Application of didactic strategies for the development of numerical thinking in eighth-grade students of the Nuestra Señora de las Mercedes educational institution in the municipality of Sardinata

Aplicación de estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento numérico en los estudiantes de octavo de la institución educativa nuestra señora de las mercedes en el municipio de Sardinata

Main Article Content

Maribel Escalante-Albarracín
Abstract

The present research had the general objective of designing didactic tools for the development of numerical thinking in the eighth-grade students of the Nuestra Señora de las Mercedes Educational Institution, Municipality of Sardinata. Following the objectives of the study, the methodology witnessed a feasible project, located at a descriptive level, supported by field research. The chosen population was the eighth-graders students of the Nuestra Señora de las Mercedes Educational Institution, Sardinata municipality, which constitutes a sample of 125 students. Otherwise, the reliability of the measurement instruments was determined using cronbach's alpha statistical method and the data were represented and analyzed under the construction of frequency tables and percentage graphs, showing that the students have little command of numerical thinking because they are not motivated towards the development of it; on the other hand, teachers must implement strategies so students show interest in their learning, hence the need to generate as a didactic strategy the use of games which serve as a didactic strategy for the development of numerical thinking.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aristizábal, J. H., Colorado, H., & Gutiérrez, H. (2016). El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamineto numérico en las cuatro operaciones básicas. Sophia, 2-12.

Mcintosh, A., Reys, B., & Reys, R. (1992). A proposed framework for examining basic Number Sense . for the learning of Mathematics, 2-8.

Obando Z, G., & Vasquez L, N. (2008). Pensamiento numérico del preescolar a la educación básica. Encuentro Colombiano de matemática Educativa, 1-21.

Reglamento, D. d. (22 de 11 de 2019). Reglamento del dominó. Obtenido de https://reglamentos-deportes.com/reglamento-de-domino/

SCRIBD. (15 de 10 de 2019). Obtenido de Reglas de Instrucción de Lotería y otros juegos : https://es.scribd.com/document/384158027/Reglas-e-Instrucciones-de-La-Loteria-y-Otros-Juegos

Usuga M, O. A. (2014). Diseño de una Unidad didáctica para la enseñanza-aprendizaje de la multiplicación de números naturales en el grado tercero de la Institución Educativa Antonio Derka Santo Domingo del municipio de Medellín. 2014: Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín. Facultad de Ciencias.

Villarroel V, J. D. (2009). Origen y desarrollo del pensamiento numérico: una perspectiva multidisciplinar. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 555-604.

OJS System - Metabiblioteca |