Ethnomathematics in the construction of wells and pools and food products in fish farming in Suan-Atlántico, Colombia

Etnomatemáticas en la construcción de pozos y albercas y productos alimenticios en la piscicultura de Suan-Atlántico, Colombia

Main Article Content

Damelys Ibon Fonseca-Martínez
Ximena María Sanjuanelo-Fonseca
Camilo Andrés Rodríguez-Nieto
Abstract

This research explored the ethnomathematics immersed in the construction of wells and pools and food products in the fish farming developed in Suan, Atlántico. The research was based on Ethnomathematics (mathematics practiced by cultural groups) and was developed under a qualitative methodology from an ethnographic point of view. The data were collected through the application of semi-structured interviews to some fish farmers and then a data analysis was carried out. The results reveal that fish farmers design, establish measures for the construction of wells and pools that depend on soil quality, as well as calculations, counts, estimates, among other mathematical processes to establish the amount of nutrients, fish seed per cubic meter of water, etc. In addition, the characteristics of fish nutrition for maintenance, growth, reproductive performance, good flesh quality, health and weight given in pounds and kilograms in relation to the type and size of fish are mentioned. We consider that, the findings of this study contribute to the teaching and learning of school mathematics by valuing the sociocultural context of children, youth and adults, especially so that they recognize the arithmetic operations used by fish farmers and other connections between the shapes of wells and pools to work measurements such as area, volume, etc.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aroca, A. (2008). Pensamiento geométrico en las mochilas arhuacas. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 11(2), 71-83. DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v11.n2.2008.625

Aroca, A. (2015). Diseños prehispánicos, movimientos y transformaciones en el círculo y formación inicial de profesores. Bolema Rio Claro, 29 (52), 528-548. https://doi.org/10.1590/19804415v29n52a06 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a06

Aroca, A. (2018). Etnografía del saber matemático de pescadores de Buenaventura. Pacífico colombiano. Elementos para una educación matemática contextualizada. Barranquilla: Editorial Universidad del Atlántico.

Barbosa, J. C. (2001). Modelagem Matemática e os professores: a questão da formação. Boletim de Educação Matemática, 14(15), 5-23.

Bishop, A. J. (1999). Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural. México: Paidós.

Chieus Jr, G. (2009). La braza de la red, técnica caiçara de medir. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 2(2), 4-17.

D'Ambrosio, U. (1990). El papel de la educación matemática en la construcción de una sociedad democrática y justa. Para el aprendizaje de las matemáticas, 10(3), 20-23.

D’Ambrósio, U. (2001). Etnomatemática: Elo entre las tradições e a modernidad. Colección: Tendencias en educación matemática. Belo Horizonte: Auténtica.

D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 100-107.

Díaz-López, H., & Vargas-Gómez, Y. (2018). Diseño de un módulo electrónico para la crianza automatizada de peces mediante modelamiento matemático multiparamétrico que simule las condiciones básicas necesarias para la crianza, en estanques artificiales en función de parámetros fisicoquímicos. Revista UIS Ingenierías, 17(2), 253-268. DOI: https://doi.org/10.18273/revuin.v17n2-2018022

Diniz Filho, A. M. (2003). Peixes: investigando os seres vivos. São Paulo: Ática.

García-García, J., & Bernandino-Silverio, N. (2019). Conocimientos geométricos en la elaboración de un artefacto en una comunidad Ñuu savi. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 105-120. DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.634

Gerdes, P. (2013). Geometría y Cestería de los Bora en la Amazonía Peruana. Lima: Ministerio de Educación.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Mansilla-Scholer, L. E., Castro, Á. N., & Rodríguez-Nieto, C. A. (2022). Exploración del conocimiento matemático de los pescadores de la bahía de Puerto Montt, Chile. Praxis & Saber, 13(32), e12894-e12894. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.12894

Mansilla, L. E., Castro, A. N., & Rodríguez-Nieto, C. A. (2023). Conexiones etnomatemáticas en el aula: implementación de una secuencia etnomatemática basada en la pesca del sur de Chile. Información tecnológica, 34(2), 53-64. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07642023000200053 DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-07642023000200053

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Derechos básicos de aprendizaje en Matemáticas. MEN.

