Strategic model of information technologies in elementary and middle school education
Modelo estratégico de tecnologías de la información en la educación básica y media
Main Article Content
One of the ways to effectively take advantage of technology is through tools that allow optimizing its use, which is why integrating the balanced scorecard through a strategic model of IT information technologies is a great contribution to educational institutions. Basic and secondary education, since it allows them to align strategic direction with their missionary activities. In the present investigation, it was possible to design a strategic IT plan, using a mixed methodology, where qualitative and quantitative information was collected, through seven phases, which began with the literary review on the topic, then the selection of educational institutions, later, the construction and application of information collection instruments, followed by the analysis of said information and finally the design of the PETI (IT Strategic Plan).
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad Francisco de Paula Santander
- Publisher
- Universidad Francisco de Paula Santander
Article Details
C. A. Montoya, "EL BALANCED SCORECARD COMO HERRAMIENTA DE EVALUACIÓN EN LA GESTIÓN ADMINISTRATIVA," Scielo, vol. 15, nº 2, p. 25, 2014.
MiniTic, 05 08 2019. [En línea]. Available: https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/.
A. Díaz Curbelo y F. Marrero Delgado, "El modelo SCOR y el Balanced Scorecard, una poderosa combinación intangible para la gestión empresarial," Scielo, vol. 18, nº 1, pp. 36-57, 2014.
Gélvez-Rodríguez, L. F., y Santos-Jaimes, L. M. " Internet de las Cosas: una revisión sobre los retos de seguridad y sus contramedidas", Revista Ingenio, vol. 17, núm. 1, pp. 56–64, 2020, doi: https://doi.org/10.22463/2011642X.2370 DOI: https://doi.org/10.22463/2011642X.2370
Rueda-Rueda, J. S, " El reto del desarrollo seguro de aplicaciones IoT en un mercado acelerado", Revista Ingenio, vol. 18, núm. 1, pp. 54–61, 2021, doi: https://doi. org/10.22463/2011642X.2667 DOI: https://doi.org/10.22463/2011642X.2667
M. Y. Santisteban Salazar , N. C. Santisteban Salazar , M. A. Arrasco Barrenechea y M. Llashag Adán , "Evaluación del sistema de gestión y propuesta de Balanced Scorecard en una institución educativa superior," UCV-HACER, vol. 9, núm. 4, 2020, doi: https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v9i4.2627 DOI: https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v9i4.2627
C. A. Marín Granda, A. A. Barco Morán, G. C. Correa Verduga, G. E. Mosquera Moreno y G. M. Falconi Orozco , "El balanced scorecard como herramienta estratégica para la gestión de las funciones sustantivas de los institutos superiores tecnológicos," ESJ Social Sciences, vol. 17, núm. 19, p. 20, 2021, doi: https://doi.org/10.19044/esj.2021.v17n19p51
C. A. Marín Granda, A. A. Barco Morán, G. C. Correa Verduga, G. E. Mosquera Moreno y G. M. Falconi Orozco , "El balanced scorecard como herramienta estratégica para la gestión de las funciones sustantivas de los institutos superiores tecnológicos," ESJ Social Sciences, vol. 17, núm. 19, p. 20, 2021, doi: https://doi.org/10.19044/esj.2021.v17n19p51 DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2021.v17n19p51
H. F. Castro Silva, M. I. Montes Guerra y M. Diez Silva, "Estrategia para la medición del desempeño en la dirección de proyectos," dialnet, vol. 26, nº 96, pp. 1269-1288, 2021. DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.17
F. Cremona, "El cmi rueda: un modelo o alternativa desde las perpectivas de los stakeholders," Costos y Gestión, nº 100, pp. 106-128, 2021.
J. C. Méndez y M. . A. Méndez, "El Balanced Scorecard y su efecto en el desempeño de las organizaciones," Revista Espacios, vol. 42, nº 23, pp. 66-76, 2021, doi: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n23p06 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n23p06
D. P. Norton y R. . S. Kaplan , Putting the balanced scorecard to work., Routledge, 2009, p. 10.
E. Zapata y G. Jimenez, "Metodología Integrada para el Control Estratégico y la mejora continua, basada en el Balanced Scorecard y el Sistema de Gestión de Calidad: Aplicación en una Organización de Servicios en colombia".
T. Velásquez Pérez, H. F. Castro Silva y L. L. Contreras Hernández, "Analisis de la brecha en planeación estratégica de TI entre las instituciones de educación superior de Norte de Santander y el modelo it4+," Revista Colombiana de Tecnologías Avanzadas, vol. 3, nº 32, p. 11, 2018, doi: https://doi.org/10.24054/rcta.vi.162
R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, "Metodología de la investigación," mcGraw-Hill, México, 2014.