Management of virtual learning environments in university teaching management

Gerencia de entornos virtuales de aprendizaje en la gestión docente universitaria

Main Article Content

Carlos Alfredo Velasco Valderrama
Abstract

The  present  research  work  has  as  a  general  objective  to  propose  management  training  for  the  management  of  Virtual  Learning Environments (EVA), aimed at teachers of the Department of Education, Humanities and Arts of the National Experimental University of Guayana (UNEG). This  research  is  carried  out  under  the  quantitative  approach,  with a non-experimental, field, descriptive design, under the modality of a feasible project, in which ninety (90) teachers are affiliated with the General  Undergraduate  Coordination,  Department  of  Education. Education,  Humanities  and  Arts  of  said  university,  surveyed  by  means of a questionnaire-type  instrument,  where  the  Likert  scale  was  used, which was validated with expert judgment, applying the reliability level based on the cronbach’s alpha whose results were analyzed by the SPSS system. The results obtained were that teachers know the use of EVA, but feel unmotivated to use them and although they plan academic activities of their courses in the EVA in each semester, they scarcely manage them. It  was  also  obtained  that  the  training  received  from  UNEGVIRTUAL is  only  technical,  but  not  instructional  and  managerial,  therefore  the proposal of the training plan is endorsed, which the teachers approve and express their willingness to participate in it


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aduviri, V., R. (2008). Introducción a la calidad de la tutoría virtual. [Documento en línea], Disponible: http://es.scribd.com/doc/32116027/ Calidad-de-La-Tutoria-Virtual [Consulta: Julio 5, 2014]

Arboleda, T., N. y Rama, V., C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: Nuevas Realidades. [Documento en línea]. Disponible: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion _superior_a_ distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf [Consulta: Julio 5, 2014]

Bennet, N.; Wise, C. Woods, P. y Harvey, J. (2003). Distributed Leadership. London: NCSL

Bolívar, A. (2011). Una dirección pedagógica con liderazgo en los centros educativos. Escuela Monográficos, 2, 4–6.

Camacho, P. (2010). Aplicación de la Metodología PACIE en un proceso institucional de incursión Elearning. [Documento en línea]. Disponible: http://fatla.org/peter/pacie/alcance/videoclass/ [Consulta: Marzo 11, 2015]

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración. (6a. ed.). México: Editorial Mc Graw Hill.

Díaz B., S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Temas para la educación.[Documento en línea]. Disponible: http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docupdf.aspx?d=4921&s [Consulta: Marzo 11, 2015]

Gairín S., J. (1996). Organización de tiempos, espacios y entorno educativo... Manual de Organización de Instituciones Educativas. Bacerlona: Oikos - Taud.

García, C., Reyes, M. y Pachano, M. (2011). El perfil del docente universitario en el marco de la innovación curricular en Venezuela. [Documento en línea]. Disponible en: http://publicaciones.urbe.edu/index.php/REDHECS/article/ viewArticle/741/3010 [Consulta: Julio, 12, 2016]

González P., J., (2001). Hacia una reforma educativa en la era digital. [Documento en línea]. Disponible:http://rieoei.org/rie26a04.htm [Consulta:Mayo 15, 2015]

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (10a. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Hersey, P., Blanchard, K., y Johnson, D. (1998). Administración del comportamiento organizacional: Liderazgo situacional (7ª. ed.). México: Prentice Hall

Horton, W. (2000). Designing web based training. New York: Wiley Computer Publisher.

Justiparan, A. (2009). Educación y Modernidad I. [Documento en línea]. Disponible: http:// www.siemprehistoria.com.ar/2009/11/educacion-y-modernidad-i/ [Consulta: Mayo 15, 2015]

Ley de Universidades. (1970). Gaceta Oficial de la República de Venezuela. 1429 (Extraordinario). Septiembre 8, 1970.

Méndez, C. (2011). Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales (4a. ed.). México, D.F. México: Limusa S.A.

Mezones, L. (2007). Importancia de la Comunicación Efectiva en el desempeño del profesional Docente y Directivo Heres – Estado Bolívar. [Trabajo de Grado: Especialización en Educación Mención Gerencia Educativa] UPEL-IMPM. Núcleo Bolívar

Ministerio del Poder Popular Para la Educación Universitaria (2009) Proyecto Nacional de Educación Superior a Distancia. [Documento en línea], Disponible: http://www.opsu.gob.ve/archivos_apps/extranet/descargas/8/21/esad_ mayo_2009_nva.pdf [Consulta: Julio 5, 2014]

Mora, D. (2010). La gerencia en la educación virtual: aproximación teórica fenomenológica desde la perspectiva de los estilos gerenciales en las universidades privadas venezolanas. [Documento en línea]. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional de Calidad e Innovación en la Educación Superior, UCV, Caracas. Disponible: http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/Curricular_Documentos/Evento/Ponencias_3/Mora__Doris. pdf [Consulta: Julio 5, 2014]

Palella S. y Martins F. (2010). Metodología de la investigación (3a. ed.) Caracas: FEDUPEL.

Petit, K. (2013). La motivación como estrategia gerencial. [Documento en línea]. Disponible: http://tsugerenciaeducativa. blogspot. com /2013/07/estrategia-gerencial-la-motivacion-es.html [Consulta: Julio 5, 2014]

Robbins, S. y Coulter, M. (2010). Administración. (10a.ed.), México: Editorial Educación.

Tintaya A., E. (2004). Comunicación en la Educación Virtual. [Documento en línea]. Disponible: http://www.oocities.org/umsada/trabajo8. htm [Consulta: Mayo 15, 2015]

UNESCO (2004). La educación superior virtual en América Latina y el Caribe. [Documento en línea]. Disponible: https://www.google.co.ve/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.iesalc.unesco.org.ve%2Findex.php%3Foption%3Dcom_fabrik%26task%3Dplugin.pluginAjax%26plugin%3Dfileupload%26method%3Dajax_download%26element_id%3D22%26formid%3D2%26rowid%3D43%26repeatcount%3D0&ei=wVO7U7HBPKPJsQSE3YDoAw&usg=AFQjCNENBSB6zb64bDDy8AoBHE5L-MqDMA&sig2=4PJCSSVPIP8qAsnkM-DvmA [Consulta: Julio 5, 2014]

Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL. (2006). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. (4a. ed.). Caracas: FEDEUPEL.

OJS System - Metabiblioteca |