Estudio Inferencial en el desarrollo de Competencias Científicas que orientan los docentes en Básica Primaria
Estudio Inferencial en el desarrollo de Competencias Científicas que orientan los docentes en Básica Primaria
Main Article Content
The purpose of the research is to characterize the pedagogical practices that are used in the development of scientific competences in elementary education. Likewise, a concern arise in order to create didactic activities that strengthen the scientific competences tending to improve the student’s performance through pedagogical practice. The design of the research is done under the quantitative paradigm supported by qualitative analysis, it is a field study where data are collected directly through a Likert scale survey with questions directed from the standards established by the MEN, organized by Generic Competences, Teaching Competences and Scientific Competences; with a reliability of (0.87), and an R of (0.93). It was observed in the yellow traffic light that a change in the application of specific and generic competences is still missing, due to a lack of engagement from the teachers, who must generate socially meaningful learning, have mastery and skills to teach and develop thinking skills in children, and locate their pedagogical practice according to the conditions of the context of the student.
Downloads
Article Details
Freire. P. (s.f.). Pedagogía del oprimido. http://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf.
Álvarez, M., Arias, A., Pérez, U. & Serralle, J. (2013). La historia de las ciencias en el desarrollo de competencias científicas. Enseñanza de las ciencias, 31(1), 213-233.
Bain K. (2007). Los Mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia. http://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/2014/DraSanjurjo/8mas/Ken%20Bain,%20Lo%20que%20hacen%20los%20mejores%20profesores%20de%20universidad.pdf
Freire, Paulo. (1997). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI editores
Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
Marmolejo, G. (2012). Elementos a considerar en la enseñanza del registro semiótico de las figuras en los primeros ciclos de la educación básica. Revista Ecomatemático, 2(1), 4-19.
Boom, A.M. (2012). Práctica Pedagógica: Historia y presente de un concepto” Práctica Pedagógica. Perspectivas Teóricas. Colombia: ECOE EDICIONES.
Méndez, D., Méndez, A. & Fernández, J. (2015). Análisis y valoración del proceso de incorporación de las Competencias Básicas en Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 233-246.
Mora, W. & Parga, D. (2005). Evaluación por competencias y estándares de competencia en el campo de la enseñanza de las ciencias y la educación ambiental. Enunciación, 10(1), 73-84.
Torres, A. & Barrios, A. (2009). La enseñanza de las Ciencias Naturales y educación ambiental en las instituciones educativas oficiales del departamento de Nariño. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, 10(1), 143-166.
Torres, A., Mora, E., Garzón, F. & Ceballos, N. (2013). Desarrollo de competencias científicas a través de la aplicación de estrategias didácticas alternativas. Un enfoque a través de la enseñanza de las Ciencias Naturales. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, 15(1), 187-215.
Barragán, D., Gamboa, A., & Urbina, J.E, (2013). Práctica Pedagógica. Colombia: ECOE EDICIONES.
Pisa. (2011). PISA: Competencia Científica para el mundo del mañana. España: Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa.http://www.isei-ivei.net/cast/pub/itemsliberados/Ciencias2011/ciencias_PISA2009completo.pdf
Charpak G. (2004). El desafío del razonamiento científico de cómo lo revolucionario no es transformar la propia enseñanza de la ciencia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87480.html.