Theoretical model for the formulation of digital marketing plans

Modelo teórico para la formulación de planes de marketing digital

Main Article Content

Yolanda González - Castro
Enilsa Rebeca - Madariaga
Gloria Amparo Arciniégas - González
Abstract

Digital marketing tools are diverse and are constantly updated, however, each economic sector and each company according to its characteristics must use a group of technologies in accordance to their needs, requirements and objectives. However, there are no models that can guide companies in the processes of planning digital marketing, additionally, small companies lack experts to guide the process. In this sense, documentary research with a qualitative approach was carried out in order to build a theoretical model to formulate digital marketing plans. The artisan sector was selected as the object of study. The results will allow its use in different organizations according to their planning needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Armijos, N. (2019). Marketing Digital: una herramienta para potenciar y promocionar las Mypimes en el ámbito internacional. Innova Research Journal, 4(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v4.n1.2019.764

Barbosa, J., Barbosa, J., y Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecnológica, 27(60), 83-105. DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72555-3

Blanco, S., Pulido, M., y Ledesma, M. (2020). Fortalecimiento de los procesos comerciales digitales (e-commerce) en el sector artesanal de Boyacá. https://repository.unad.edu.co/handle/1

Chiriguaya, M. Y. (2021). Diseño de un plan de marketing digital para promover el turismo en el cantón Samborondón, en el año 2020. Non Verba Revista Científica, 11(1), 125–139. DOI: https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i1.433

Contreras, M. P. (2019). La teoría fundamentada como metodología de construcción teórica. Pensamiento & Gestión (47), 283-306.

Corporación Tecnnova UEE. (2009). La importancia de la vigilancia tecnológica CES. Psicología, 2(2), 1-2.

Erazo, P. (2020). Diseño de Plan de marketing estratégico para la famiempresa bogotana de tejidos artesanales Tejilarte EU. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/34541.

Fernández, B., Pérez, S., y Valle, F. (2009). Metodología para la implantación de sistemas de vigilancia tecnológica y documental: El caso del proyecto INREDIS. Investigación bibliotecológica, 23(49), 149-177. DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.49.21393

González, Y. (2017). Metodología para la creación de una vigilancia comercial.

Guevara, M. (2020). Red Artesanos: la web para conectar artesanos con emprendedores (Master's thesis, Universidad Casa Grande. Departamento de Posgrado. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/2625/1/Tesis2798GUEw.pdf

Hernández, J. (2017). Capacidades tecnológicas y organizacionales de las empresas mexicanas participantes en la cadena de valor de la industria aeronáutica. Economía: teoría y práctica (47), 65-98.

Mendoza, J., Salazar, B., y Hernández, M. (2017). Diagnóstico y distribución de capacidades tecnológicas en México. Análisis y comparación entre entidades federativas. Investigación Administrativa, 46(120), 1-15. DOI: https://doi.org/10.35426/IAv46n120.01

Mero, M. (2019). El social media marketing y su influencia en la demanda de productos artesanales de la ciudad de Montecristi. https://repositorio.uleam.edu.ec/bitstream/123456789/2117/1/ULEAM-MKT-0048.pdf

Mosquera, H., Betancourt, B., Castellanos, J., y Perdomo, L. (2011). Vigilancia comercial de la cadena productiva de la Pitaya Amarilla. Cuadernos de Administración, 27(45), 75-93. DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v27i45.445

Moyares, Y., y Infante, M. (2016). Elementos distintivos de los sistemas de vigilancia tecnológica en el contexto cubano e internacional. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 27(3), 361-374.

Rodríguez, L., Hernández, K., García, A., Castañeda, R., Muñoz, C., y González, M. (2017). Auditoria tecnológica, utilizando diagrama tecnológico de tortuga. Boletín Científico INVESTIGIUM, 3-5. DOI: https://doi.org/10.29057/est.v3i5.2420

Rodríguez, M., y Peña, J. (2011). Medición de capacidad en tecnología de información en las organizaciones1(72), 50-65. Rev. Escuela de Administración de Negocios, 1(72), 50-65.

Salgado, D., Guzmán, M., y Carrillo, H. (2003). Establecimiento de un sistema de vigilancia científico-tecnológica. ACIMED, 11(6).

San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122.

OJS System - Metabiblioteca |