Didactic strategy based on the game to improve mathematical skills in students of the Once de Noviembre School
Estrategia didáctica basada en el juego para mejorar las competencias matemáticas en estudiantes del Colegio Once de Noviembre
Main Article Content
This study focused on analyzing the impact of a game-based teaching strategy on the development of mathematical competencies in students at Colegio Once de Noviembre; The theoretical framework was based on Piaget's theory of cognitive development, Ausubel's meaningful learning and the theory of playful learning; which supported the implementation of the teaching strategy by promoting active and meaningful learning, especially in the area of mathematics. The methodology used was quantitative with a quasi-experimental design, where pretest and posttest tests were applied to evaluate the impact of the teaching strategy; The sample was made up of 25 students from grade 11C. The teaching strategy consisted of the implementation of mathematical games designed to address the deficiencies identified in the initial pretest, resulting in a significant improvement in the academic performance of students in areas previously identified as weak, such as variational thinking and algebraic and analytical systems.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad Francisco de Paula Santander
- Publisher
- Universidad Francisco de Paula Santander
Article Details
Álvarez-Gil, Y. R. (2021). La evaluación de las competencias matemáticas abordada desde lineamientos socio formativos basados en las evidencias. Revista Boletín Redipe, 10(4). https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1257
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Ed. Venezuela: Episteme.
Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton.
Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Ausubel, D. P. (1978). In Defense of Advance Organizers: A Reply to the Critics. Review of Educational Research, 48(2), 251-257.
Ausubel, D. P. (2000). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Buenos Aires: Paidós.
Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View (2nd ed.). New York: Holt, Rinehart and Winston.
Baena-Paz. G. (2017). Metodología de la investigación. 3a. Ed. México: Grupo editorial Patria.
Cotan- Fernández, A. (2019). Nuevos paradigmas en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Eindhoven, NL: Adaya Press. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2019/11/Paradigm.pdf
Dantas, H., & Cabrita, I. (2021). Mobile Learning, Aprendizagem Ativa e Competências Matemáticas: Educação Matemática Em Revista, 27(74). https://doi.org/10.37001/emr.v27i74.2902
Del Risco-Machado, R., y Rodríguez-Núñez, L. (2020). La comprensión en la resolución de problemas matemáticos. Universidad & Ciencia, 9(1), 9-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8125815
Díaz-Barriga, Á. F., y Hernández-Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (2a ed.). New York: McGraw-Hill
Domínguez-Osorio, L. E., & Espinoza-Santiago, B. I. (2019). Potenciar la resolución de problemas matemáticos desarrollando habilidades de pensamiento desde una mirada heurística, [tesis de maestría. Universidad de la Costa CUC]. Repositorio Institucional CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/4929
Escalante-Albarracín, M. (2019). Aplicación de estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento numérico en los estudiantes de octavo de la institución educativa nuestra señora de las mercedes en el municipio de Sardinata. Eco Matemático, 10(2), 16–22. https://doi.org/10.22463/17948231.2589
Fonseca-Guzmán, M. A., & Duarte, J. F. (2019). El papel de las competencias matemáticas en el nuevo modelo educativo. Trans-Pasando Fronteras, (16), 123-141. https://doi.org/10.18046/retf.i16.3241
Geraniou, E., & Jankvist, U. T. (2019). Towards a definition of “mathematical digital competency.” Educational Studies in Mathematics, 102(1), 29-45. https://doi.org/10.1007/s10649-019-09893-8
Hernández-Peñaranda, J. O., Jaramillo-Benítez, J., y Rincón-Leal, J. F. (2020). Uso y beneficios de la gamificación en la enseñanza de las matemáticas. Eco Matemático, 11(2), 30–38. https://doi.org/10.22463/17948231.3200
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación, 5ta Ed. México: McGraw-Hill.
Hernández-Sampieri, R., y Mendóza, C. (2018). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativa cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill
Hiebert, J., & Grouws, D. A. (2007). Los efectos de la enseñanza de matemáticas en el aula en el aprendizaje de los estudiantes. En F. K. Lester Jr. (Ed.), Segundo manual de investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas (pp. 371-404). España: Morata.
Huizinga, J. (1955). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. Boston: Beacon Press
Icart-Isern, M. T. & Canela-Soler, J. (1998). El uso de hipótesis en la investigación científica. Atención primaria. Publicación oficial de la Sociedad Española de Familia y Comunitaria, 21(3), 172-178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7530440
Iriarte-Pupo, A. J. (2011). Desarrollo de la competencia resolución de problemas desde una didáctica con enfoque metacognitivo. Zona Próxima, (15), 2-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85322574002
Litardo-Muñoz, A. M.(2023). Las estrategias didácticas y el aprendizaje de las matemáticas en educación general básica. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología IX(IX)2. Ed. Esp. II. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9261074.pdf
Ma, L. (2010). Conocimiento y enseñanza de las matemáticas elementales: La comprensión de los maestros de las matemáticas fundamentales en China y Estados Unidos. Chile: Academia Chilena de Ciencias
Minerva-Torres, C. (2002). El juego: una estrategia importante. Educere, 6(19), 289-296.
Ministerio de Educación Nacional- MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Monje- Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana.
Negrín-Medina, M., y Marrero-Galván, J. (2020). La nueva Ley de Educación (LOMLOE) ante los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030 y el reto de la COVID-19. Avances En Supervisión Educativa. Revista de La Asociación de Inspectores de Educación En España, 4.
Objetivos de Desarrollo Sostenible - ODS. (2023). Objetivos y metas de desarrollo sostenible - Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Ochoa-Londoño, E. D. y Herrera-Pérez, J. C. (2022) Pedagogía por proyectos como estrategia metodológica de motivación para la enseñanza. REVISTA EDUCARE, 26(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/375/3753509019/
OEA – servicios educativos (2023). Informe general . Resultados por componentes. Medellín. OEA
Padua-Rodríguez, L. M. (2019). Factores individuales y familiares asociados al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista mexicana de investigación educativa, 24(80), 173-195. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000100173&lng=es&tlng=es
Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York: International Universities Press.
Piaget, J. (1962). Play, Dreams, and Imitation in Childhood. Nueva York: W. W. Norton & Company.
Piaget, J. (1968) Psicología de la Inteligencia. Buenos Aires: Proteo.
Piaget, J. (1983). Piaget’s theory of cognitive development. In P. Mussen (Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 1. History, theory, and methods (4th ed., pp. 103–128). New York: Wiley.
Ramírez-Achoy, J. (2020). La formación inicial y las prácticas docentes como categorías de investigación en los Estudios Sociales. Perspectivas, 21, 1-24. https://doi.org/10.15359/rp.21.4
Ricoy, M. C. y Couto, M. J. (2018). Desmotivación del alumnado de secundaria en la materia de matemáticas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 69-79. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1650
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García Jiménez, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. España: Aljibe.
Serrano- Ruiz, J. (1998). El papel del maestro en la educación intercultural bilingüe. Revista Iberoamericana de Educación, 17. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie17a04.htm
Tamayo, & Tamayo, M. (1997). El Proceso de la investigación científica. 4ta Ed. México: Limusa S.A.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Massachusetts: Harvard University Press.