Aproximación a las Discapacidades Específicas de Aprendizaje en la competencia Matemática en el contexto educativo colombiano
Aproximación a las Discapacidades Específicas de Aprendizaje en la competencia Matemática en el contexto educativo colombiano
Main Article Content
The article aims to provide a critical review of the literature on the state of the art about learning disabilities in Mathematics in the Colombian educational context. To do this, a brief historical review of the constructs “disability”, “mathematical competence” and “learning disability” were carried out. An analysis of the concepts, causes, characteristics, evaluation and intervention related to the specific learning disabilities in the Mathematics competence was proposed. The different reports of the educational system in Colombia, national and international tests reflect an alarming percentage of students with learning disabilities in Mathematical knowledge and evidence the need to establish an early detection, since this originates from early childhood in the teaching-learning process and are maintained throughout the educational process if no prompt intervention is provided by teachers, through a diagnosis, monitoring and permanent evaluation, using criteria in order to correct the difficulties through learning that develop creativity, skills , the organization and adaptation of contents along with authentic assessment and learning results as pedagogical tools, among others, allowing to take curricular actions needed to attend the educational necessities of students with DEAM, according to the level and rhythms of student learning. The necessity for the recognition, concretion and development of the category of learning disability at the legislative level and in the public education policies in Colombia for a quality care by educational administrations and other entities is emphasized, through a solid theoretical and empirical foundation provided at a scientific level, and with active participation of educators as researchers in the classroom.
Downloads
Article Details
D. Geary, C. Hamson, and M. Hoard, “Numerical and arithmetical cognition: a longitudinal study of process and concept deficits in children with learning disability”, Journal of Experimental Child Psychology, vol. 77, pp.236-263, 2000
M. Blanco, Dificultades Específicas del Aprendizaje de las Matemáticas en los primeros años de la escolaridad: detección precoz y características evolutivas, Ministerio de Educación, España: Colección Investigación, 2009.
L. Siegel, “Issues in the definition and diagnosis of learning disabilities: a perspective on Guckenberger versus Boston University”, Journal of Learning Disabilities, vol. 32 no. 4, pp.304-19, 1999
Universidad Pedagógica Experimental Libertador, “Vicerrectorado de Investigación y Postgrado”, Manual de Trabajos de Grado de Especialización, Maestrías y Tesis Doctorales. FEDUPEL Caracas: 2014.
J. Muñoz, I. Novo y E. Espiñeira, (2013, Jun. 24) Estudios sobre educación “La inclusión de los estudiantes universitarios con discapacidad en las universidades presenciales: actitudes e intención de apoyo por parte de sus compañeros”, en, [En línea] Disponible en http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/29566/2/MUN%C3%8C%C6%92OZ%20_%20NOVO.pdf
Organización Mundial de la Salud. Discapacidad y salud. Nota descriptiva [En línea]. Disponible en http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs352/es/. [Accedido: abril 3 de 2015].
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2012). Encuesta Nacional de Calidad de Vida. [En línea]. Disponible en https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/calidad-de-vida-ecv/encuesta-nacional-de-calidad-de-vida-2012
T. Shakespeare, “Debating Disability”. Journal of Medical Ethics”, vol. 34, no1, pp. 11-14, 2008
K. Schriner, “A disability studies perspective on employment issues and policies for disables people. An internacional view”, en G. L. Albrecht, K. D. Seelman y M. Bury , Handbook of Disability Studies. Sage Publications, University of Illinois at Chicago 2001.
C. Gómez Acosta, Conceptualización de discapacidad: reflexiones para Colombia, Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Medicina, 2007
Naciones Unidas Derechos Humanos. (2014). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Guía de formación. Serie de capacitación profesional Nº 19, Nueva York y Ginebra: Naciones Unidas.
E. Brandt and A. Pope, Enabling America: assessing the role of rehabilitation science and engineering. Washington: National Academy Press, 1997
S. Mitra, “The capability approach and disability”, Journal of Disability Police Studies, vol. 16, No. 4, pp. 236-247, 2006.
Organización Mundial de la Salud. (2001). CIF, Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. España: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Secretaría de Estado de Servicios Sociales, Familias y Discapacidad. Instituto de Mayores y Servicios Sociales (IMSERSO)
C. Cuervo y A. Trujillo, “Avances conceptuales e investigativos de la maestría en Discapacidad e Inclusión Social en la Universidad Nacional de Colombia, en Cuervo”, C., Trujillo, A., Vargas, D., Ángel, L., Mena, B. ed. 2004. Discapacidad e inclusión social: reflexiones desde la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: UNAL de Colombia, 2005.
