Corporate social responsibility: opportunity or sophistry?

Responsabilidad social empresarial: ¿oportunidad o sofisma?

Main Article Content

Leonardo Fabio Pérez Suescún
Abstract

This article presents an analysis of corporate social responsibility as an opportunity to materialize the ethical postulates that guide organizational action, based on the theoretical postulates of Argandoña (2009), Bédard (2003), Gómez (2014), Holliday (2010), Ruiz-Navarro (2012), among other authors, and framed in a documentary and analytical methodology. (2014), Holliday (2010), Ruiz-Navarro (2012) among other authors, framed in a documentary and analytical methodology. It discusses the importance of CSR as a valuable tool for the comprehensive management of organizations, adopting principles that allow to comprehensively address the role of the company within society, dimensioning the economic aspects inherent to the organization, but also the social and environmental aspects of the context in which it operates.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Argandoña, A., & von Weltzien Hoivik, H. (2009). Corporate social responsibility: One size does not fit all. Collecting evidence from Europe. Journal of Business Ethics, 89(3), 221-234. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0394-4

Bédard, R. Los fundamentos del pensamiento y las prácticas administrativas. 1 El Rombo y las 4 dimensiones filosóficas. En: Revista AD-MINISTER Universidad EAFIT, Numero 3, Junio – Diciembre 2003 Págs. 68 – 88, Medellín, 2003.

Cortes León, I. D. (2013). La responsabilidad social empresarial en la economía global.

García, M. La Manipulación en la construcción de la información internacional. En: Razón Y Palabra, Revista Electrónica de comunicación social. Febrero, Abril 2000. Recurso de Internet disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n17/17mgarcia.html consultado el 5/10/2014.

Gómez, P. F. (2014). Nota sobre la evolución del concepto de responsabilidad empresarial. Dilemata, (15), 51-67.

Guardela, L. (2006). Colombia: ¿En la vía del desarrollo sostenible? [Versión electrónica]. Revista de derecho 2006. (Nº 26) 110-136 Recuperado el 14/10/2014 En: http://gtltda.com/art2.pdf

http://www.cecodes.org.co/index.php/responsabilidad-social-empresarial.html consultado el 14/10/2014.

Interview with former DuPont CEO and chairman, and current Bank of America chairman, Chad Holliday. (2010). Recurso de Internet disponible en: http://www.scotholliday.com/uploads/2/9/5/2/2952155/article_interview_with_chad_holliday_on_sustainability_education_sept_2010_.pdf consultado el 24/10/2014

Rodríguez M. Hacia la Empresa Sostenible. Nota Técnica. IESE Business School. Octubre de 2002. Recurso de Internet disponible en: http://www.elespectador.com/opinion/columna-354399-mentiras-y-mantras consultado el 10/10/2014

Ruiz-navarro, Catalina. Mentiras y Mantras. En: Ediciones Online EL ESPECTADOR.COM, Publicación del 20/06/2012. Recurso de Internet disponible en: http://www.elespectador.com/opinion/columna-354399-mentiras-y-mantras consultado el 5/10/2014

OJS System - Metabiblioteca |