Development of a manual of processes and procedures in a public entity within the framework of the MIPG
Desarrollo de manual de procesos y procedimientos en una entidad pública en el marco del MIPG.
Main Article Content
The development of this degree project aims to provide a proposal supported in the regulatory framework of the Integrated Model of Planning and Management MPIG, accompanied by the quality policies stipulated by the ISO 9001 quality management model, pointing out the importance of assurance of quality in public institutions through the guidelines set forth in the guide for management by process within the framework of the integrated model of planning and management, which provides the fundamental tools to standardize all the activities carried out within the offices of all entities belonging to the public role. The general objective of the research is the formulation of a manual of processes and procedures projected for the portfolio recovery area of the municipality of San José de Cúcuta, which seeks to strengthen the management of activities and processes in the entity, previously trained in a standardized document in favor of the correct flow of actions carried out in this office, for the fulfillment of this objective, a diagnosis of the sector will be carried out through the tools provided in the qualitative methodology, thus achieving the basis for the characterization and after this the formulation of processes and procedures.
Downloads
Article Details
Anguera-Argilaga, M. T. (1986). La investigación cualitativa. Educar, (10) 23-50. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/42171
Bitran, E., Benavente, J. & Maggi, C. (2016) Bases para una estrategia de innovación y competitividad para Colombia. https://www.academia.edu/10987927/BASES_PARA_UNA_ESTRATEGIA_DE_INNOVACI%C3%
N_Y_COMPETITIVIDAD_PARA_COLOMBIA
Da Silva, D. N., et al. (2016). “Optimización del Proceso de Innovación para Proyectos Internos en las Empresas.” Información tecnológica, 27 (3), 119-130, https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642016000300011&script=sci_abstract
Departamento Nacional de Planeación, (2015). https://www.dnp.gov.co/estudios-y-publicaciones/publicaciones/Paginas/2015.aspx
Hernández-, et al. (2018) Evaluación del modelo integrado de planeación y gestión (MIPG) en las entidades territoriales del estado colombiano. Aglala, 9 (1) 444-463. https://revistas.curn.edu.co/index.php/aglala/article/view/1255
Hernández-Nariño, A, et al. (2014) La caracterización y clasificación de sistemas, un paso necesario en la gestión y mejora de procesos. Particularidades en organizaciones hospitalarias. Dyna, 81 (184), 193-200. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&
pid=S0012-73532014000200026
Latorre, A. (2004). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Grao https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf
Ortiz-Ibáñez, L. O. (2008). Manual de procesos y procedimientos. Cartagena de Indias. https://www.eumed.net/libros-gratis/2010b/689/689.pdf
Quimiz-Pozo, G. & Ramírez- Palacios, P. (2019) Importancia de la implementación de manuales de fun-ciones en empresas. Revista de Investigación Formativa: Innovación y Aplicaciones Técnico-Tecnológicas, 2 (2), 12-20. https://dspace.formacion.edu.ec/handle/123456789/664
Rodríguez, F., & Gómez-Bravo, L. (1991). Indicadores de calidad y productividad de la empresa. Caracas: CAF. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/863?show=full
Rodríguez-Cobos, J.C., (2019). Como mejorar la gestión pública a través del modelo MIPG. . [Tesis de Pregrado, Universidad Católica de Colombia] Recuperado a partir de https://repository.ucatolica.edu.co/items/815a512e-3336-448a-81f8-8725c2147319/full
Sánchez -Salazar, M.A., Parada-Contreras, A.I & Rachez-Garcia. J.C., (2018). Análisis de la optimización de los procedimientos en la recuperación de cartera de las Corporaciones Autónomas Regionales. Documentos de trabajo Areandina, (1), https://revia.areandina.
edu.co/index.php/DT/article/view/1450
Sosa-Chinome, J. A & Rey-Cruz, N. E.(2019) Principios y valores en la Gestión y en la Administración
Pública. Administración & Desarrollo, 49, (1), 85-99,. https://revistas.esap.edu.co/index.php/admindesarro/article/view/531
Yañez, C.M., (2008). Sistema de gestión de calidad en base a la norma ISO 9001. Internacional eventos, 9, 1-9, https://docplayer.es/8018647-Sistema-de-gestion-de-calidad-enbase-a-la-norma-iso-9001.html