The importance of financial education in young people's personal finances

La importancia de la educación financiera en las finanzas personales de los jóvenes

Main Article Content

Marianella Hernández-Fuentes
Yandry Tatiana Galvis-Duarte
Blanca Mery Rolón-Rodriguez
Abstract

This review article analyzes the relationship between financial education and personal finances, taking into account the knowledge and control of finances that help to have a better money management with which one could achieve economic stability and have a better future. The methodology applied was descriptive with documentary design, the research collection was focused on academic and original articles in order to achieve a broad financial knowledge from different perspectives. Finance is the art and science of money management, generating understanding in the right decisions, obtaining a continuous transformation for the personal and professional life of young university students. In conclusion, financial education, personal finance and financial literacy in young people strengthen the quality of life and financial empowerment.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alt, R. (2018). Electronic Markets and current general research. Electronic Markets, 28, 123-128. Recuperado a partir de https://doi.org/10.1007/s12525-018-0299-0

Andrade-Espinoza, S. (2015). Diccionario de Economía. Editorial Andrade.Recuperado a partir de http://biblioteca.unfv.edu.pe/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=36223

Bancolombia, (2023). Inteligencia financiera: ¿Qué es y cómo desarrollarla para 2023? Recuperado a partir de https://www.bancolombia.com/negocios/actualizate/administracion-y-finanzas/inteligencia-financiera

Bullard-González, A. (2020). Derecho y economía: El análisis económico de las instituciones legales. Palestra Editores SAC. Recuperado a partir de https://palestraeditores.com/producto/derecho-y-economia-ebook/

Bysh, M. H. E. (2021). Propuesta de contenidos para educación financiera en población urbana de la ciudad de Quito, Ecuador. [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar] . Recuperado a partir de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8054/1/T3510-MAE-Enr%C3%ADquez-Propuesta.pdf

Chan-López,Y. & Hernández -Romero, G. (2022). Impacto de las finanzas personales en jóvenes universitarios. Revista Sinapsis, 1 (21) 1-12 . Recuperado a partir de https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/660/1401

Gitman, L.J & Zutter,C.J. (2012). Principios de administración financiera. Pearson Educación de México S.A. Recuperado a partir de https://economicas.unsa.edu.ar/afinan/informacion_general/book/pcipios-adm-finan-12edi-gitman.pdf

Huacchillo-Pardo, L. A., Ramos-Farroñan, E. V., & Pulache-Lozada, J. L. (2020). La gestión financiera y su incidencia en la toma de decisiones financieras. Universidad y Sociedad, 12 (2), 356-362. Recuperado a partir http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n2/2218-3620-rus-12-02-356.pdf

Kiyosaki, R. & Lechter ,S. (2004). Padre Rico, Padre Pobre. Agular. Recuperado a partir de https://www.jugandoainvertir.com.ar/descargas/Padre-Rico-Padre-Pobre.pdf

Kunaifi, A., & Akbar, A. N. F. (2019). Financial Knowledge and Millennials Investing Behaviors in Indonesia. Jurnal Sosial Humaniora.Recuperado a partir de https://doi.org/10.12962/j24433527.v0i01.5768

Lambraño, G. C. (2020). Manual de Finanzas Personales. Obtenido de https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/fc64341b-b911-47a5-8adb-c2f712b4515b/content

Larson, S., Mahendran, A., Peper, J. J., Clarke, C., Lee, A., Hill, P., Kummerfeld, J. K., Leach, K., Laurenzano, M. A., Tang, L., & Mars, J. (2019). An evaluation dataset for intent classification and out-of-scope prediction. doi:https://doi.org/10.48550/ARXIV.1909.02027

Montoya-Valenzuela, M. M., Torres-López, V. G., & Sandoval-Aguilar, K. G. (2022). Endeudamiento y educación financiera en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 27, (97) 198-211. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890625

Mungaray, A., González, N. & Osorio,G. (2021). Educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Revista Latinoamericana de Economía, 52 (205), 55-78. Recuperado a partir de https://www.scielo.org.mx/pdf/prode/v52n205/0301-7036-prode-52-205-55.pdf

Mendoza-Rodríguez, C. A. (2019). La contabilidad general. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE, 2 (4), 38-43. Recuperado a partir de https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/23

Nur-Hafidzah, Idris., Melissa-Faisal,W, Shafinar,I. & Khairunnisa-Abd, S. (2018). Financial Knowledge, Debt Literacy and Over-Indebtedness. The Journal of Social Sciences Research, (3) 22-29. Recuperado a partir de https://arpgweb.com/pdf-files/spi3.4.22.29.pdf

Posgradosadistancia, (2020). Conceptos de finanzas según diferentes autores. Recuperado a partir de https://www.posgradosadistancia.com.ar/concepto-de-finanzas-segun-diferentes-autores/

Riveros-Cardozo, R. A. (2020). Introducción a las finanzas personales. Una perspectiva general para los tiempos de crisis. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 16 (2), 235-247. Recuperado a partir de https://doi.org/10.18004/riics.2020.diciembre.235

Villada, F., López-Lezama, J., & Muñoz-Galeano, N. (2018). Análisis de la Relación entre Rentabilidad y Riesgo en la Planeación de las Finanzas Personales. Formación Universitaria, 11 (6) , 41-52. Recuperado a partir de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062018000600041

Most read articles by the same author(s)

OJS System - Metabiblioteca |