El logro académico estático y dinámico en matemática desde el modelo de las inteligencias múltiples
El logro académico estático y dinámico en matemática desde el modelo de las inteligencias múltiples
Main Article Content
The present study analyses the relation between Multiple Intelligences (Logical-Mathematical, Verbal-Linguistic, Visual-Spacial, Musical-Rhythmic, Bodily-Kinesthetic, Interpersonal, Intrapersonal, Naturalist, their scales and subscales), in the light of Gardner’s Multiple Intelligences theory, and academic achievement in Mathematics, an area strongly criticized for its high rate of low test scores.
Data derived from MIDAS-Teens scales and Mathematics disciplinary tests make it possible to contrast the general hypotheses H1: Stepwise multiple correlations between the Multiples Intelligences, their scales and subscales, and Static and Dynamic Academic Results in Mathematics, are statistically significant, the derived hypothesis H2: Stepwise multiple correlations between the Logical-Math Intelligences and their subscale School Math, and Dynamic Academic Results in Mathematics, are statistically significant, H3: Stepwise multiple correlations between the Logical-Math Intelligences and their subscale Everyday Skill with Math , and Static Academic Results in Mathematics, are statistically significant, and H4: The Pearson bivariate correlation between the Static and Dynamic Academic Results in Mathematics is positively significant.
Downloads
Article Details
ARMSTRONG, Thomas. Las inteligencias múltiples en el aula. Buenos Aires, Argentina: Manantial, 1999.
FERRÁNDIZ, Carmen, et al. Estudio del razonamiento lógico-matemático desde el modelo de las inteligencias múltiples. Anales de psicología, 2008, vol. 24, no 2, p. 213.
FERRÁNDIZ, Carmen, et al. Fundamentos psicopedagógicos de las inteligencias múltiples. Revista española de pedagogía, 2006, p. 5-19.
FERRÁNDIZ, Carmen. Evaluación y desarrollo de la competencia cognitiva: un estudio desde el modelo de las inteligencias múltiples. Ministerio de Educación y Ciencia, Centro de Investigación y Documentación Educativa, Solana e Hijos, 2005.
FERRANDO, M., et al. Inteligencia y creatividad. Electronic Journal of research in educational psychology, 2005, vol. 3, no 7.
GAGNÉ, Robert Mills; DE LA ORDEN HOZ, Arturo; SOLER, Antonio González. Las condiciones del aprendizaje. Madrid: Aguilar,1987.
GALIMBERTI, Ana. Estudio del concepto de inteligencia desde las teorías psicoanalíticas de Bleichmar, de inteligencias múltiples de Gardner y genética de Piaget. Puntos de encuentro y diferencias. Diálogos Pedagógicos, 2012, vol. 7, no 13, p. 98-105.
GARCÍA RETANA, José Ángel. Las Secuencias didácticas un área de encuentro entre las inteligencias múltiples y las competencias. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 2012, vol. 12, no 2.
GARDNER, Howard. Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. México: Fondo de Cultura Económica, 1994.
GARDNER, Howard. La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós, 2001.
HERNÁNDEZ-MORANTES, Carlos Fernando; MARIN-ARGUELLO, Leidy Katerine; CONDE-QUINTERO, Magda Lorena. Los procesos argumentativos, en la elaboración de textos matemáticos orales y escritos mediante la resolución de problemas geométricos y aleatorios en estudiantes de 9º grado de la Institución Educativa Colegio Municipal de Bachillerato de San José de Cúc. Ecomatemático, 2013, vol. 4, no 1, p. 33-37.
LLOR, Laura, et al. Inteligencias múltiples y alta habilidad. Aula abierta, 2012, vol. 40, no 1, p. 27-38.
MARTINEZ-LOZANO, José Joaquín; GALLARDO-PÉREZ, Henry De Jesús; VERGEL-ORTEGA, Mawency. Inteligencias múltiples y estilos de aprendizaje, su relación con el rendimiento académico de estudiantes en estadística. Ecomatemático, 2014, vol. 5, no 1, p. 74-86.
PIZARRO SANCHEZ, Raúl. Teoría del Rendimiento Académico. Seminario de Educación de Evaluación de la Educación Superior, Instituto Profesional Educares, Santiago de Chile, 1984.
PIZARRO SANCHEZ, Raúl.; CLARK LAZCANO, Sonia. Inteligencias múltiples y rendimientos académicos: dominios, campos, relaciones. Chile, Facultad de Ciencias de la Educación UPLACED, 2000.
PIZARRO SANCHEZ, Raúl; CLARK LAZCANO, Sonia. Static and dynamic influences of multiple intelligences, currículum of the home, interests, self-esteems, previous learning factors on current learning. 88th. En Annual Conference of The American Educational Research Association (AERA-SIG: Multiple intelligences: Theory and Practice). 2007. p. 9-14.
PIZARRO SANCHEZ, Raúl; CLARK LAZCANO, Sonia. “Inteligencias Múltiples, Curriculum del Hogar, Intereses, Autoestimas, Aprendizajes Previos y Actuales.: investigación comparativa y longitudinal”. Boletín de Investigación Educacional, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2008, vol.23, n°1, p. 11-40.
RIGO, Daiana Yamila; DONOLO, Danilo. Una medida de las inteligencias múltiples en contextos universitarios. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 2011, vol. 2, no 6, p. 23-33.
SHEARER, C. Branton. The multiple intelligence developmental assessment scales (MIDAS) (tr Nina Crespo A. y Raúl Pizarro S). Ohio: Múltiple Intelligence Research and Consulting, 1999.
SHEARER, C. Branton. Math skill and the multiple intelligences: An investigation into the MI profiles of high school students with varying levels of math skill. Retrieved May, 2006, vol. 12, p. 2009.
SOTO, Gabriela Freixas; GARRIDO, Miguel Andrade; JAÑA, Christian Miranda. Predicción del rendimiento académico lingüístico y lógico matemático por medio de las variables modificables de las inteligencias múltiples y del hogar. Contexto educativo: revista digital de investigación y nuevas tecnologías, 2001, no 17, p. 10.