Confiabilidad estadística para un test de intereses y actitudes vocacionales para estudiantes de educación media.
Confiabilidad estadística para un test de intereses y actitudes vocacionales para estudiantes de educación media.
Main Article Content
The interest of this research lies in identifying career interests and aptitudes of the students of School College Mariano Ospina Rodriguez, through the implementation and analysis of each of the matrices for the test chaside. In addition, the reliability of the instrument was checked by the index of internal consistency, Cronbach’s alpha. The found reliability was adequate (α > 0.80), for scales C (Financial and Administrative Sciences), H (Humanities and Social Sciences), I (engineering and computer science) and D (defense and security Sciences). In conclusion, the instrument has a comprehensive average concordance of 82% as an integral test, based on the correlation between the matrices of interests and aptitudes.
Downloads
Article Details
ACEVEDO P. C (2012). Programa ‘Quédate’ Universidad Francisco De Paula Santander. Diario la opinión.
BOLIO ORTIZ, J. (2013). El método cualitativo etnográfico y su aplicación para los estudios jurídicos. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 158-165. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.199
GOTTFREDSON, G., & HOLLAND, J. L. (1991). Position Classification Inventory Manual. Odessa, FL, E.U.: Psychological Assessment Resources.
HOLLAND, J. L. (1997). Exploring careers with a typology: What we have learned and some new directions. American Psychologist.
MARTÍNEZ, J. M., & VALLS, F. (2003). Estudio y análisis del position classification inventory de Gottfredson y Holland. Electronic Journal of Research in Educational
MARTÍNEZ, R. (1996). Psicometría: teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis.
MARTÍNEZ LOZANO, J., VERGEL ORTEGA, M., & ZAFRA TRISTANCHO, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Viceministerio de Educación
Superior. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior Colombiana. Bogotá Colombia.
MUÑIZ, J. (1992). Teoría clásica de los tests. Madrid, España: Ediciones Pirámide. Psychology, 1, 121-136.
PALELLA S. & F. MARTINS (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
SAMPIERI R, & Fernández C, & P Baptista. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill