Confiabilidad estadística para un test de intereses y actitudes vocacionales para estudiantes de educación media.

Confiabilidad estadística para un test de intereses y actitudes vocacionales para estudiantes de educación media.

Main Article Content

Jesús Yamid Redondo-Remolina
Abstract

The interest of this research lies in identifying career interests and aptitudes of the students of School College Mariano Ospina Rodriguez, through the implementation and analysis of each of the matrices for the test chaside. In addition, the reliability of the instrument was checked by the index of internal consistency, Cronbach’s alpha. The found reliability was adequate (α > 0.80), for scales C (Financial and Administrative Sciences), H (Humanities and Social Sciences), I (engineering and computer science) and D (defense and security Sciences). In conclusion, the instrument has a comprehensive average concordance of 82% as an integral test, based on the correlation between the matrices of interests and aptitudes.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography (SEE)

Jesús Yamid Redondo-Remolina, Universidad Francisco de Paula Santander

Licenciado en Biologia y Quimica, especialista en orientacion vocacional y ocupacional Facultad de Educacion Artes y Humanidades
References

ACEVEDO P. C (2012). Programa ‘Quédate’ Universidad Francisco De Paula Santander. Diario la opinión.

BOLIO ORTIZ, J. (2013). El método cualitativo etnográfico y su aplicación para los estudios jurídicos. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 158-165. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.199

GOTTFREDSON, G., & HOLLAND, J. L. (1991). Position Classification Inventory Manual. Odessa, FL, E.U.: Psychological Assessment Resources.

HOLLAND, J. L. (1997). Exploring careers with a typology: What we have learned and some new directions. American Psychologist.

MARTÍNEZ, J. M., & VALLS, F. (2003). Estudio y análisis del position classification inventory de Gottfredson y Holland. Electronic Journal of Research in Educational

MARTÍNEZ, R. (1996). Psicometría: teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis.

MARTÍNEZ LOZANO, J., VERGEL ORTEGA, M., & ZAFRA TRISTANCHO, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 7(1), 20-28. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Viceministerio de Educación

Superior. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior Colombiana. Bogotá Colombia.

MUÑIZ, J. (1992). Teoría clásica de los tests. Madrid, España: Ediciones Pirámide. Psychology, 1, 121-136.

PALELLA S. & F. MARTINS (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

SAMPIERI R, & Fernández C, & P Baptista. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill

OJS System - Metabiblioteca |