Lived experience, Van Manen as a reference for phenomenological research on care

Experiencia vivida, Van Manen como referente para la investigación fenomenológica del cuidado

Main Article Content

Abstract

Phenomenology as a philosophy and qualitative research method in health and nursing has positioned itself as an approach that allows to uncover complex care phenomena. Human beings are immersed in diverse care phenomena that could be understood through lived experiences in diverse scenarios. The objective of this article is to describe the proposal of Van Manen on lived experience as a reference for phenomenological research of nursing care and health. Through a critical review of Van Manen’s hermeneutic phenomenology, an approach of the care phenomena is proposed through the analysis of lived experiences. This methodological reference could be a guide that if carried-out meticulously provides nurses with a scientific tool for exploration of care phenomena. Research nurses in phenomenology explore each lived experience and transform them into a phenomenological text that allows to reveal important phenomena for the nursing discipline.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Raúl Fernando Guerrero-Castañeda, Universidad de Guanajuato

Licenciado en Enfermería, Maestro en Educación, Doctor en Ciencias de Enfermería por la Universidad de Guanajuato. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores SNI Nivel I. Profesor de Tiempo Completo Asociado e Investigador adscrito al Departamento de Enfermería Clínica del Campus Celaya-Salvatierra de la Universidad de Guanajuato. Miembro de NANDA Internacional, Miembro de la Red Mexicana de Investigación en Enfermería y de la Red Mexicana de Enfermería en Salud para el Adulto Mayor RED ESAM. Conferencista, énfasis temático en Investigación Cualitativa: Fenomenología, Hermenéutica, Dialéctica. 

Cinthia Elizabeth González Soto, Universidad de Guanajuato

Licenciada en Enfermería, Maestra en Ciencias de Enfermería, Estudiante de Doctorado en Ciencias de Enfermería, Campus Celaya-Salvatierra, Universidad de Guanajuato, Celaya, México. Correo electrónico: ce.gonzalezsoto@ugto.mx ORCID: 0000-0001-9720-5413

References

Rodriguez A, Smith J. Phenomenology as a healthcare research method. Evid Based Nurs. 2018;21(4):96–8. DOI: https://doi.org/10.1136/eb-2018-102990 DOI: https://doi.org/10.1136/eb-2018-102990

Expósito Concepción MY, Villarreal Cantillo E, Palmet Jiménez MM, Borja González JB, Segura Barrios IM, Sánchez Arzuza FE. Phenomenology as a Methods for Studying Humanized Care. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2019 [citado 24 Mar 2022];35(1). Available from: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2333

Damsgaard JB. Phenomenology and hermeneutics as a basis for sensitivity within health care. Nurs Philos. 2020;22(1):e12338. DOI: https://doi.org/10.1111/nup.12338 DOI: https://doi.org/10.1111/nup.12338

Watson J. Human caring science. A theory of Nursing. Boston: Jones and Bartlett; 2011.

Christensen M, Welch A, Barr J. Husserlian Descriptive Phenomenology: A review of intentionality, reduction and the natural attitude. J Nurs Educ Pract. 2017;7(8):113–8. DOI: https://doi.org/10.5430/jnep.v7n8p113 DOI: https://doi.org/10.5430/jnep.v7n8p113

Van Manen M. Phenomenology of practice. New York: Routledge; 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/nin.12259 DOI: https://doi.org/10.1111/nin.12259

Heidegger M. Sobre a essência da lingaguem. Petrópolis, RJ: Vozes; 2015.

Abalo F. La indicación formal como punto de partida de la investigación fenomenología. Trans/Form/Ação. 2017;40(4):67–88. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-31732017000400005 DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-31732017000400005

Van Manen M. Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books; 2003.

Heidegger M. El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica; 2015.

Schmidt LK. Hermenêutica. Petrópolis: Vozes; 2014.

