Employment situation and social impact of graduated nurses. Universidad del Magdalena. 2007-2019.

Situación laboral e impacto social de Enfermeros Graduados. Universidad del Magdalena 2007-2019.

Main Article Content

Ediltrudis Ramos
Abstract

The employment situation of graduates and the social impact of their training constitutes the main input for the program to adapt its contents, curricula, and methodologies. This improves the development of professional skills in order to impact society. Objective. To identify the employment situation and social impact of graduates of the Nursing program at the Universidad del Magdalena, for the period from 2007 to 2019. Materials and methods. A cross-sectional study, based on the secondary source, was carried out.  The information was provided by the office of graduates of the Universidad del Magdalena, for the period from 2007 to 2019. The population was 328 graduates. Initially, a descriptive analysis was performed.  The correlation between sociodemographic variables and employment conditions were identified by Chi2 (p <0.05). Results. Most of the graduates are in Colombia and the Caribbean region. There was an occupancy rate of 69.5%, mainly linked by fixed-term contracts or by order of service provision and in the private sector. Most graduates are satisfied with their profession and recommend the program for its quality. Conclusions. Identified conditions of employment impose an institutional challenge of generating innovative strategies in new pedagogies and didactics, and the development of new skills for students in the way to have more options in transit to the world of work. Although the nursing program has had professionals who contribute to society, it must continue to adapt to new demands for the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Lidice Alvarez-Miño, Universidad del Magdalena

Terapeuta Ocupacional. Maestría en Salud Pública. Profesora Asociada. Programa de Enfermería. Universidad del Magdalena. Santa Marta, Colombia. Correo: lalvarezm@unimagdalena.edu.co

Ediltrudis Ramos, Universidad del Magdalena

Enfermera. Especialista en Cuidado Crítico, Maestría en Enfermería, Candidata a Doctora en Enfermería, Salud y Cuidado Humano. Directora del Programa de Enfermería. Universidad del Magdalena. Santa Marta, Colombia. Correo: eramos@unimagdalena.edu.co

Andreina Villa, Universidad del Magdalena

Enfermera. Especialista en Docencia Universitaria. Profesora catedrática. Programa de Enfermería. Universidad del Magdalena. Santa Marta, Colombia. Correo: avilla@unimagdalena.edu.co.

References

González G, Díez-Echavarría L, Zapa E, Eusse D. Evaluación de impacto académico y social en egresados universitarios. Revista Complutense de Educación. 2019; 30 (3): 695-712.

Ramos-Duharte D, Robinson-Jay F, de-la-Caridad-Gómez Lloga T, Legrá-Terrero M, Mustelier-Vera K. El enfoque ciencia-tecnología-sociedad y la innovación social en los profesionales de la salud. Rev Inf Cient. 2017; 96(4):626‐635.

De Arco-Canoles O del C, Suarez-Calle ZK. Rol de los profesionales de enfermería en el sistema de salud colombiano. Univ. Salud. 2018; 20(2):171-182. http://dx.doi.org/10.22267/rus.182002.121

Parra Castrillón JE, Arias-Giraldo SM. Metodología para caracterización y análisis de impacto en el medio de egresados de Instituciones de Educación Superior. Cooperativismo & Desarrollo. 2017; 25(111):0-0. https://doi.org/10.16925/co.v25i111.1875

Herrera-Velázquez MR, Calderón-Macías ML, Zambrano-Santos RO, Placencia-López BM. Acreditación y evaluación de los procesos en la carrera de Enfermería en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Educ Med Super [Internet]. 2018 Dic [citado 2020 Ene 15]; 32(4):108-120. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400011&lng=es

Salas F. Los estudios de seguimiento de la población graduada como herramienta para el cambio y la innovación en el currículo universitario: la experiencia de la Escuela de Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica. Rev Educ. 2006; 30(2):63–81.

Colombia. Lineamientos para la acreditación de programas. CNA. Bogotá, Colombia, diciembre de 2013. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-341938_archivo_pdf.pdf.

Colombia Acuerdo 01 de 2018 CESU Por el cual se actualizan lineamientos para acreditación de alta calidad institucional y de programas de pregrado. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-373938_recurso_1.pdf.

Valencia A, Lopera M, Arango CM, Segura AM. Impacto laboral, económico y social de los graduados de la Universidad CES; 2016. Rev CES Salud Pública. 2017; 8(2): 13-24.

Álvarez-Hernández G, Delgado-DelaMora J. Diseño de Estudios Epidemiológicos. El Estudio Transversal: Tomando una Fotografía de la Salud y la Enfermedad. Bol Clin Hosp Infant Edo Son [Internet]. 2015 [citado 2020 Mayo 7]; 32(1):26-34. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/bolclinhosinfson/bis-2015/bis151f.pdf

Anderson M, McKee C, Talbot T. Investing UK Aid in a Global Skills Partnership: Better Health at Home and Abroad. CGD Policy Paper [Internet]. Washington, DC: Center for Global Development. 2017. Disponible en: https://www.cgdev.org/publication/investing-uk-aid-global-skills-partnershipbetter-health-home-and-abroad.

