Effects of the pandemic (COVID-19) on the commercial sector of Pamplona Norte de Santander, a strategic view

Efectos de la pandemia (COVID-19) en el sector comercial de Pamplona Norte de Santander, una mirada estratégica

Main Article Content

Frank Sebastián Jaimes - Camacho
Laura Teresa Tuta - Ramírez
Dayanis García - Hurtado
Abstract

The COVID 19 pandemic is one of the most important challenges the world has ever faced. From this context, it is necessary to consider that the company is part of the endogenous development of society, corporate social responsibility exceeds its role in the supply and demand of products and services. On the other hand, in Colombia, MSMEs represent an important sector of the economy, but it is also one of the most difficult in terms of sustainability; to this is added the effects of the COVID 19 crisis. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version). The research was supported by postulates of Huguet (2020), Martin (2017), among others. It sought to perform a strategic analysis of the MSMEs of the commercial sector of Pamplona in times of pandemic (Covid-19), reviewing internal and external factors; matrices and semi-structured interviews were applied, to four key informants and an expert, with intentional selection. Descriptive, exploratory research, under a post-positivist paradigm, qualitative approach, phenomenological method. As a result, the state of the sector and of each company was identified, proposing action strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aragón, A., y Rubio, A. (2005). Factores asociados con el éxito competitivo de las pymes industriales en España. Universia Bussines Review. Cuarto trimestre. Universidad de Murcia.

Asociación Nacional de Instituciones Financieras. (2020). Balance del sector productivo y comercial en Colombia. https://www.anif.com.co/

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Tercera edición Pearson Educación, Colombia.

Bonet, M., Ricciulli, M., Pérez, V., Galvis, A., Haddad, E., Araújo, I., y Salgueiro, P. (2020). Impacto económico regional del Covid-19 en Colombia: un análisis insumo-producto. Banco de la República de Colombia: Investigaciones Económicas. https://investiga.banrep.gov.co/es/dtser_288

Calantone, R., Kim, D., Schmidt, J., y Cavusgil, T. (2006). The influence of internal and external firm factors on international product adaptation strategy and export performance: A three-country comparison. Journal of Business Resarch, 59, pp. 176-185. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2005.05.001

Cámara de Comercio de Cúcuta (2020). I Informe Monitoreo del Impacto Económico del Covid-19. http://www.cccucuta.org.co/noticias-7-m/1964-primer-informe-monitoreo-del-impacto-economico-del-covid-19.htm

Cedeño, O., y Jaramillo, R. (2017). Las bases de la ciencia: Positivismo y Postpositivismo. http://webcache.googleusercontent.com/searchq=cache:SHdDLwvrwxEJ:bdigit125al2.ula.ve:8080/xmlui/bitstream/handle/654321/1197/articulo3.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy+&cd=16&hl=es&ct=clnk&gl=co

Díaz Gavilán, Y. K. (2001). Tesis Digitales UNMSM. http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/tesis/Human/diaz_gy/Cap4.PDF

Febles, A., y Oreja, R. (2008). Factores externos e internos determinantes de la orientación de la cultura estratégica de las empresas. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, vol. 14, núm. 1, enero-abril, 2008, pp. 13-31 Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa Vigo, España. DOI: https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60009-4

Fundación Ideas para la Paz. (2020). Retos y aprendizajes de las mipymes en la crisis del covid-19. http://empresaspazddhh.ideaspaz.org/retos-y-aprendizajes-de-las-mipymes-en-la-crisis-del-covid-19

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Huguet, P. (2020). Principales pandemias en la historia de la humanidad. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312020000500008

Johnson, G., y Scholes, K. (2001). Análisis estratégico de la empresa. https://renatamarciniak.wordpress.com/2013/10/03/analisis-estrategico-de-la-empresa/

Leal, A. (2020). Conozca los cinco impactos que genera la pandemia en la economía colombiana. Diario Digital La República. https://www.larepublica.co/economia/cincoimpactos-en-la-economia-local-que-son-consecuencia-de-la-pandemia-2984759

Lebrato, C. (2020). El COVID-19 ha golpeado especialmente a las micro y pequeñas empresas. Agencia Anadolu. https://www.aa.com.tr/es/econom%C3%ADa/el-covid-19-ha-golpeado-especialmente-a-las-micro-y-peque%C3%B1as-empresas/1874045

Martín, J. (2017). Estudia tu entorno con un PEST-EL. https://www.cerembs.co/blog/estudia-tu-entorno-con-un-pest-el

Martín, J. (2017). ¿Te atreves a SOAR?. https://www.cerem.es/blog/te-atreves-a-soar

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa: síntesis conceptual, en Revista de Investigación en Psicología, vol. 9, núm. 1, pp. 123-146. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

Organización Panamericana de la Salud. (2020). La pandemia causada por el Covid 19 es uno de los más importantes retos a los que nos hemos enfrentado en nuestra vida. https://www.paho.org/es/noticias/9-4-2020-pandemia-causada-por-covid-19-es-uno-mas-importantes-retos-que-nos-hemos

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2020). Covid-19 en América Latina y el Caribe: Panorama de las respuestas de los gobiernos a la crisis. Obtenido de OCDE Afrontar el Coronavirus (COVID-19) Unidos en un esfuerzo global. https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/covid-19-en-americalatina-y-el-caribe-panorama-de-las-respuestas-de-los-gobiernos-a-la-crisis7d9f7a2b/#section-d1e306.

Sainz, F. (1993). El análisis estratégico: la empresa y el entorno. Universidad de Alcalá de Henares. Conferencias y Trabajos de Investigación del instituto de Dirección y Organización de Empresas. Núm. 85. Madrid, España. https://core.ac.uk/download/pdf/58904512.pdf

Schutjens, V., y Weverm, E. (2000) Determinants of new firm success, Papers in Regional Science, No. 79, p. 135-159. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1435-5597.2000.tb00765.x

Smith, R., y Hariharan, K. (2020). El impacto del coronavirus COVID-19 en los negocios. https://www.marsh.com/co/insights/research/coronavirus-impacto-negocios.html

Villegas, J., y Sánchez Soto, G. A. (2012). Las Mipymes en el contexto mundial: sus particularidades en México. Iberóforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, vol. VII, núm. 14, pp. 126-156. Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.

Ventura, J. (2008). Análisis Estratégico de la Empresa. PARANINO CENGAGE Learning.

OJS System - Metabiblioteca |