Digital intervention strategy based on constructivism for handwashing knowledge in nursing students.
Estrategia de Intervención digital basada en el constructivismo para el conocimiento de lavado de manos en estudiantes de enfermería
Main Article Content
Introduction. Hand hygiene is any technique intended to remove, destroy, or reduce the transitory flora of the skin and various organizations agree that it is the most cost-effective procedure that can reduce infections in hospitalized patients, as well as protect the personnel who are in contact with them. Currently, faced with the current challenges caused by the COVID-19 pandemic, teaching-learning techniques are diversifying and opting for distance technology modalities with approaches based on self-management of knowledge and the development of their skills that can influence this habit. Objective. To evaluate the effectiveness of a digital intervention with a constructivist approach to increase knowledge of handwashing. Methodology. A quasi-experimental, longitudinal, and prospective study with 26 nursing students from the last year of the educational program with whom a virtual intervention was carried out. Results. After the intervention, 100% of the subjects recognized the hands as the main transmission route, and 73.10% correctly identified the time required to carry it out, however, there was no significant statistical difference from prior knowledge. Conclusion. Through constructivist interventions, students could be managers of their knowledge and acquire behaviors, habits, and experiences that are superior to the objectives set, however, the contextualization and operational factors of the interventions must be taken into account to achieve their greater effectiveness.
Downloads
Article Details
González M, Crespo S. Salud Pública y enfermería comunitaria. Primera ed. Morales J, editor. Ciudad de México: Manial Moderno; 2018.
Organización Mundial de la Salud. OMS. Una atención limpia es una atención segura. [Online].; 2019 [cited 2020 diciembre 14. Available from: https://www.who.int/gpsc/5may/es/.
Organización Mundial de la Salud. Personal de Enfermería y de Partería, ¡Una atención limpia está en sus manos! [Online].; 2020 [cited 2020 diciembre 2. Available from: https://www.who.int/infection-prevention/campaigns/clean-hands/5may2020/es/.
Astoray E, Condor D, Mendoza R. Nivel de conocimiento sobre el lavado de manos del personal de enfermería del Servicio de Pediatría de la Clínica Ricardo Palma, 2017. Tesis de Especialidad. Lima: Universidad Peruana Unión, Unidad de Posgrado de Ciencias de la Salud; 2017.
Martos M, Mota E, Martos R. Hand Hygiene Teaching Strategies among Nursing Staff: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2019 Agosto; 16(17): p. 1-13.
Alzyood Mea. COVID‐19 reinforces the importance of handwashing. Clinical Nursing. 2020 Agosto; 29(15-16): p. 2760-2761.
Organización Panamericana de la Salud. La higiene de manos en el momento adecuado salva vidas y es un indicador de la calidad y bioseguridad de los servicios de salud [OPS México]. México; 2017 [cited 2021 Enero. Available from: https://www.paho.org/mex/index.php?option=com_content&view=article&id=1261:la-higiene-de-manos-en-el-momento-adecuado-salva-vidas-y-es-un-indicador-de-la-calidad-y-bioseguridad-de-los-servicios-de-salud&Itemid=499.
Xiong P, Zhang J, Wang X. Effects of a mixed media education intervention program on increasing knowledge, attitude, and compliance with standard precautions among nursing students: A randomized controlled trial. Am J Infect Control. 2017 Abril; 45(4): p. 389-395.
Dickie R, Rasmussen S, Cain R. The effects of perceived social norms on handwashing behaviour in students. Psychology, Health & Medicine. 2017 Junio; 23(7): p. 1-6.
Organización Mundial de la Salud. Una atención más limpia es una atención más segura [OMS]. [cited 2021 Enero. Available from: https://www.who.int/gpsc/background/es/
Dembillo T, González V, Cervera A. Cooperative Learning and Hand Disinfection in Nursing Students. Nursing Research and Educatión. 2018 Junio; 36(2): p. 101-112.
Roman JAM. La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2020 Septiembre; 50(ESPECIAL): p. 13-0.
Clinic Barcelona Hospital Universitario. ¿Qué es el Coronavirus SARS-CoV-2? [Portal Clinic].; 2020 [cited 2021 Enero. Available from: https://www.clinicbarcelona.org/asistencia/enfermedades/covid-19/definicion.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Estadísticas a próposito del Día Mundial del Internet (17 de mayo del 2020).; 2020 [cited 2021 Enero. Available from: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2020/eap_internet20.pdf.
