Effects of quarantine and virtual sessions in times of COVID-19

Efectos de la cuarentena y las sesiones virtuales en tiempos del COVID-19

Main Article Content

Oriana Marcela Chacón-Lizarazo
Sophia Esquivel-Nuñez
Abstract

Due to the pandemic generated by COVID-19, countries around the world went into quarantine, drastically changing people's daily lives, one of the populations most affected by the changes is children, many of them with functional diversity and disorders development had to stop their therapeutic processes, this is how the article attempts to delve into the effects of quarantine on said child population, also, to establish the impacts generated by the virtuality offered by the therapeutic sessions from this modality. That is why, through the design of a questionnaire divided into two moments, it can be concluded that within the side effects of covid-19 by quarantine, emotional, behavioral and sleep areas were affected in children, likewise, the start of the virtual sessions has a positive impact, contributing not only to the objective of each intervention process but also to the mental health of the family dynamic.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038–1059

Berasategi Sancho, N., Idoiaga Mondragón, N., Dosil Santamaría, M., Eiguren Munitis, A., Pikatza Gorrotxategi, N., & Ozamiz Echevarria, N. (2019). Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco

Disorders, 24 (1). Tomasi, S. N. (2020). Historia De Las Pandemias Mundiales Y La Economía

Guanilo, C. D. A., Choquicondo, C. M., Chamorro, A. S. T., & Florentino, B. S. V. (2019). Teleasistencia psicológica para niños en edad escolar con Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad: Rol de los padres de familia y cuidadores. Instituto Psicopedagógico EOS Perú

Guanilo, C. D. A., Fernández, T. B. L., Chamorro, A. S. T., & Florentino, B. S. V. (2019). Teleasistencia psicológica para niños con Trastorno del Espectro Autista: definiciones, directrices y tendencias tecnológicas para el trabajo basado en evidencia. Instituto Psicopedagógico EOS Perú

Ministerio de Salud (2019). Lineamientos Nacionales para la Vigilancia de la infección por Coronavirus (COVID-19). Website de Costa Rica. Recuperado de: https://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/centro-de-prensa/noticias/741-noticias-2020/1532-lineamientos-nacionales-para-la-vigilancia-de-la-infeccion-por-coronavirus-2019-ncov

Ministerio de Salud y Protección Social (2019) Lineamientos provisionales para la atención en salud de niñas, niños y adolescentes en el contexto de la pandemia por covid-19 en Colombia (2019). Publicado en mayo de 2019. Bogotá – Colombia

Ministerio de Salud y Protección Social (2019). Todos a cuidar nuestra salud mental durante la COVID-19. Publicado el 28 de marzo de 2019. Boletín de Prensa No 105 de 2019. Colombia. Website de Colombia. Recuperado de: https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Todos-a-cuidar-nuestra-salud-mental-durante-la-COVID-19.aspx

NeuronUP (2019). Aprendiendo con el COVID-19: neuropsicología online. Publicado el 08 de junio de 2019. Tomado el 09 de junio de 2019. Website de España. Recuperado de: https://blog.neuronup.com/neuropsicologia-online/

Organización Mundial de la Salud (2019). Se publica un cuento infantil para ayudar a niños y jóvenes a hacer frente a la pandemia de COVID-19. Publicado el 9 de abril de 2019. Tomado el 9 de junio de 2019. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/detail/09-04-2019-children-s-story-book-released-to-help-children-and-young-people-cope-with-covid-19

Spencer, T., Noyes, E., & Biederman, J. (2019). Telemedicine in themanagement of ADHD: Literature Review of Telemedicine in ADHD. Journal of Attention

Uscategui, M. Boscan, A. (2016). Neuroeducación Un Enfoque Motivador Para el Proceso de Aprendizaje del Cálculo Inicial En La Universidad Francisco de Paula Santander. Encuentro Internacional en Educación Matemática ISSN 2539-1885. La Educación Matemática como Herramienta en el Desempeño Profesional Docente. Cúcuta, Colombia. 16 - 24.

OJS System - Metabiblioteca |