Mojica Madera, M. A. (2014). Etnomatemática y agricultura (Tesis de Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales), Universidad Nacional de Colombia.

Muderno, J. R. (2017). Modelagem matemática aplicada à piscicultura: estudo voltado à construção de uma represa. Revista FAROL, 5(5), 162-177.

Restrepo, E. (2016). El proceso de investigación etnográfica. Etnografías contemporáneas, 170-171.

Riascos, J., Díaz, D., Beltrán, L., & Gutiérrez, F. (2012). Modelo dinámico para estimar la capacidad de carga de cuerpos de agua con piscicultura. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 15(1), 135-145. DOI: https://doi.org/10.31910/rudca.v15.n1.2012.811

Rodríguez-Nieto, C. A. (2020). Explorando las conexiones entre sistemas de medidas usados en prácticas cotidianas en el municipio de Ba¬ranoa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e-857. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.857 DOI: https://doi.org/10.33010/ierierediech.v11i0.857

Rodríguez-Nieto, C. (2021). Conexiones Etnomatemáticas entre conceptos geométricos en la elaboración de las tortillas de Chilpancingo, México. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación. 11, 273-296. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756

Rodríguez-Nieto, C. A., & Alsina, Á. (2022). Networking Between Ethnomathematics, STEAM Educacion, and the Globalized Approach to Analyze Mathematical Connections in Daily Practices. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 2022, 3(8), 1-22. https://doi.org/10.29333/ejmste/11710 DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/11710

Rodríguez-Nieto, C., Escobar-Ramírez, Y., Font Moll, V., & Aroca, A. (2023). Ethnomathematical and Mathematical Connections Activated by a Teacher in Mathematical Problems Posing and Solving. Acta Scientiae, 25(1), 86-121. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7356 DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7356

Rodríguez-Nieto, C., Mosquera-García, G., & Aroca, A. (2019). Dos sistemas de medidas no convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Cenizas. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 12(1), 6-24. DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.19124.36

Rodríguez-Nieto, C. A., Nuñez-Gutierrez, K., & Morales-Garcia, L. (2022). Conectando medidas y patrones en siembras de palma de coco en Mexico. Revista de investigación, Desarrollo e Innovación, 12(1), 67-86. https://doi.org/10.19053/20278306.v12.n1.2022.14209 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v12.n1.2022.14209

Rojas-Molina, L. Y., Tique-Pinto, V. H., & Bocanegra-García, J. J. (2017). Uso de herramientas tecnológicas en la producción piscícola: una revisión sistemática de literatura. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 17(2), 47-57. DOI: https://doi.org/10.19053/1900771X.v17.n2.2017.7183

Rueda, F. M. (2011). Breve historia de una gran desconocida: la acuicultura. Revista Eubacteria, nº 26.

Oliveira Júnior, B., & Mendes dos Santos, E. (2016). Etnomatemática: O ensino de medida de comprimento no 6º ano do ensino fundamental na Escola Indígena Kanamari Maraã-AM, Brasil. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9(2), 53-66. DOI: https://doi.org/10.22267/relatem.1692.2

Sosa, I., Ramírez, P., & Barrera, G. (2012). Acuicultura en México: Impacto en producción, manejo y conservación. Editorial Academia Española.

Tobo, W, Madera, F, López, E., & Gordillo, W. (2015.). La Piscicultura como Alternativa de Desarrollo del Departamento del Guaviare con Miras a la Exportación a los Estados Unidos. Villavicencio: Universidad de los Llanos.

Vela, S., & Ojeda, J. (2007). Acuicultura: la revolución azul. Madrid: Observatorio Español de Acuicultura-Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.

OJS System - Metabiblioteca |