M. Moreno, Concepciones y políticas en discapacidad: Un binomio por explorar. Bogotá D.C: Facultad de Medicina, Universidad Nacional de Colombia, 2007
L. Garay, Colombia: entre la exclusión y el desarrollo. Propuestas para la transición al Estado Social de Derecho, Bogotá: Contraloría General de la República, 2002
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Educación para cada situación. Bogotá: Altablero No. 28, marzoabril, 2004 [Online]. Available: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87346.html.
A. Martínez, A. Uribe y H. Velázquez, “La discapacidad y su estado actual en la legislación colombiana”, Duazary, vol. 12, no 1, pp. 49 -58, 2015, junio.
C. Gómez y C. Cuervo, “Conceptualización de discapacidad: reflexiones para Colombia”, tesis de Maestría en Discapacidad e Inclusión Social, Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Medicina, 2007.
C. Cordeu, “Reflexiones en torno a la inclusión sociocomunitaria de personas con discapacidad intelectual: escuchando la voz de sus protagonistas” tesis de Maestría en Psicología, Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales, Santiago de Chile, 2008.
B. D’Amore, J. Díaz Godino y M. Fandiño. Competencias y matemática, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2008.
MEN. (2006), Referentes y Evaluación de la Calidad Educativa, Ministerio de Educación Nacional [En línea]. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-246512_archivo_pdf_MauricioMartinez.pdf.
MEN. (2006) Estándares básicos de competencias en matemáticas, Imprenta Nacional de Colombia [En línea]. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf.
B. D’Amore y M. Fandiño, “Propuestas metodológicas que constituyeron ilusiones en el proceso de enseñanza de la matemática”, Educación Matemática, vol.27, pp. 7-43, 2015.
M. Fandiño, “‘Diventare competente’, una sfida con radici antropologiche”, La matematica e la sua didattica, vol. 17, no3, pp. 260-280, 2003
M. Fandiño, Currículo, evaluación y formación docente en matemática, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2006
MEN-ICFES. (2015). Resumen Ejecutivo Colombia en PISA 2015, Bogotá D.C. [En línea]. Disponible en http://www2.icfesinteractivo.gov.co/investigacionFormulario/docman/institucional/home/2785-informe-resumen-ejecutivo-colombia-en-pisa-2015
J. Ayala-García. (2015). Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional, Cartagena: Banco de la República. [En línea]. Disponible en http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/dtser_217.pdf
B. D’Amore y M. Fandiño. (2015) “La Matemática en las Aulas de Primera Infancia”, XVIII Congreso Internacional de Educación Inicial, Neiva: Confederación Nacional por la Infancia de Colombia.
D. Geary, “Mathematics and Learning Disabilities”, Journal of Learning Disabilities, vol. 37, pp. 4-15, 2004
P. Abberley, “The Concept of Oppression and the Development of a Social Theory of Disability”, Disability, Handicap and Society, vol 2, no 1, pp.5- 19, 1987.
[ 33] M. González, (coord.), Prevención de las dificultades de aprendizaje, Madrid: Pirámide, 2012
D. Hammill, On defining learning disabilities: an emerging consensus, Journal of learning disabilities, vol. 23, no 2, pp. 74‑84, 1990
M. Fiuza y M. Fernández, (2014) Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo. Manual didáctico, Madrid: Ediciones Pirámide
V. Santiuste y J. González-Pérez, Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Madrid: Editorial CCS, 2005
Asociación Americana de Psiquiatría, (APA), Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, DSM-V-TM 5ª ed., Washington, DC: Panamericana, 2013.
Asociación Americana de Psiquiatría, (APA), Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, DSM-IV-TR (4ª ed.), Washington, DC: Panamericana, 2002.
A. Rivière, “Problemas y dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: una perspectiva cognitiva”, in Desarrollo psicológico y educación, III. Necesidades educativas especiales y aprendizaje escolar, A. Marchesi, C. Coll and J. Palacios Alianza: Madrid, 1990.
A. Pérez, P. Poveda y M. López, “Dificultades de aprendizaje y trastornos del cálculo”, en J. L. Castejón y L. Navas, Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria, Alicante: ECU, 2011
S. Padget, “Lessons from research on Dislexia: Implications for a classification system for learning disabilities”, Learning Disability Quartely, vol. 21, pp.167-178, 1998
D. Wechsler, WISC-IV. Escala de inteligencia de Wechsler para niños-IV, 4ª ed., Madrid: Pearson, 2012.
R.M. González. Motivación para la “inclusión”, características y necesidades de los estudiantes y docentes en la universidad. (Aplicativo con análisis de gráficos estilísticos). Revista Ecomatemático, vol. 6, no. 1, pp. 107-115, 2015.