Development of a manual of processes and procedures in a public entity within the framework of the MIPG

Desarrollo de manual de procesos y procedimientos en una entidad pública en el marco del MIPG.

Main Article Content

Carlos Andres Ramírez-Arias
Abstract

The development of this degree project aims to provide a proposal supported in the regulatory framework of the Integrated Model of Planning and Management MPIG, accompanied by the quality policies stipulated by the ISO 9001 quality management model, pointing out the importance of assurance of quality in public institutions through the guidelines set forth in the guide for management by process within the framework of the integrated model of planning and management, which provides the fundamental tools to standardize all the activities carried out within the offices of all entities belonging to the public role. The general objective of the research is the formulation of a manual of processes and procedures projected for the portfolio recovery area of the municipality of San José de Cúcuta, which seeks to strengthen the management of activities and processes in the entity, previously trained in a standardized document in favor of the correct flow of actions carried out in this office, for the fulfillment of this objective, a diagnosis of the sector will be carried out through the tools provided in the qualitative methodology, thus achieving the basis for the characterization and after this the formulation of processes and procedures.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Anguera-Argilaga, M. T. (1986). La investigación cualitativa. Educar, (10) 23-50. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/42171

Bitran, E., Benavente, J. & Maggi, C. (2016) Bases para una estrategia de innovación y competitividad para Colombia. https://www.academia.edu/10987927/BASES_PARA_UNA_ESTRATEGIA_DE_INNOVACI%C3%

N_Y_COMPETITIVIDAD_PARA_COLOMBIA

Da Silva, D. N., et al. (2016). “Optimización del Proceso de Innovación para Proyectos Internos en las Empresas.” Información tecnológica, 27 (3), 119-130, https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642016000300011&script=sci_abstract

Departamento Nacional de Planeación, (2015). https://www.dnp.gov.co/estudios-y-publicaciones/publicaciones/Paginas/2015.aspx

Hernández-, et al. (2018) Evaluación del modelo integrado de planeación y gestión (MIPG) en las entidades territoriales del estado colombiano. Aglala, 9 (1) 444-463. https://revistas.curn.edu.co/index.php/aglala/article/view/1255

Hernández-Nariño, A, et al. (2014) La caracterización y clasificación de sistemas, un paso necesario en la gestión y mejora de procesos. Particularidades en organizaciones hospitalarias. Dyna, 81 (184), 193-200. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&

pid=S0012-73532014000200026

Latorre, A. (2004). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Grao https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf

Ortiz-Ibáñez, L. O. (2008). Manual de procesos y procedimientos. Cartagena de Indias. https://www.eumed.net/libros-gratis/2010b/689/689.pdf

Quimiz-Pozo, G. & Ramírez- Palacios, P. (2019) Importancia de la implementación de manuales de fun-ciones en empresas. Revista de Investigación Formativa: Innovación y Aplicaciones Técnico-Tecnológicas, 2 (2), 12-20. https://dspace.formacion.edu.ec/handle/123456789/664

Rodríguez, F., & Gómez-Bravo, L. (1991). Indicadores de calidad y productividad de la empresa. Caracas: CAF. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/863?show=full

Rodríguez-Cobos, J.C., (2019). Como mejorar la gestión pública a través del modelo MIPG. . [Tesis de Pregrado, Universidad Católica de Colombia] Recuperado a partir de https://repository.ucatolica.edu.co/items/815a512e-3336-448a-81f8-8725c2147319/full

Sánchez -Salazar, M.A., Parada-Contreras, A.I & Rachez-Garcia. J.C., (2018). Análisis de la optimización de los procedimientos en la recuperación de cartera de las Corporaciones Autónomas Regionales. Documentos de trabajo Areandina, (1), https://revia.areandina.

edu.co/index.php/DT/article/view/1450

Sosa-Chinome, J. A & Rey-Cruz, N. E.(2019) Principios y valores en la Gestión y en la Administración

Pública. Administración & Desarrollo, 49, (1), 85-99,. https://revistas.esap.edu.co/index.php/admindesarro/article/view/531

Yañez, C.M., (2008). Sistema de gestión de calidad en base a la norma ISO 9001. Internacional eventos, 9, 1-9, https://docplayer.es/8018647-Sistema-de-gestion-de-calidad-enbase-a-la-norma-iso-9001.html

OJS System - Metabiblioteca |