Pedagogical Practice and Conceptions of Mathematics Teachers.

Práctica Pedagógica y Concepciones de Profesores de Matemáticas.

Main Article Content

Maryori Rocío Cordero-Jaime
Leidy Johana Limas-Berrio
Abstract

This article presents results of a research that aimed to analyze the characteristics of the pedagogical practice of beginning teachers in basic secondary education. The research was carried out under a qualitative approach through case study. The data collection instruments were three questionnaires designed and applied to 5 graduated professors from the Bachelor of Mathematics program (LM, as the acronym in Spanish) of the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC), with no more than 5 years of experience, graduated as of 2015, who have taught in public or private schools, in secondary and middle education. In addition, the class observation of each participant was carried out in order to describe the actions in the classroom, examining attitudes, resources, methodologies and relevant expressions. Also, a model of conceptions about mathematics was made based on the theories of Ponte (1992) and Godino (2004) considering idealism, instrumentalism, constructivism and dynamism. This research showed that according to the conception adopted by the teacher, her actions will be reflected in the classroom. Within idealism it is highlighted that, in pedagogical practices, mathematics is considered as the set of rules, facts and procedures; in instrumentalism the importance of acquiring some basic algorithms is reflected; in constructivism the applicability of mathematics and dynamism are highlighted; and the dynamism shows the contextualization of the of mathematical knowledge in culture and society. In conclusion, it is considered that the training of mathematics teachers has a certain impact on practices when teaching experience is minimal and they adopt some of the methodologies of their high school and middle school teachers as well as university teachers.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Barrera, R. F., & Mejía, V. B. (2005). La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas. Acta Colombiana De Psicología, (14), 87–96. Disponible en: https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/426.

Carmona, R. (2015). Concepciones de Práctica Pedagógica en Docentes en Ejercicio de la ciudad de Pereira. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Pereira]. Disponible en Repositorio UTP. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/be9ee53b-902a-4cf3-8b6b-54720aed4e2c/content

Corbetta, P. (2007). Metodologías y técnicas de investigación social. España: Mc: Graw -Hill. Disponible en: https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/metodologc3ada-y-tc3a9cnicas-de-investigacic3b3n-social-piergiorgio-corbetta.pdf.

De la Torre, M., & Guerrero, S. (2006). Formación inicial y continua del profesorado de primaria y secundaria. Uno. Revista de la didáctica de la matemáticas. Formación del profesorado y matemáticas, 20-39.

Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus., 12(Ext), 88-103. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109906

Fernandez, R., Hernández, S. C., Prada, R. N., & Ramirez, P. L. (2018). Dominio afectivo y prácticas pedagógicas de docentes de Matemáticas: Un estudio de revisión. Espacios, 39 (23), 25. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a18v39n23/a18v39n23p25.pdf

Flores, C. D., García, G. M., Hernández, S. J., & Sosa, G. L. (2014). Matemática educativa: la formación de profesores. Centro de Investigación en Matemática Educativa (CIMATE), UAGro, 10-27. Disponible en: https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788499696645.pdf.

Fonseca, C. J., & Castillo, S. M. (2013). Formación de docentes de matemática: aspectos relevantes. uniciencia, 27(1), 2-14. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4759/475947762001.pdf

Gómez, A. (1991). Las matemáticas y el proceso educativo. En J. Díaz Godino, B. Gómez.

Alfonso, A. Gutiérrez Rodríguez, L. Rico Romero, S. Vásquez, & M, Area de conocimiento. Didáctica de la matemática (págs. 59-104). Madrid: Sintesis.

Godino, J, Font, & Batanero. (2004). Didáctica de la Matemática para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada. Disponible en: https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/9_didactica_maestros.pdf

Hernadéz, P., & Ruíz, B. (2014). Relación entre formacion profesional y concepciones sobre el ser docente de estudiantes de Licenciatura. Universidad Sergio Arboleda. Disponible en: https://repository.usergioarboleda.edu.co/discover

Maroto, A. (2009). Competencias en la formación inicial de docentes de Matemáticas. Inter Sedes, X(19), 89-108. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/666/66618371002.pdf.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en Matemáticas. Revolución Educativa Colombia Aprende. en: https://colombiaaprende.edu.co/recurso-coleccion/estandares-basicos-de-competencias.

Niño, J. A., Hernández, C. A., & Bonilla, M. Y. (2018). Práctica pedagógica, dominio afectivo y procesos matemáticos de los docentes de matemáticas en el nivel de educación básica del sector publico. Eco matemático, 10 (1) 19-27. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ecomatematico/article/view/2538/2641 DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.2538

Ponte, J. (1992). Concepções dos Professores de Matemática e Processos de Formação. Educação matemática: Temas de investigação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 185-239. Disponible en: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/2985/1/92-Ponte%20(Concep%C3%A7%C3%B5es).pdf

Ramos, P. L., & Casas, G. L. (2018). Concepciones y creencias de los profesores de Honduras sobre la enseñanza, aprendizaje y evaluación de las matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(3), 275-292. DOI: https://doi.org/10.12802/relime.18.2132

Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v21n3/2007-6819-relime-21-03-275.pdf.

Rico, L. (2000). Consideraciones sobre el currículo de matemáticas para educación secundaria. En L. Rico, La educación matemática en la enseñanza secundaria. (págs. 15-38). Barcelona: Horsori. Disponible en: http://funes.uniandes.edu.co/521/1/RicoL97-2528.PDF.

Rico, L., & Sierra, M. (1991). La comunidad de educadores matemáticos. En J. Díaz Godino.B. Gómez Alfonso, A. Gutiérrez Rodriguez, L. Rico Romero, & M. Sierra Vásquez, Area de conocimiento. Didáctica de la matemática (págs. 11-58). Madrid: Sintesis.

Rodríguez, H. (2006). Práctica Pedagógica. Una tensión entre la teoria y la práctica. Pedagogía y saberes (24) 19-25. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6769/5529

Serres, Y. (2007). El rol de las prácticas en la formación de docentes en matemáticas. [Tesis doctoral]. https://www.matedu.cicata.ipn.mx/tesis/doctorado/serres_2007.pdf

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. 9(2), 1-30. Disponible en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf

Stake, R. (1999). Investigación con estudios de casos. Ediciones Morata. Disponible en: https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf

Zapata, M. & Blanco, L. J. (2007). Las concepciones sobre las matemáticas y su enseñanza- aprendizaje de los profesores de matemáticas en formación. Campo abierto, 26(2), 83-108. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/28296.

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. La historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objeto del saber. Santa Fe de Bogotá: Universidad de Antioquia. Disponible en: https://books.google.com.co/books/about/Pedagog%C3%ADa_e_historia.html?id=L3UQAAAAYAAJ&redir_esc=y.

OJS System - Metabiblioteca |