Adverse habits and barriers for the adaptation and adoption of reading

Hábitos que impiden la adaptación y adopción de la lectura en estudiantes de Administración de Empresas

Main Article Content

Edward Fabian Moreno - Mendoza
María Fernanda Coronel - Arenas
Abstract

Over time, reading has been forged as an indispensable activity for human beings, becoming an indisputable tool for the development of new knowledge and alternative learning in any context, hence its importance within higher education training for the acquisition of skills that generate more integrated people capable of facing any academic and professional process. In line with what has been described, the study seeks to identify the habits that prevent the adaptation and adoption of reading in students of the Business Administration program of the Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, thus knowing the academic, social and economic barriers that hinder reading practices. The methodology of the present investigation is framed within a quantitative approach of descriptive type, using like technique "the survey" applied to a sample of 186 students. The results obtained show that factors such as employment and procrastination are consolidated as adverse habits that inhibit the promotion of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Barrio, J., Borragá, A., Pérez, M., & Castro, S. (2005). Potenciación de la lectura en estudiantes universitarios: Planteamientos para un reto de futuro. Revista de psicología INFAD, 91-105. Recuperado el 2018, de https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309006.pdf

Canal Capital. (2018). ¿Qué, cómo y cuánto leen los colombianos? Recuperado el 2018, de conexioncapital.co: https://conexioncapital.co/cuanto-leen-los-colombianos/

Cardona, S., Osorio, A., Herrera, A., & González, J. (2018). Actitudes, hábitos y estrategias de lectura de ingresantes a la educación superior. Revista Educación y Educadores, 482-503. Recuperado el 2018, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6916168 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.6

Carrera, B. (2001). Vygotsky: Enfoque sociocultural. Revista Venezolana de Educación EDUCERE, 41-44. Recuperado el 2018, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3650617

DANE. (2017). Encuesta Nacional de Lectura-ENLEC. Informe estadístico. Recuperado el 2018, de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/enlec/presentacion-enlec-2017.pdf

Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 128-135. Recuperado el 2018, de http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n24/n24a10.pdf

Galán, J. (2015). Promoción de lectura para estudiantes de licenciatura en gestión de negocios. Recuperado el 2018, de uv.mx: https://www.uv.mx/epl/files/2015/08/protocolo_roberto_galan_garcia.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación sexta edición. México D.F: McGraw-Hill. Recuperado el 2018

Makuc, M., & Larrañaga, E. (2014). Teorías implícitas acerca de la comprensión de textos: Estudio exploratorio en estudiantes universitarios de primer año. Revista Signos-Estudios de lingüística, 29-53. Recuperado el 2018, de https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v48n87/a02.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342015000100002

Martínez, F. (2018). Teoría literaria. Recuperado el 2018, de memoriachilena.gob.cl: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-93896.html

Pérez, V., Baute, M., & Espinoza, M. (2018). El hábito de la lectura: Una necesidad impostergable en el estudiante de ciencias de la educación. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 180-189. Recuperado el 2018, de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-180.pdf

Rovira, Y., & López, E. (2017). La lectura en la enseñanza universitaria. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 386-398. Recuperado el 2018, de http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v21n3/rpr13317.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/dgb.0187750xp.2018.1.196

OJS System - Metabiblioteca |