Vergara M, Gallardo G. ¿Cómo encontraré trabajo? Proyecciones imaginadas de transición al mundo del trabajo de estudiantes de pregrado. Psicoperspectivas. 2019; 18(3):1-12. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue3-fulltext-1676

Sindicato de Enfermería. Análisis del empleo en enfermería Sindicato de Enfermería. [Documento en Internet]. Disponible en: http://www.actasanitaria.com/wp-content/uploads/2016/03/analisis-del-empleo-en-enfermeria.pdf

Carvallo-Suárez B, Criado-Morales ML. La Asociación Nacional de Enfermeras de Colombia en Yopal Casanare. universalud.rev.ciencias salud Unisangil 2015; 5(1):58-62. http://publicaciones.unisangil.edu.co/index.php/revista-universalud/article/view/311/278

Ministerio de Educación Nacional. Bases de datos. Observatorio Laboral para la Educación. Disponible en: http://bi.mineducacion.gov.co:8380/eportal/web/men-observatorio-laboral/perfil-nacional

Aplicativo WEB de la Agencia Pública de Empleo. Cálculo Observatorio Laboral y Ocupacional –OLO. Cifras regionales del mercado laboral. Tendencias ocupacionales. Información actualizada de la tendencia de las ocupaciones que corresponde al año 2018. Disponible en: https://observatorio.sena.edu.co/Mercado/TendenciaOcupaciones.

OECD. “Nurses”, in Health at a Glance 2017: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. 2017. Disponible en: https://doi.org/10.1787/health_glance-2017-56-en.

Organización Mundial de la Salud. Situación de la Enfermería en el mundo 2020. Resumen de Orientación [Internet]. OMS; 2020. Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331675/9789240003392-spa.pdf

James M, Yun D. Exploring student satisfaction and future employment intentions: A case study examination: is there a link between satisfaction and getting a job? Higher Education, Skills and Work-Based Learning. 2018; 8(2):117-133. https://doi.org/10.1108/HESWBL-03-2017-0019

Meller N. The Job Readiness initiative: a supportive approach to enhance nursing students' new graduate employability through a self-directed technology rich learning environment. Abstracts Teaching And Learning Conference Anz 2019, 20-22 August 2019. Sydney. 7-7. Retrieved from https://bbtlcanz.bbworld.com/wp-content/uploads/sites/6/2019/08/TLCANZ19_Program_V19.pdf

Da-Silva-Copelli FH, Lorenzini-Erdmann A, Guedes-dos-Santos JL. Entrepreneurship in Nursing: an integrative literature review. Rev. Bras. Enferm. 2019 Feb; 72(Suppl 1):289-298. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0523

Fukada M. Nursing Competency: Definition, Structure and Development. Yonago Acta Medica 2018; 61:001–007. https://doi.org/10.33160/yam.2018.03.001

Elken M, Tellmann SM. Linking higher education and the world of work: learning outcomes and intermediary organisations. Journal of Education and Work. 2019;32(8):678-692. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1696951

Sapkota A, Poudel UK, Pokharel J, Ghimire P, Sedhain A, Bhattarai G, et al. Factors associated with job satisfaction among graduate nursing faculties in Nepal. BMC Nurs. 2019; 18(58): https://doi.org/10.1186/s12912-019-0379-2

Hopkins J, Bromley G. Preparing New Graduates for Interprofessional Teamwork: Effectiveness of a Nurse Residency Program. J Contin Educ Nurs. 2016;47(3):140-148. https://doi.org/10.3928/00220124-20160218-10

Pecina-Leyva R. Satisfacción académica del estudiante de enfermería en una universidad pública en México. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad. 2017; 4(7):1-14. http://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/639/697

Orgambídez-Ramos A, de-Almeida H. Work engagement, social support, and job satisfaction in Portuguese nursing staff: A winning combination. Appl Nurs Res. 2017 Aug 1;36:37–41. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2017.05.012

Silva-Ribeiro da V, Velasque-de-Souza L, Tonini T. Job satisfaction in an oncology nursing team. Rev. Bras. Enferm. 2017 Oct; 70(5): 988-995. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0422

Hofler L. Transition of New Graduate Nurses to the Workforce. Challenges and Solutions in the Changing Health Care Environment. North Carolina Medical Journal. March-April 2016; 77(2): 133-136. http://doi:10.18043/ncm.77.2.133

Yew SY, Yong CC, Tey NP, Cheong KC, Ng ST. Work satisfaction among nurses in a private hospital. Int J Healthc Manag. 2018 Jun 21;1–8. https://doi.org/10.1080/20479700.2018.1489459

San-Lucas-Marcillo M, Azua-Menéndez M, Tigua-Anzules J. El Idioma Inglés como segunda lengua en los profesionales de la carrera de enfermería. Revista Científica Sinapsis. 2017: 1(6):1-11. https://doi.org/10.37117/s.v1i6.60

Alonso-Cifuentes JC, Estrada-Nates D, Mueces-Bedón BV. Evaluación del nivel de inglés en los programas de enfermería en Colombia: 2011-2016. Revista Colombiana De Enfermería. 2019; 18(2);e009. https://doi.org/10.18270/rce.v18i2.2669

Meza-Fiallos CE, Robalino-Araujo MC. Aplicación del idioma ingles en la resolución de casos clínicos desde la perspectiva de la medicina basada en evidencia. Rev Cuba Reumatol [Internet]. 2019 Ago [citado 2020 Abr 07]; 21(2): e81. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962019000200004

OJS System - Metabiblioteca |