Exploración ética como aproximación a la educación integral en jóvenes de la Universidad Francisco de Paula Santander

Exploración ética como aproximación a la educación integral en jóvenes de la Universidad Francisco de Paula Santander

Main Article Content

Ilva Rosa Solano-Guerrero
Jesus David Rubio-Ortega
Abstract

This article aims to present a report of the research conducted with a group of enrolled university students in various academic programs Francisco University Paula Santander, including men and women aged between 18 and 25 years, who guided a workshop seminar “ethical commitment of youth”, who through a survey were asked about topics that relate to thinking and acting from a value component. The research design is presented in an explanatory level, allowing to identify the variety of thoughts when it comes to situations that deal with human behavior, ethics and values. Besides experiencing how the young century da man own reasons they do today and certainly different from the old, and concluded that modern man is part of a historical moment called “Postmodernism” as a process changes in the trend are operated for the benefit of the principle that leads to free development of personality, a young man who continues to conquer new areas: education, education, leisure, sport, fashion, schedules, work, communication, technology, among others. You drive the transformation of thinking and acting that starts with the individual, it permeates the family extends to society leaving morality in the hands of the law: thus is the current education who has an ethical commitment to restructure and guide the pedagogical practice, according to the principles which govern the law and conducting the training of young people to the entirety of their being as men towards a better society.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Ilva Rosa Solano-Guerrero, Universidad Francisco De Paula Santander

Abogada. Licenciada en Lengua Castellana, especialista en ética y pedagogía

Jesus David Rubio-Ortega, Universidad Francisco De Paula Santander

Especialista en ética y pedagogía
References

COLOMBIA. Congreso de la República. Ley 115 de febrero 08 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial 41.214 del 8 de febrero de 1994.

COLOMBIA. Congreso de la República. Ley 30 de diciembre 28 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Diario Oficial No. 40.700 de 29 de diciembre de 1992.

CONSTITUCIÓN POLÍTICA DE COLOMBIA DE 1991. Legis Editores S.A., Bogotá, Vigésima Séptima Edición, 2012.

CORREDOR TAPIAS, Joselyn. Competencias comunicativas: Cátedra esencial en la formación del estudiante universitario. Cuadernos de Lingüística Hispánica N.° 18. ISSN 0121-053X. Julio-Diciembre 2011; Pág. 134. DECLARACIÓN UNIVERSAL DE LOS DERECHOS HUMANOS. Adoptada y proclamada por la Asamblea General en su resolución 217 A (III), de 10 de diciembre de 1948.

GERVILLA CASTILLO Enrique, Educar en la Postmodernidad, Editorial Dikinson, S.L Madrid 2010. Pág.79, 118,123

GIRALDO ÁNGEL, Jaime; GIRALDO LÓPEZ, Mónica; GIRALDO LÓPEZ, Alejandro. Metodología y técnica de la investigación sociojurídica. 3ª edición 2005. Pág. 268.

GIRALDO ÁNGEL, Jaime; GIRALDO LÓPEZ, Mónica y GIRALDO LÓPEZ, Alejandro. Metodología y Técnica de la Investigación Socio-jurídica. LEGIS. Colombia. 1999. Pág. 110.

NAVARRO DÍAZ, L., SANDOVAL B., R., & CABALLERO T, T. (2013). Algunos puntos clave para pensar los retos de las ciencias sociales hoy. Una mirada desde la comunicación y la posibilidad crítica del ser humano. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 75-83. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.8

UNIVERSIDAD DEUSTO – UNIVERSIDAD DE GRONINGEN. Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final Proyecto Tuning –América Latina 2004- 2007. Bilbao, España, 2007. Recuperado de: www.quadernsdigitals.net/datos.

OJS System - Metabiblioteca |