El cuento como estrategia didáctica para fortalecer las competencias de lectura y escritura en los estudiantes de los grados sexto y séptimo de un colegio del municipio de Cúcuta

El cuento como estrategia didáctica para fortalecer las competencias de lectura y escritura en los estudiantes de los grados sexto y séptimo de un colegio del municipio de Cúcuta

Main Article Content

Edixon Alfonso Quintero-Sanabria
Yuddy Clovet Prado-Cárdenas
Abstract

Background: different projects are taken into account as a theoretical basis for the realization of this project where aspects such as strategies in the strengthening of reading and writing of the students of the world, emphasizing in Colombia and Norte de Santander. Objectives: Reading and writing skills were developed in the seventh grade students of a school in Cúcuta, through the teaching strategy Echémonos un cuento, emphasizing the writing of stories from different activities, designing different teaching strategies and applying them. Methods: a diagnostic stage was used to establish that the students in question had serious deficiencies in aspects of reading and writing, as evidenced by their academic performance and the internal and external tests (KNOWLEDGE) that they periodically present. Results: in response to these difficulties, didactic activities were designed and applied based on the story, which turned out to be an excellent didactic tool, since an active participation of the students was achieved and a noticeable improvement in the interpretation, production and diffusion of the students' speech, both in the oral and written parts. Conclusion: Regarding the improvement of academic performance, it should be clarified that this is a process that must be measured progressively, however, very satisfactory results are already beginning to be evident and that, clearly, will be evidenced in future external tests presented by the students.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References
Cuevas Cerveró, Aurora, Vives i Gràcia, Josep, La competencia lectora en el estudio Pisa. Un análisis desde la alfabetización en in- formación. Anales de Documentación [en linea] 2005, [Fecha de consulta: 1 de mayo de 2019] Disponible en: ISSN 1575-2437
González, María (1986). El cuento. sus posibili- dades en la didáctica de la literatura. Re- cuperado el 14 de enero de 2017, de cvc. cervantes.es/literatura/ cauce/pdf/cauce09/ cauce_09_010.pdf
Solé, I. (2002). Estrategias de lectura. Barcelona. Graó.
Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. En S. Taylor, & R. Bogdan, Introducción a los métodos cualitativos de investigación (págs. 19-20). Barcelona: Paidos.
Vaca, C. (2014). Comprensión y motivación de la lectura en los estudiantes y docentes de noveno año de educación básica, en la asignatura de Lengua y Literatura en la Unidad Educativa Academia Naval Almi- rante Illingworth de la ciudad de Guaya- quil provincia del Guayas. Recuperado el 14 de Enero de 2017, de http://docplayer. es/26545397-Universidad-tecnica-parti- cular-de-loja-la-universidad-catolica-de- loja-area-socio-humanistica.html
Velasco, M., & Mosquera, F. (2010). Estrate- gias didácticas para el Aprendizaje Cola- borativo. Recuperado el 19 de Enero de 2017, de http://www.pearltrees.com/#/ N-u=1_298854&N-p=56899707&N- s=1_6416594&N-f=1_6416594&N- fa=2904335
OJS System - Metabiblioteca |