Strengthening of numerical thinking through didactic strategies that develop communicative skills in students of the third grade of primary education

Fortalecimiento del pensamiento numérico a través de estrategias didácticas que desarrollen competencias comunicativas en los estudiantes del grado tercero de educación primaria

Main Article Content

Diana del Pilar Iscalá -Tobito
Abstract

This article entitled “Strengthening numerical thinking through didactic strategies that develop communicative skills in students in the third grade of primary education”, refers to a research that is in process, which arises from the pedagogical experiences experienced by its author, who has been observing the communicative difficulties presented by the students of this degree and level of study, for which it considers pertinent to design various teaching strategies, which will allow them not only to strengthen their numerical thinking, but also to facilitate their communicational process that will be projected in your daily life. To achieve this goal, an action research methodology is proposed, from the qualitative approach, where the object of study is the learning process of 14 students of the third grade, of the morning session of the Headquarters José Eusebio Caro No. 23, whose average ages are between 8 and 11 years. The results obtained in the SABER tests with their respective analysis, the discussion, the diagnostic test, the direct observation, the pedagogical diary and the application of workshops in class are used as instruments for gathering information.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. 5ta. Fidias G. Arias Odón.

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, 1-10.

Baquero, R. (1996). Vygotsky y el aprendizaje escolar (Vol. 4). Buenos Aires: Aique. (p.3).

Blasco Mira, J. E., & Pérez Turpin, J. A. (2007). Metodologías de investigación en educación física y deportes: ampliando horizontes. Editorial Club Universitario.

Castañeda, M. (2013). Manual de estrategias didácticas.

Charria, V. (2011). Definición y clasificación teórica de las competencias y clasificación de las competencias académicas, profesionales y laborales, Las competencias del Psicólogo en Colombia.

Chaves Salas, A. L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vygotsky. Educación, 25(2). (p.62)

Cenoz Iragui, J. (2004). El concepto de competencia comunicativa. J. Sánchez Lobato & I. Santos.

Dongo, A. (2008). La teoría del aprendizaje de Piaget y sus consecuencias para la praxis educativa. Revista de investigación en psicología, 11(1), 167-181.

Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. (4a. ed.), Ediciones Morata, S. L.

Feo, R. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas.

Guerrero, L. C. (2007). Normas, principios y estrategias comunicativas. Analecta malacitana.

Hymes, D. (2003). La competencia comunicativa.

MEN, C. (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Magisterio, Bogotá.

MEN. (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. (p. 15.)

Mosquera, F., & Velasco, M. (2010). Estrategias didácticas para el aprendizaje colaborativo.

Obando, G., & Vásquez, N. (2008). Pensamiento numérico del preescolar a la educación básica.

Piaget, J. (1950). Introducción a la Epistemología Genética. T1: El pensamiento matemático. T2: El pensamiento físico. T3: El pensamiento biológico, el pensamiento psicológico y el pensamiento sociológico. Buenos Aires: Paidós, Reeditado en 1975.

Saldaña, M. A. B. (2012). Apuntes teóricos sobre el pensamiento matemático y multiplicativo en los primeros niveles. Edma 0-6: Educación Matemática en la infancia, 1(1), 15-37.

Rodríguez Arocho, W. C. (1999). El legado de Vygotsky y de Piaget a la educación. Revista latinoamericana de psicología, 31(3).

OJS System - Metabiblioteca |