The game as a didactic strategy for the strengthening of citizens 'competences in the construction of peace, in the students of fifth grade of primary basics, through the people's game denominated the return to Colombia

El juego como estrategia didáctica para el fortalecimiento de las competencias ciudadanas en la construcción de la paz, en los estudiantes de quinto grado de básica primaria, a través del juego popular denominado la vuelta a Colombia.

Main Article Content

Juan Carlos Pérez-Velásquez
Liliana Esperanza Peñaranda-Mojica
Abstract

The project was based on strengthening the citizenship skills of the students of an Educational Institution in Cúcuta, Norte de Santander, in which, through a diagnosis, serious shortcomings were detected in such aspects, and more specifically in aspects of coexistence, tolerance and respect for the opinion, beliefs and views of the people around them.


Various activities were designed and applied to improve these aspects, of which it should be mentioned that they were highly effective, given the strategies applied, in which self-esteem, reflection and the visualisation of each student's own defects and virtues were taken into account. Direct observation was proposed, with a qualitative focus that allowed us to establish that the students, among other things, do not appropriate the problems of their environment and find it difficult to recognise their shortcomings in terms of coexistence and respect for the ideas and beliefs of others. The instruments used to collect the information were the pedagogical diary and the diagnostic grid. Through the game called "La Vuelta a Colombia", it was observed that citizenship skills were strengthened in fifth grade students where they proposed prompt and affective solutions.


The results were socialized to the educational community and the project was left immersed in an institutional improvement plan which will be implemented in all areas, courses and locations of the educational institution.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Altablero. (Marxo de 2004). Competencias ciudadanas Habilidades para saber vivir en paz. Recuperado el 29 de Enero de 2017, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87283.html

Arufe-Giráldez, V. (2011). La educación en valores en el aula de educación. ¿Mito o realidad? Revista digital de educación física(9), 32-42.

Bausela, E. (2001). La docencia a traves de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 1.

Blanco, P. (2012). Paradigma pedagógico ignaciano e investigación – acción. Recuperado el 28 de Enero de 2017, de pedagogiaignaciana.com/GetFile.ashx?IdDocumento=1560

Castillo, L. (2003). Fundamentos y práctica de las competencias ciudadanas. Recuperado el 14 de Enero de 2017, de www.santillana.com.co/rutamaestra/edicion-10/pdf/6.pdf

Constanza, A., Ruíz, S., & Guerra, M. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Educación y desarrollo social, 1(2 ).

Diario La Opinión. (7 de Junio de 2015). Violencia, imparable en el seno familiar. Recuperado el 24 de Enero de 2017, de http://www.laopinion.com.co/c-cuta/violencia-imparable-en-el-seno-familiar-92806#ATHS

Feo, R. J. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. UPEL. Caracas, Venezuela: Tendencias Pedagógicas.

Fernández, A., & López, M. d. (Enero-Abril de 2014). Educar para la paz. Necesidad de un cambio epistemológico. Revista de Ciencias Sociales, 21(64), 117-142.

Grande, M. (2010). Convivencia escolar. Un estudio sobre buenas prácticas. Revista de Paz y Conflictos , 154-169.

Gros, B., & Contreras, D. (Septiembre-Diciembre de 2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoameicana(42), España.

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2004). ¿Que caracteristicas posee el enfoque cualitativo? En R. Hernández Sampieri, C. Fernández-Collado, & P.

Jares, X. (1997). Formación Ética y Ciudadana, Documento de trabajo nº 4 Perspectiva transversal: Educación en la paz y los derechos humanos. Buenos Aires: Dirección de Currícula.

Miniesterio de Educación Nacional. (Octubre de 2011). Cartilla 1 Brújula. Programa de Competencias Ciudadanas. Recuperado el 22 de Enero de 2017, de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-235147.html

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. (19 de Septiembre de 2013). José Ignacio Wert considera la educación “un pilar fundamental para el progreso de un país”. Recuperado el 23 de Enero de 2017, de http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/actualidad/2013/09/20130919-curso-escolar.html

Mockus, A. (2002). ). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas.

Montoya, L. (2012). La lúdica como estretegia para el desarrollo de las competencias ciudadanas. facultad de ciencias sociales y educación. Caldas-Antioquia: corporación universitaria lasallista.

Muñoz, F. (2001). LA PAZ IMPERFECTA ANTE UN UNIVERSO EN CONFLICTO. Granada, España: Universidad de Granada.

Perez, V. (2001). Convivencia escolar: problemas y soluciones. (U. C. Madrid, Ed.) Revista Complutense de Educación, 12(1), 295.

Restrepo, J. C. (2006). Estándares básicos en competencias ciudadanas: una aproximación al problema de la formación ciudadana en colombia. (p. U. Javeriana, ed.) Redalyc, 11(1), 135-175.

Rovere, M. (2012). ¿Qué es una estrategia?

Ruiz, R. (2006). La convivencia: un modelo de prevención de la violencia. In La convivencia en las aulas: problemas y soluciones. Ministerio de Educación y Ciencia.

Sarle, P. (2006). Juego y aprendizaje escolar: los rasgos del juego en la educación infantil. Buenos Aires, Argentina: Paidos.

Tesouro, M., Ribot, D., Labian, Í., Guillamed, E., & Aguilera, A. (25 de Febrero de 2007). Mejoremos los procesos de enseñanza-aprendizaje mediante la investigación-acción. Recuperado el 29 de Enero de 2017, de rieoei.org/deloslectores/1624Tesouro.pdf

Van Dijk. (1998). La pragmática de la comunicación literaria. Madrid: Literaria. Madrid: Arco.

OJS System - Metabiblioteca |