Dirección General de Calidad y Educación en Salud. Herramientas y recursos de seguridad del paciente. [Online].; 2017 [cited 2020 marzo 18. Available from: http://www.calidad.salud.gob.mx/site/calidad/herramientas_seguridad_paciente.html.
González J, Fernández M, Trujllo H. Cuestionario para evaluar en médicos conductas, conocimientos y actitudes sobre la higiene de manos. Gaceta Sanitaria. 2012 febrero; 26(5): p. 429-435.
Garzon L, Bautista V, Torres E. Prácticas y estrategias didácticas en el modelo pedagógico constructivista en enfermería. Revista Repertorio De Medicina Y Cirugía, 2020 Junio; 20(10), 30-35.
Mamani K. Relación entre conocimiento y práctica de higiene de manos en internos de enfermeria del hospital regional manuel Nuñez Butrón. Tesis de Grado. Puno, Perú: Universidad Nacional del Altiplano, Facultad de Enfermería; 2018.
Moran J, Gimeno A, Martínez E. Conocimiento de la higiene de manos en estudiantes de enfermería. Enfermería Global. 2014 Julio; 13(35).
Korhonen A, Vuori A, Lukkari A. Increasing nursing students’ knowledge of evidence-based hand-hygiene: A quasi-experimental study. Nurse education in practice. 2019 Febrero; 35(1): p. 104-110.
Lira R. Conocimientos, Actitudes y Prácticas sobre el Lavado de Manos en el personal de salud del departamento de pediatría del Hospital escuela Oscar Danilo Rosales Arguello. 2019. Tesis de Especialidad. León: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Facultad de Ciencias Médicas; 2020.
González J, Fernández M, Trujillo H. Cuestionario para evaluar en médicos conductas, conocimientos y actitudes sobre la higiene de manos. Gaceta Sanitaria. 2012 septiembre-octubre; 26(5): p. 429-435.
Ricardo G, Castrejón V, González M. Conocimiento de los estudiantes de enfermería sobre las medidas de prevención en infecciones nosocomiales. Lux Médica. 2017 mayo-agosto; 12(36).
García Carpintero B, Siles González J, Martínez Roche M, Martínez Miguel E, Manso Perea C, Álvarez Embarba B. Metodologías de enseñanza-aprendizaje en enfermería: ¿Es el portafolio una metodología acorde con el Espacio Europeo de Educación Superior? Publicación semestral Enfermería Docente. 2017 Junio;(108).
Lima M, Carrión T, Herráiz A. Enfermería Comunitaria y salud digital en tiempos de la COVID-19. Ridec. 2020 Mayo; 13(2): p. 34-42.
Bloomfield J, Roberts J, Alison W. The effect of computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of handwashing theory and skills in pre-qualification nursing students: a randomised controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2010 March; 47(3).
Konicki T, Miller E. Use of a simulation to examine differences in nursing students´ hand hygiene knowledge, beliefs and behaviors. Nurse Education Today. 2016 June;(45).
Interial-Guzmán MG, Moreno-Monsiváis MG, Vázquez-Arreola L. Percepción y conocimiento de higiene de manos en personal de Enfermería. Publicación anual Políticas sociales sectoriales. 2020 Agosto 2020 - Julio 2021; 7(7).
Tenías JM, Mayordomo C, Benavent ML, Micó M, García-Esparza MdlÁ, Oriola R. Impacto de una intervención educativa para promover el lavado de manos y el uso racional de guantes en un hospital comarcal. Revista Calidad Asistencial. 2009 Octubre; I(24).
Amaya C. Conocimiento y la aplicación del lavado de manos en el personal asistencial del servicio de emergencia del Hospital la Merced – Chanchamayo - 2014. Tesis de Especialidad. Huánco, Perú: Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Departamento de Enfermería; 2016.
Bloch-Melgarejo Y, Auña-Ramírez G, Oliveira H, Orué-Arce P. Cumplimiento del Protocolo de Lavado de Manos por profesionales de enfermería en un servicio de salud de la ciudad de Encarnación, marzo-julio del 2019. Publicación cuatrimestral Memorias del instituto de investigaciones en ciencias de la salud. 2020; 2(18).