission. (2020). Digital Education Action Plan (2021–2027): Resetting education and training for the digital age. Publications Office of the European Union.

Fullan, M. & Langworthy, M. (2014). A Rich Seam: How New Pedagogies Find Deep Learning. Pearson.

Gadamer, H. G. (1975). Truth and method. Seabury Press.

Gamboa, A. A., Montes, A. J., & Hernández, C. A. (2018). Representaciones de los docentes de educación básica sobre los aportes de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la escuela. Revista Espacios, 39(02), 2. https://www.revistaespacios.com/a18v39n02/18390202.html

Gamboa-Suárez, A. A., Hernández-Suárez, C. A., & Prada-Núñez, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 258 – 274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090

Hernández, C. A. (2023). Gestión tecnológica del conocimiento en la formación del docente: una visión desde el modelo educativo híbrido [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio].

Hernández, C. A. (2024a). Impacto y desafíos en el desarrollo profesional docente según el modelo de competencias TIC del Ministerio de Educación Nacional de Colombia. En M. del M. Simón Márquez, S. Fernández Gea, M. del M. Molero Jurado, J. J. Gázquez Linares, & P. Molina Moreno (Eds.), Innovación docente e investigación en educación y ciencias sociales: Desafíos de la enseñanza y aprendizaje en la educación superior (pp. 589-601). Editorial Dykinson. https://doi.org/10.14679/3765 DOI: https://doi.org/10.14679/3765

Hernández, C. A. (2024b). Gestión tecnológica del conocimiento y competencias TIC: Un enfoque híbrido en la formación docente postpandemia. En A. B. Barragán Martín, M. del M. Simón Márquez, E. Martínez Casanova, S. Fernández Gea, & M. del C. Pérez Fuentes (Eds.), Innovación docente e investigación en educación: Desafíos de la enseñanza y aprendizaje en la educación superior (pp. 621-632). Editorial Dykinson. https://doi.org/10.14679/3762 DOI: https://doi.org/10.14679/3762

Hernández, C. A., Hernández, J. D., & Rodríguez, F. M. (2023). De las TIC a la apropiación de las TAC, TEP y TRIC en la educación: un análisis reflexivo de la transformación de las competencias digitales docentes. En R. Prada Núñez, C.A. Hernández Suárez & J.D. Hernández Albarracín (Eds.), Educar en el siglo XXI: reflexiones y percepciones desde la digitalización hasta la inclusión (pp. 29-50). Editorial Cielo.

Hernández, C. A., Arévalo, M. A., & Gamboa, A. A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41-69. http://doi.org/10.19053/22160159.5217 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.5217

Hernández, C. A., Prada-Núñez, R., & Romero-González, Z. (2023). Competencias digitales de los docentes en la era de pospandemia y el uso de modelos de educación híbrida. Libro de Actas del 4.º Congreso Caribeño de Investigación Educativa, 663-667. https://doi.org/10.5281/zenodo.13743269

Hernández, J. D., Paredes Hernández, E., Planella Ribera, J., Meza Pérez, A. D., Ramírez Lindarte, M. D., Zambrano Miranda, M. D., Méndez Caséllo, C. S., Mojica Acevedo, E. C., Niño Prato, E. A., Espinel Rubio, G. A., Salazar Torres, J. P., Vergel Canal, L., Leal Leal, K. L., Leal Leal, G. A., Gil Jurado, C. J., Álvarez González, C. F., Plazas Lara, C. A., Bonilla Suárez, M. Y., & Arias Prada, W. E. (2023a). Consideraciones sobre territorio y educación: El Pacto por la Educación y su recorrido epistémico-filosófico hacia un nuevo modelo educativo con visión 2050. Universidad de Pamplona. https://books.unipamplona.edu.co/index.php/editorial/catalog/view/66/903/1079

Hernández, J. D., Vergel, L., Ramírez, M.D., Díaz, K.M., & Pérez, A.V. (2023b). Ruta participativa Pacto por la Educación: estrategias y

apuestas metodo-lógicas para la co-creación de una Región Educadora. (1ª Ed.). Editorial Cielo.

