Abordando el aprendizaje de las matemáticas

Abordando el aprendizaje de las matemáticas

Main Article Content

María Francy Largo-Leal
Pablo Arturo Jaimes-Espinoza
Yoleyda Largo-Leal
Abstract

Students in the process of formation within the comprehensive educational institution that offers the Frontier, according to the Institutional Educational Project PEI, must meet the standards and competencies as outlined by the Ministry of National Education MEN. Taking in particular the area of mathematics, student expectations generated in the apprehension of knowledge in which evidence some problems that deserve analyzed routed guidelines to promote improvement and a taste for them. The change in level of elementary school to secondary specifically,  from fifth to sixth grade student has created uncertainty in the development process of the curricular structure of mathematics; locate the methodological reference of mathematical thinking vs. academic performance without marking of school failure involved ( teachers, students , parents , etc.). The particular sociopolitical context save sector, active border with the Bolivarian Republic of Venezuela, considered the most dynamic in Latin America for the bilateral border trade, which makes essential use of mathematics skills, as an inherent learning every day.


 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

María Francy Largo-Leal, Institución Educativa General Santander

Licenciada en Español y literatura Estudiante Doctorado en Educación Universidad Pedagógica Experimental Libertador Venezuela

Pablo Arturo Jaimes-Espinoza, Institución Educativa General Santander

Doctorando en Educación Universidad Pedagógica Experimental Liberador

 

Yoleyda Largo-Leal, Institución Educativa La Frontera

Licenciada en Matemáticas Doctorando en Educación Universidad Pedagógica Experimentl Libertador

References

Cardellí, Jorge. Reflexiones críticas sobre el concepto de Transposición Didáctica de Chevallard Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Aique, Buenos Aires, 1991.

Carreño Bustamante, M. (2014). La formación de los estudiantes de derecho, bajo el paradigma de la investigación sociojurídica. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 289-297. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.113

Colmenares, Darcy. Revista Educere. SABER-ULA. Mérida. 2004.

Goleman, Daniel. Inteligencia Emocional. Editorial Kairós. Barcelona.1996.

Goleman, Daniel. Inteligencia Social. Editorial Planeta. México. 2006.

Hernández, S, Fernández, C. y Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación (2 ed.) México: McGraw-Hill.

Ministerio de Educación Nacional (2003) MEN. Estándares de matemáticas. Bogotá D.C.

Serrentino, M. y Pachano Lizabeth. Revista Educere v.9 n.29.SABER-ULA. Mérida. 2005.

www.spssfree.com/spss/multiples9.html[Consulta, 2012, Noviembre 14]

www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_4/Artigos/lsr_4_artículo_4.pdf [Consulta 2013, Octubre 22]

www.aportes.educ.ar/sitios/aportes/recurso/index?rec_id=107765&nucleo=matematica_nucleo_ense%C3%B1anza [Consulta, 2012,Abril 14]

www.virtual.urbe.edu/tesispub/0059404/cap03.pdf(cita de Hernández et al. (1991)) [Consulta 2012, Mayo 23], Experimental Libertador. Caracas (Venezuela).2012 Artículo El desarrollo del Liderazgo. Revista STATUS QUO de la Secretaría

OJS System - Metabiblioteca |