Innovative model for teaching entrepreneurship: an approach from business solutions
Modelo innovador para la enseñanza del emprendimiento: un enfoque desde las soluciones empresariales
Main Article Content
The main objective is to present the research results of the Business Skills Training Plan carried out specifically in the Business Challenge activity, whose purpose is to promote the development of skills, competencies and skills of the students of the tenth semester of the Business Administration program, to provide a solution in a short time to a proposed business and experiential challenge. For this reason, the case methodology is used, which offers the opportunity to the participants to interact with certain situations, derived from the understanding of the organizations and their different variables, developing skills to face this type of realities. The results show that students develop business skills by providing solutions in correspondence to dynamics, where general knowledge comes to life and that, therefore, these solutions are not infallible, much less absolute. It is concluded that the pedagogical strategy bases the formation of this type of competences in the students, strengthening a context of soft skills, where the student develops decision-making capacity, leadership and teamwork.
Downloads
Article Details
Araya, S., & Aviles, N. B. (2020). Enseñar a emprender en universidades de la región de Coquimbo, Chile: Perfil docente y prácticas de enseñanza. Actualidades investigstivas en educación, 24-52.
Argudín, Y. V. (2014). Eduación basada en competencias. Argentina.
Avila, M., González, L. J., & Nava, G. (2018). Desarrollo de competencias emprendedoras y comunidades de aprenidizaje en la Universidad del Zulia. Revista Venezolana de Gerencia, 1-14.
Barreto, H. C., Gutiérrez, L. F., Pinilla, B. L., & Parra, C. M. (2006). Límites del constructivismo pedagógico. Educación y educadores, 12-31.
Braco, I., Bravo M, X., & Preciado, J. (2021). Eduación par el emprendimiento y la intención de emprender. Economía y política, 1-17.
Community Media Applications and Participation. (2011). http://www.comapp-online.de/materials/es/Handout_14_LearningStyles_EN.pdf. Obtenido de http://www.comapp-online.de
Chomsky, N. (1985). Reflexiones sobre el Lenguaje. Barcelona: Planeta Agostini.
Congreso de Colombia. (31 de 12 de 2020). https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY%202069%20DEL%2031%20DE%20DICIEMBRE%20DE%202020.pdf. . Obtenido de https://dapre.presidencia.gov.co
Congreso Latinoamericano de Espíritu Empresarial. (2015). http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/. Recuperado de http://bibliotecadigital.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/77472
Duarte, T., & Ruiz, M. (2009). Emprendimiento, una opción para el desarrollo. Sientia Et Technica, 326-331.
Garrido, M. d. (2015). www.rededuca.net/kiosco/catedra/el-aprendizaje-experimental-de-kolb. Obtenido de www.rededuca.net
Gibb, A. (1987). Enterprise Culture: Its meaning and Implications for Education and. Primavera: M.C.B Publicaciones. DOI: https://doi.org/10.1108/eb043365
Instituto Vasco de Estadística. (2018). Eustat. Obtenido de http://www.eustat.eus/documentos/opt_0/tema_373/elem_3018/definicion.html
Jiménez, Y. I., González, M. A., & Hernández, J. J. (2010). Modelo 360° para la evaluación por competencias (enseñanza-aprendizaje). Innovación Educativa, 10(53), 43-53.
Lederman, D., Messina, J., Pienknagura, S., & Rigolini, J. (2014). El emprendimiento en América Latina, muchas empresas ypoca innovación. Banco Mundial Washington, D:C, 1. DOI: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0284-3
Lejarreta, E. I. (2018). Evaluación 360° del trabajo cooperativo. Logroño: Universidad Internacional de la Rioja.
Miguel A, Z. B. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza. Revista de docencia universitaria, 17-41.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). www.mineducacion.gov.co. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-94653_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2012). www.mineducación.gov.co. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-287822_archivo_pdf.pdf
Pereira M., F., Gutiérrez G., S. P., Sardi H., L., & Villamil P., M. (2008). Las competencias laborales y su evaluación mediante el modelo de 360 grados. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 69-105.
Pérez, T. P., & Curadrado, S. N. (2014). Feedback 360°: Técnica de evaluación del rendimiento y desarrollo de las competencias de las personas en una empresa. Madrid, España: Universidad Pontificia Icai Icade Comillas.
Sanchez, J. C., Caggiano, V., & Hernández, B. (2011). Competencias emprendedoras en la educación universitaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 19-28.
Sastre, P. V., Rey, A., Boubée, C., & Cañibano, A. (2010). Un cambio en la concepción de enseñanza aprendizaje: Formación superior basada en competencias. III Rempem-Memorias.
Universidad del Pacífico. (2017). CLADEA NOW! Perú 2017: Transformación digital. Lima, Perú: Universidad del Pacífico.
Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña. (2013). https://ufpso.edu.co/ofertaufpso/ae. Recuperado de https://ufpso.edu.co
Varela , R. (2001). Innovación Empresarial (2a ed.). Bogotá, Colombia : Pearson.
Varela, R. (2008). Innovación empresarial. Arte y ciencia en la creación de empresa. Bogotá: Pearson Educación.
Vergel, D., Mosquera, A., & Verjel, J. d. (2017). Plan formador de competencias empresariales, estrategia pedagógica, Administración de Empresas. Ingenio, 35-42. DOI: https://doi.org/10.22463/2011642X.2193
Westerman, G., Bonnet, D., & Mcafee, A. (2014). Leading digital: Turning tecnology into business transformation. Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press.
Zabalza Beraza, M. A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza. Revista de docencia universitaria, 17-42.
Zabalza, B. M. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza. Revista de docencia universitaria, 17-42. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120