Management of virtual learning environments in university teaching management
Gerencia de entornos virtuales de aprendizaje en la gestión docente universitaria
Main Article Content
The present research work has as a general objective to propose management training for the management of Virtual Learning Environments (EVA), aimed at teachers of the Department of Education, Humanities and Arts of the National Experimental University of Guayana (UNEG). This research is carried out under the quantitative approach, with a non-experimental, field, descriptive design, under the modality of a feasible project, in which ninety (90) teachers are affiliated with the General Undergraduate Coordination, Department of Education. Education, Humanities and Arts of said university, surveyed by means of a questionnaire-type instrument, where the Likert scale was used, which was validated with expert judgment, applying the reliability level based on the cronbach’s alpha whose results were analyzed by the SPSS system. The results obtained were that teachers know the use of EVA, but feel unmotivated to use them and although they plan academic activities of their courses in the EVA in each semester, they scarcely manage them. It was also obtained that the training received from UNEGVIRTUAL is only technical, but not instructional and managerial, therefore the proposal of the training plan is endorsed, which the teachers approve and express their willingness to participate in it
Downloads
Article Details
Aduviri, V., R. (2008). Introducción a la calidad de la tutoría virtual. [Documento en línea], Disponible: http://es.scribd.com/doc/32116027/ Calidad-de-La-Tutoria-Virtual [Consulta: Julio 5, 2014]
Arboleda, T., N. y Rama, V., C. (2013). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: Nuevas Realidades. [Documento en línea]. Disponible: http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion _superior_a_ distancia_y_virtual_en_colombia_nuevas_realidades.pdf [Consulta: Julio 5, 2014]
Bennet, N.; Wise, C. Woods, P. y Harvey, J. (2003). Distributed Leadership. London: NCSL
Bolívar, A. (2011). Una dirección pedagógica con liderazgo en los centros educativos. Escuela Monográficos, 2, 4–6.
Camacho, P. (2010). Aplicación de la Metodología PACIE en un proceso institucional de incursión Elearning. [Documento en línea]. Disponible: http://fatla.org/peter/pacie/alcance/videoclass/ [Consulta: Marzo 11, 2015]
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración. (6a. ed.). México: Editorial Mc Graw Hill.
Díaz B., S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Temas para la educación.[Documento en línea]. Disponible: http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docupdf.aspx?d=4921&s [Consulta: Marzo 11, 2015]
Gairín S., J. (1996). Organización de tiempos, espacios y entorno educativo... Manual de Organización de Instituciones Educativas. Bacerlona: Oikos - Taud.
García, C., Reyes, M. y Pachano, M. (2011). El perfil del docente universitario en el marco de la innovación curricular en Venezuela. [Documento en línea]. Disponible en: http://publicaciones.urbe.edu/index.php/REDHECS/article/ viewArticle/741/3010 [Consulta: Julio, 12, 2016]
González P., J., (2001). Hacia una reforma educativa en la era digital. [Documento en línea]. Disponible:http://rieoei.org/rie26a04.htm [Consulta:Mayo 15, 2015]
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (10a. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.
Hersey, P., Blanchard, K., y Johnson, D. (1998). Administración del comportamiento organizacional: Liderazgo situacional (7ª. ed.). México: Prentice Hall
Horton, W. (2000). Designing web based training. New York: Wiley Computer Publisher.
Justiparan, A. (2009). Educación y Modernidad I. [Documento en línea]. Disponible: http:// www.siemprehistoria.com.ar/2009/11/educacion-y-modernidad-i/ [Consulta: Mayo 15, 2015]
Ley de Universidades. (1970). Gaceta Oficial de la República de Venezuela. 1429 (Extraordinario). Septiembre 8, 1970.
Méndez, C. (2011). Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales (4a. ed.). México, D.F. México: Limusa S.A.
Mezones, L. (2007). Importancia de la Comunicación Efectiva en el desempeño del profesional Docente y Directivo Heres – Estado Bolívar. [Trabajo de Grado: Especialización en Educación Mención Gerencia Educativa] UPEL-IMPM. Núcleo Bolívar
Ministerio del Poder Popular Para la Educación Universitaria (2009) Proyecto Nacional de Educación Superior a Distancia. [Documento en línea], Disponible: http://www.opsu.gob.ve/archivos_apps/extranet/descargas/8/21/esad_ mayo_2009_nva.pdf [Consulta: Julio 5, 2014]
Mora, D. (2010). La gerencia en la educación virtual: aproximación teórica fenomenológica desde la perspectiva de los estilos gerenciales en las universidades privadas venezolanas. [Documento en línea]. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional de Calidad e Innovación en la Educación Superior, UCV, Caracas. Disponible: http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/Curricular_Documentos/Evento/Ponencias_3/Mora__Doris. pdf [Consulta: Julio 5, 2014]
Palella S. y Martins F. (2010). Metodología de la investigación (3a. ed.) Caracas: FEDUPEL.
Petit, K. (2013). La motivación como estrategia gerencial. [Documento en línea]. Disponible: http://tsugerenciaeducativa. blogspot. com /2013/07/estrategia-gerencial-la-motivacion-es.html [Consulta: Julio 5, 2014]
Robbins, S. y Coulter, M. (2010). Administración. (10a.ed.), México: Editorial Educación.
Tintaya A., E. (2004). Comunicación en la Educación Virtual. [Documento en línea]. Disponible: http://www.oocities.org/umsada/trabajo8. htm [Consulta: Mayo 15, 2015]
UNESCO (2004). La educación superior virtual en América Latina y el Caribe. [Documento en línea]. Disponible: https://www.google.co.ve/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.iesalc.unesco.org.ve%2Findex.php%3Foption%3Dcom_fabrik%26task%3Dplugin.pluginAjax%26plugin%3Dfileupload%26method%3Dajax_download%26element_id%3D22%26formid%3D2%26rowid%3D43%26repeatcount%3D0&ei=wVO7U7HBPKPJsQSE3YDoAw&usg=AFQjCNENBSB6zb64bDDy8AoBHE5L-MqDMA&sig2=4PJCSSVPIP8qAsnkM-DvmA [Consulta: Julio 5, 2014]
Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL. (2006). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. (4a. ed.). Caracas: FEDEUPEL.