Ayala R. Formación de investigadores de las ciencias sociales y humanas en el enfoque fenomenológico hermenéutico (de Van Manen) en el contexto hispanoamericano. Educ XX1. [Internet]. 2016 [citado 24 Mar 2022];19(2):359–81. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/16471 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.16471

Fuster D. Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propós. represent. 2019;7(1):201–229. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Guerrero-Castañeda RF, Menezes TM de O, Ojeda-Vargas MG. Características de la entrevista fenomenológica en investigación en enfermería. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(2): e67458. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.67458 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.67458

Errasti-Ibarrondo B, Jordán JA, Díez-Del-Corral MP, Arantzamendi M. Conducting phenomenological research: Rationalizing the methods and rigour of the phenomenology of practice. J Adv Nurs. 2018 Jul 1;74(7):1723–34. DOI: https://doi.org/10.1111/jan.13569 DOI: https://doi.org/10.1111/jan.13569

Siles-González J, Solano-Ruiz MC. Pensamiento crítico, autoevaluación y estética en la práctica clínica de enfermería: una aportación desde la antropología educativa. Barcelona: Octaedro; 2019.

Ramírez C. Fenomenología hermenéutica y sus implicaciones en enfermería. Index Enferm. [Internet]. 2016 [citado 24 Mar 2022];25(1–2):82–85. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1132-12962016000100019

Rodríguez-Jiménez S, Cárdenas-Jiménez M, Pacheco-Arce AL, Ramírez-Pérez M. Una mirada fenomenológica del cuidado de enfermería. Enfermería Univ. [Internet]. 2014 [citado Mar 2022];11(4):145–53. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S166570632014000400005&script=sci_abstract&tlng=es DOI: https://doi.org/10.1016/S1665-7063(14)70927-3

Glazel LP. Normative Experience: Deontic Noema and Deontic Noesis. Phenomenology and Mind. 2017;(13):96–107. DOI: https://doi.org/10.13128/Phe_Mi-22432

Rocha-Lara EA, Pineda-Olvera J, Lara-Barrón AM, Godínez-Rodríguez MA. Experiencias docentes en el cambio curricular vivido en la carrera de enfermería de la FES, Iztacala. Rev. enferm. Neurol [Internet]. 2021 [citado 26 Sep 2022];20(2):139-148. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1368377 DOI: https://doi.org/10.51422/ren.v20i2.336

Ramírez-Perdomo CA, Quintero-Reina CD, Cuellar-Osorio ZF, López-Murcia MI, Heredia-Conde MO, Pulido-Vaca MC, Suarez-Medina MJ. Experiencias de cuidado de padres y profesionales de enfermería en la Unidad de Cuidados intensivos neonatal. Rev Cult del Cuidado Enferm [Internet]. 2020 [citado 26 Sep 2022];17(2):2665-1262. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1247922 DOI: https://doi.org/10.18041/1794-5232/cultrua.2020v17n2.7660

Mufato LF, Gaíva MA. Empatía de enfermeras con recién nacidos hospitalizados en unidades de cuidados intensivos neonatales. Acta Paul Enferm.2022;35. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO00492 DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO00492

Ibáñez-Masero O, Ortega-Galán ÁM, Carmona-Rega MI, Ruiz-Fernández MD, Cabrera-Troya J, García-Cisneros R, et al. El significado de morir dignamente desde la perspectiva de las personas cuidadoras: estudio fenomenológico. Enferm Clínica. 2016;26(6):358–66. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcli.2016.07.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2016.07.003

Matua GA. Choosing phenomenology as a guiding philosophy for nursing research. Nurse Res. 2015;22(4):30–4. DOI: https://doi.org/10.7748/nr.22.4.30.e1325 DOI: https://doi.org/10.7748/nr.22.4.30.e1325

Johnston CM, Wallis M, Oprescu FI, Gray M. Methodological considerations related to nurse researchers using their own experience of a phenomenon within phenomenology. J Adv Nurs. 2017;73(3):574–84. DOI: https://doi.org/10.1111/jan.13198 DOI: https://doi.org/10.1111/jan.13198

Molinier P, Legarreta M. Subjetividad y materialidad del cuidado: ética, trabajo y proyecto político. Int J Collect Identity Res. [Internet]. 2016 [citado 25 Abr 2022];(1):1–14. Disponible en: https://ojs.ehu.eus/index.php/papelesCEIC/article/view/16084/14148 DOI: https://doi.org/10.1387/pceic.16084

OJS System - Metabiblioteca |