Gender gap in salaries, education and socioeconomic stratification

Brecha de género en salarios, educación y estratificación

Main Article Content

Lizbeth Jaime Jaime
Paula Sofia Quintero Jaime
Abstract




The objective of this research article is to analyze how the level of education, socioeconomic stratum and income are distributed between women and men in the municipality of Ocaña, with a view to determining gender gaps. This will be established with the analysis of the data obtained in the Ocaña 2021 Barometer research project, an instrument that offered information on relevant indicators to solve the research problem, such as gender, level of education, stratum and monthly income. Finally, the existence of gender gaps in segments such as socioeconomic stratum and income are offered as research results, with the gap in the level of education being overcome for the municipality analyzed, which is not seen as representing better economic conditions for the women. women.





Keywords

Article Details

References

Ansuátetegui R, Betegón C, De Asis R., , F. (2003). Historia de los Derechos Fundamentales. Madrid: Dykinson S.L.

Banco Mundial. (16 de 11 de 2022). bancomundial.org. Fonte: bancomundial.org: https://datos.bancomundial.org/indicator/SE.ADT.LITR.ZS

Becerra-Gualdrón, C. J., Gallardo-Sánchez, C. F., & Becerra-Gualdrón, S. B. (2018). Índice de brecha de género en Colombia a nivel departamental 2008–2014. Revista Logos,

Ciencia & Tecnología, 10(3), 67-82.

Carrascal V. et. al. (2021). Barómetro Ocaña 2019, Informe especial de cultura política. Cali: Redipe.

Carrascal V. et. al. (2021). Barómetro Ocaña 2019, Informe especial de cultura política. Cali: Redipe.

Carta de la Organización de los Estados Americanos, OEA Nº 1-C y 61 (OEA 30 de 04 de 1948). Fonte: https://www.oas.org/dil/esp/afrodescendientes_manual_formacion_lideres_anexos.pdf

Casadiego, S. F. (2020). Plan de Desarrollo. Ocaña, Norte de Santander.

DANE. (03 de 10 de 2022). dane.gov.vo. Fonte: https://www.dane.gov.co/index.php/servicios-al-ciudadano/servicios-informacion/estratificacion-socioeconomica#preguntas-frecuentes

DANE. (22 de 09 de 2022). www.dane.gov.co. Fonte: www.dane.gov.co: http://www.dane.gov.co/files/geoestadistica/Preguntas_frecuentes_estratificacion.pdf

DANE. (08 de 10 de 2024). DANE. Fonte: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida/glosario-ingresos-y-gastos

Declaración Universal de Derechos Humanos, Resolución 217 A (III) (ONU 10 de 12 de 1948). Fonte: https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2022). DANE. Fonte: DANE: https://www.dane.gov.co/

Durán Ch. C & Páez, Q. D. (2020). Una mirada sobre la calidad en la educación superior. Conceptos y reflexiones. Cali: Redipe.

Formichella,M. M. (2009). Una explicación de las trampas de pobreza, El circulo vicioso entre el nivel de educación y el nivel de ingresos. Estudios económicos, 26(52), 49-80.

Galarza, J. T. (2004). Educación y movilidad social en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana.

Ley 115 (Congreso de la República 08 de 02 de 1994).

Ley 142, Artículo 14 numeral 8 (Congreso de la República de Colombia 11 de 07 de 1994).

Ley 30, artículo 6 (Congreso de la República 12 de 28 de 1992).

Ministerio de Educación. (15 de 07 de 2019). mineducacion.gov.co. Fonte: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Sistema-de-Educacion-Superior/231240:Instituciones-de-Educacion-Superior

Ministerio de Educación. (15 de 03 de 2022). mineducacion.gov.co. Fonte: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Sistema-de-educacion-basica-y-media/233839:Sistema-educativo-colombiano#:~:text=El%20sistema%20educativo%20colombiano%20lo,)%2C%20y%20la%20educaci%C3%B3n%20superior.

Ministerio de Educación Nacional. (2020). MEN. Fonte: MEN: https://www.mineducacion.gov.co/portal/

Observatorio de la Democracia. (2020). Colombia 2020. Un país en medio de la pandemia. Bogotá, DC. Fonte: https://obsdemocracia.org/wp-content/uploads/2021/06/02_USAID_Democracia_2020.pdf

OECD. (17 de 11 de 2022). oecd.org. Fonte: oecd.org: https://www.oecdbetterlifeindex.org/es/countries/canada-es/#:~:text=En%20Canad%C3%A1%2C%20el%2092%25%20de,el%2094%25%20de%20las%20mujeres.

OMS. (23 de 08 de 2018). who.int. Fonte: who.int: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/gender

ONU. (s.d.). ONU. Fonte: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/gender-equality/

Peces-Barba, G. (1995). Curso de derechos fundamentales. Madrid: BOE-UC3M.

Piñeros, L. A. (2009). Las uniones maritales, los diferenciales salariales y la brecha educativa en Colombia. Desarrollo y sociedad, (64), 55-84.

Protocolo Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales, resolución 2200 A (XXI) (ONU 16 de 12 de 1966). Fonte: https://www.ohchr.org/sites/default/files/cescr_SP.pdf

Sentencia T-002, Expediente No. T-644 (Corte Constitucional 08 de 05 de 1992). Fonte: https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1992/T-002-92.htm

SIMAT. (2019). Sistema de Matriculas Estudiantil. Fonte: Sistema de Matriculas Estudiantil: https://www.sistemamatriculas.gov.co/simat/app

Soto, M. F., Galván, E., Robaina, S., Tenenbaum, V., & Tomassini, C. (2024). Brechas de género en las trayectorias académicas en Uruguay: Formación, producción y acceso a cargos. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS

Terridata. (2020). Terridata. Fonte: https://terridata.dnp.gov.co/index-app.html#/perfiles/54498

UNESCO. (2019). Estrategia de la UNESCO para la igualdad de género en y através de la educación 2019 2025. París: UNESCO.

Urquidi, M., Chalup, M., & Durand, G. (2024). Evolution of Paraguay’s Gender Earnings Gap from 2002 to 2019. Economic Analysis Review, 39(1), 73-113.

Vásquez, F. A., & Vásquez, F. A. S., Rodríguez, P. C., & Contreras, . (2015). La educación como agente de movilidad social. Convergencia Educativa, 6, 95-106.

OJS System - Metabiblioteca |