Use and benefits of gamification in mathematics education

Uso y beneficios de la gamificación en la enseñanza de las matemáticas

Main Article Content

José Omar Hernández-Peñaranda
Janz Jaramillo-Benítez
Jaime Fernando Rincón-Leal
Abstract

The aim of this research was to conduct a review in different databases in Spanish in order to identify the remains and benefits of games and gamification to be included in the classroom, as a didactic and pedagogical strategy for teaching and learning mathematics, as a result was obtained, that for the teacher to carry out innovative classrooms with Information and Communication Technology (ICT), for the use of gamification should have dedication, be strategic and adequately plan their intervention, and for students this type of class is perceived positively and their learning process is satisfactory, thus developing their skills and mathematical thinking.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aristizábal Z , Jorge. Colorado T , Hernán Humberto, ., & Gutiérrez Z, H. (2016). El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento numérico en las cuatro operaciones básicas. Sophia, 12, 118. https://www.redalyc.org/pdf/4137/413744648009.pdf DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.450

Beard, A., & Hermida Lazcano, P. (2019). Otras formas de aprender : qué funciona en educación y por qué (Plataforma Editorial (Ed.); Vol. 1). Plataforma Editorial

Bello Díaz, C. M., & Hernández Peñaranda, J. O. (2018). Acordemos: desarrollo de competencias ciudadanas para la gestión de conflictos, a través de una propuesta pedagógica mediada por las TIC. Universidad Autónoma de Bucaramanga, 1(1), 16. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/2490

Borras Gene, O. (2015). Fundamentos de la gamificación Universidad Politécnica de Madrid. Gabinete de Tele-Educación. Universidad Politécnica de Madrid, 33. http://oa.upm.es/35517/1/fundamentos de la gamificacion_v1_1.pdf

Gaitán, V. (2013). Gamificación: el aprendizaje divertido | Educativa. Educativa. https://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/

Iza Salazar, M. M. (2019). La Gamificación como estartegia innovadora para la enseñanza de las matemáticas en educación primaria. Pontificia Universidad Católica Del Ecuador, 1(1), 41. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/17868

Jaramillo, J. E., Rincon Leal, J. F., & Rincon Leal, O. L. (2020). Impact of learning styles on multiple intelligences in first semester math students. Journal of Physics: Conference Series, 1645(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1645/1/012015 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1645/1/012015

Morales, J. (2013). La gamificación en la universidad para mejorar los resultados académicos de los alumnos. Quinto Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad En Educación Virtual y a Distancia, 1–15. http://eprints.uanl.mx/8087/1/m8_2.pdf

Nueve bolas de helado por la dama | ChessBase. (n.d.). Retrieved July 24, 2021, from https://es.chessbase.com/post/nueve-bolas-de-helado-por-la-dama

Ortegón Yánez, M. E. (2016). Gamificación de las matemáticas en la enseñanza del valor posicional de cantidades. Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), 55. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4704/ORTEGON YAÑEZ%2C MARTHA EMILIA_Censurado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ortiz Colón, Ana. Jordan, Juan. Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Scielo, 1, 14. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844173773

Ramiréz, J. L. (2014). GAMIFICACIÓN. Mecánicas de juegos en tu vida personal y profesional (Sclibro (Ed.)).

Torres Toukoumidis, Angel . Rodríguez, Luis Romero. Rodríguez, Amor Pérez. Björk, S. (2019). Modelos de calidad de las plataformas de recomendación de aplicaciones infantiles y juveniles. Ocnos. Revista de Estudios Sobre Lectura, 18(2), 17–30. https://doi.org/10.18239/ocnos DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.2.1938

OJS System - Metabiblioteca |