La violencia en la escuela

La violencia en la escuela

Main Article Content

Jesús Villamizar-Ibarra
Abstract

The problem of violence in schools is a widespread issue in teaching environments. Situations of bullying in schools include both students and teachers themselves, with whom they must work to understand and reduce problem affecting both peaceful coexistence.
The aim of this review article was to analyze structural elements on violence in school, taking into account cultural and educational elements of today’s world, involving various aspects such as violent pedagogy related to the bureaucratization of the educational organization and social economic partner. The method of selection of explanatory information and analytical documentary research was applied as secondary sources of information, in order to familiarize the researcher with the subject matter of qualitative knowledge. The paper highlights the principles of participation, responsibility, autonomy, diversity and inclusiveness, recognizing children and adolescents as subjects of rights and the educational community as responsible for ways to exercise them, promulgated by the National System of School Coexistence and recently by Law 1732 of September 2014, by which the chair of peace is established in all educational institutions in the country, in order to ensure the establishment and strengthening a culture of peace in Colombia

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography (SEE)

Jesús Villamizar-Ibarra, Universidad Libre

Abogado en Universidad Libre, Contador Publico en UFPS, Licenciatura en ciencias de la educacion- ciencias empresariales
References

Bogues, Bastos, Rodolfo, (2006), Pedagogía Crítica. Trillas.

Contreras Álvarez, Á. (2013). El fenómeno de bullying en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 100-114. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.195

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Parra, S., Gonzales, A., Moritz, O., Blandon, A. & Bustamante, R. (1998). La escuela violenta. Woods: Tercer Mundo Editores.

Plan decenal de educación. PNDE. 20062016. Pacto por la Educación.

República de Colombia. (1991). Constitución Nacional de Colombia. 1991. Artículos 41, 43-45, 95. Bogotá: Diario Oficial.

República de Colombia. (1994). Decreto 1860/94. Bogotá: Diario Oficial. República de Colombia. (1994). Ley 115/94 Ley General de Educación Bogotá: Diario Oficial.

República de Colombia. (2001). Ley 715/2001. Bogotá: Diario Oficial.

República de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006, artículos 15 y 39. Bogotá: Diario Oficial.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, (2002), Manual de Trabajo de Grado de especialización y maestría y tesis doctorales, Caracas.

Díaz, M. (2005). Por qué se produce la violencia escolar y como prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación.

Fernández, C. El bullying. Recuperado de: http://www.eduinnova.es/dic09/bullyng.pdf

Universidad Javeriana. (2006). Estudio sobre el fenómeno del matoneo o Bullying en Colombia. Bogotá: Unijaveriana.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Encuesta nacional de deserción escolar. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles293664_archivo_pdf_resultados_ETC.pdf

Diario El Tiempo. (2014). Protéjase del ciber matoneo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/opinion/columnistas/protejasedel-cibermatoneo-guillermo-santos-calderoncolumnista-eltiempo/14746818

CNN México. (2011). Lady Gaga: “El ‘bullying’ es un crimen de odio, debe ser ilegal”. Recuperado de: http://mexico.cnn.com/entretenimiento/2011/09/26/gaga-elbullying-es-un-crimen-de-odio-debe-serilega.

OJS System - Metabiblioteca |