Hernández, C. A., & Prada, R. (2023). Competencias digitales de los docentes en la época de postpandemia y el uso de modelos de educación híbrida. En B. Berral Ortiz, J. A. Martínez Domingo, D. Álvarez Ferrándiz, & J. J. Victoria Maldonado (Eds.), Investigación e innovación educativa en contextos diferenciados (pp. 571-576). Editorial Dykinson.

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024a). Obstáculos y barreras de los docentes en la integración de TIC y sus repercusiones en el contexto postpandemia. Mundo Fesc, 14(29), 8-23. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1541 DOI: https://doi.org/10.61799/2216-0388.1541

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024b). Modelo de Competencias TIC del Ministerio de Educación Nacional de Colombia: Usos, implementación y resultados en la Práctica Pedagógica. Perspectivas, 9(S1), 53-76, https://doi.org/10.22463/25909215.4573 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.4573

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024c). Digital competences in primary and secondary education: a trend visualisation analysis through VOSviewer. Data and Metadata, 3, 432. https://doi.org/10.56294/dm2024.432 DOI: https://doi.org/10.56294/dm2024.432

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024d). Evaluation of the ICT Competencies of Teachers according to the Model of the Ministry of National Education in Colombia: An analysis using Structural Equation Models. Journal of International Crisis and Risk Communication Research, 7(S11), 423-448.

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024e). Preparación Tecnológica, Adaptación a la Enseñanza Remota y Uso de TIC en la Postpandemia: Un Modelo de Regresión Logística para Docentes Colombianos. Eco Matemático, 15(1). 71-85. https://doi.org/10.22463/17948231.4575 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.4575

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024f). Evaluation of Teachers' Digital Competencies in Colombia: A Qualitative Approach to the Integration of ICTin Education. Journal of Ecohumanism, 3(8), 3018 –3045. https://doi.org/10.62754/joe.v3i8.4946 DOI: https://doi.org/10.62754/joe.v3i8.4946

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D., Rodríguez-Moreno J. (2024g). Formación docente en tecnología: su influencia sobre las competencias TIC. Aibi, Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(3), 85-96. https://doi.org/10.15649/2346030X.4351 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.4351

Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. MIT Press DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8435.001.0001

Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vo. 2) (pp. 215-239). Lawrence Erlbaum Associates.

Latour, B. (1992). Where are the missing masses? The sociology of a few mundane artifacts. En W. E. Bijker & J. Law (Eds.), Shaping technology/building society: Studies in sociotechnical change (pp. 225-258). MIT Press.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139164603

MacKenzie, D., & Wajcman, J. (1985). The Social Shaping of Technology: How the Refrigerator Got Its Hum Milton Keynes. Open University Press.

McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. McGraw-Hill.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Mineducación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (s.f.). Computadores para Educar. https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Atencion-y-Servicio-a-la-Ciudadania/Preguntas-frecuentes/5233:Computadores-para-Educar

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810610800610

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). UNESCO ICT competency framework for teachers. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/UNESCO-COMP-Digitales-Docentes-371024spa.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2015). Students, Computers and Learning: Making the Connection. OECD Publishing.

Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.

Piaget, J. (1976). Piaget’s Theory. In Inhelder, B., Chipman, H.H., Zwingmann, C. (eds) Piaget and His School Springer Study Edition. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-46323-5_2 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-46323-5_2

Puentedura, R. (2006). Transformation, Technology, and Education [Diapositiva de Pover Point]. Recuperado de http://hippasus.com/resources/tte/

Punie, Y., & Redecker, C. (2017). Marco Europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

Rogers, E. M. (1962). Diffusion of innovations. The Free Press.

Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3-10. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm

Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. Wiley.

Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257-285. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1202_4 DOI: https://doi.org/10.1016/0364-0213(88)90023-7

Von Bertalanffy, L. (1968). General System Theory: Foundations, Development, Applications. George Braziller.

Vuorikari R, Punie Y, Carretero Gomez S and Van Den Brande G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Reference Model. Publications Office of the European Union.

Vygotsky, L. (1978a). Interaction between learning and development. In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman (Eds.), Mind in society: The development of higher psychological processes (pp. 79-91). Harvard University Press.

Vygotsky, L. S. (1978b). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

World Bank. (2021). Remote Learning During COVID-19: Lessons from Today, Principles for Tomorrow. World Bank Group https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC
OJS System - Metabiblioteca |