Incidencia de un acuerdo en la permanencia estudiantil en la UFPS. (Un análisis con tablas y gráficos estadísticos)

Incidencia de un acuerdo en la permanencia estudiantil en la UFPS. (Un análisis con tablas y gráficos estadísticos)

Main Article Content

Nelly Estupiñán-Roa
Betty Esperanza Solano-Cañas
Zabdiel Rodríguez-Ibarra
Abstract

The dropout rate is a latent problem in the institutions of education superior in Colombia, that affects not only the university context but also the socio-economic environment, therefore it is essential to the Ministry of National Education MENU, to promote in the institutions of higher education programs aimed at strengthening the student retention and graduation, thus contributing to the insertion to the field of labor professionals capable of forging a humanist society. Assuming important aspects of the pedagogy such as academic performance, meaningful learning, interaction and teacher commitment, among others. The Universidad Francisco de Paula Santander Cucuta headquarters, located in the city of Cúcuta, Northern Department of growing along , created the program called Agreement 012, selecting a group of students excluded by academic average of the various races that offers the university, this population was excluded from the higher education program completed, was convened by the University to formally enroll through the 012 Agreement by a single time, an academic semester with orientation modules, which allow you to level your performance. The players of this agreement shall be students, teachers and administrative staff.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Nelly Estupiñán-Roa, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctorado en Educacion

Betty Esperanza Solano-Cañas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctorado en Educacion

Zabdiel Rodríguez-Ibarra, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctorado en Educacion
References

Alba, D., & Girón, M. y. (2007). ESTUDIO DE DESERCIÓN DE LOS ESTUDIANTES EN LOS PROGRAMAS DE PREGRADO PRESENCIAL DE LA UNIVERSIDAD FRANCISCO DE PAULA SANTANDER SEDE CUCUTA AÑOS 2004-2005. CUCUTA: UFPS.

Cárdenas, M., Vergel, M., & Rincón, O. (2013) Reliquidación de matrícula. Caracterización del beneficiario en la Universidad Francisco de Paula Santander. Revista Ecomatemático. 4(1).80-94

Donoso, S., & Schiefelbein, E. (2007). ANÁLISIS DE LOS MODELOS EXPLICATIVOS DE RETENCIÓN DE ESTUDIANTES. Estudios Pedagógicos, vol. XXXIII (núm. 1,), 7-27.

Guber, R. 2001. La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Guzmán, S. P. (2009). Deserción y retención estudiantil en los programas de pregrado de la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Noguez, S. (2002). El desarrollo potencial de aprendizaje. Entrevista a Reuven Feuerstein. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (2). en: http://redie.uabc.mx/vol4no2/contenido-noguez.html.

Pineda-Báez, C. e. (Enero-abril de 2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: la función del docente. Educ., Vol. 14(No. 1), 119-135.

Rodríguez, A. (. (2010). Permanencia estudiantil en los pregrados de la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Rojas Molina, N. (2013). Ley de víctimas y desaparición forzada en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 39-50. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.5

Rueda, Rocío. 1998. Investigación cualitativa e hipertexto: un encuentro de narrativas polifónicas. Ponencia presentada en el VIForoPedagógico: Investigación cualitativa como búsqueda colectiva de sentido, Santafé de Bogotá, COMPENSAR, Mayo 29 y 30 de1999. Tomado de :http://firgoa.usc.es/drupal/node/23700 Consulta: el 25 de mayo de 2007.

Woods, Peter. 1987 [1986]. La escuela por dentro: la etnografía en la investigación educativa. Cuarta edición. Barcelona: Paidós.

Pérez, F. G., & Castillo, D. P. (2002). La mediación pedagógica: apuntes para una educación a distancia alternativa.

De la Serna, M. C., & Vain, P. D. (2008). UNA MIRADA ACERCA DEL ROL DOCENTE UNIVERSITARIO, DESDE LAS PRÁCTICAS DE LA ENSEÑANZA EN ENTORNOS NO PRESENCIALES. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (032), 117-129

PROYECTO EDUCATIVO DE LA UNIVERSIDAD FRANCISCO DE PAULA SANTANDER. ACUERDO 081 (2007)

UNIVERSIDAD FRANCISCO DE PAULA SANTANDER. Acuerdo 012 de 2009 Tébar, L. (2009). La mediación pedagógica. Editorial Grupo Santillana. Quito–Ecuador.

Gómez, G. R., Flores, J. G., & Jiménez, E. G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Aguirre, Á. (1997). Etnografía. Etnografía, 3-20.

Martínez Migueles. La Investigación Cualitativa p-6

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.

OJS System - Metabiblioteca |