Investigative competence in Business Administration students, public universities

Competencias investigativas en los estudiantes de Administración de Empresas, universidades públicas

Main Article Content

Carlos Alberto Vera - Pirela
Carmen Cecilia Galvis - Núñez
Abstract

The purpose of the following investigation is to review the state of student skills and the investigative attitude of the Business Administration students of the Popular University of Cesar. Due to its importance and attention because it reveals the competitive advantages and shortcomings of future professionals in this area in their university graduation profile. It is necessary to point out that the investigative competences in this type of professionals project them to the success of their career because it facilitates their actions in their professional life; This research aims to analyze the state of investigative skills in business administration students of the Popular University of Cesar, where the technical-instrumental skills and the investigative attitude provided by the students of the Program are involved. This research was typified as descriptive non-experimental transactional and field with a quantitative paradigmatic approach; the technique used for data collection was a survey in which a series of items were formulated aimed at business administration students in the last semesters of the Popular University of Cesar, the results obtained are that they demonstrated certain shortcomings in the state of technical-instrumental skills and investigative skills, although the investigative attitude was also weak. As a final contribution, the characteristics of the investigative attitude and the profile of investigative competencies that are a fundamental part of the life of future professionals should be emphasized.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Acosta, V; Acosta. J. & Ramirez, M. (2017), Competencias docentes para la educación superior en la sociedad del conocimiento en América Latina: Voces 2. Universidad de La Salle. ISBN: 9585400146, 9789585400146.

Aldana de Becerra GM. La formación investigativa: su pertinencia en pregrado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte [serie en Internet]. 2012 [cited 2014 Jan 10];35.http://revistavirtual.ucn.edu.co/

Alnoor, E. (2020), Midiendo el cambio social: Desempeño y rendición de cuentas en un mundo complejo. Grupo Planeta. ISBN: 8423432009, 9788423432004.

Araya, F. (2017), Desarrollo del Pensamiento Geográfico: Aportes para la vinculación entre Investigación y Docencia. Editorial Universidad de La Serena. ISBN: 9567052301, 9789567052301.

Caldevilla, D; Alarcón, E & Alarcón, V. (2018). Reformulando la docencia actual. Editorial GEDISA. ISBN: 8417690131, 9788417690137

Calvo, V. y Anaya, N. (2019), Desarrollo de habilidades lingüísticas en la educación infantil. Didáctica y desarrollo. Ediciones Paraninfo, S.A., ISBN: 8428341192, 9788428341196.

Carrasquilla, D; Oviedo, H. & Hernández, J. (2020), Trayectorias históricas de la enfermería: Elementos para una arqueología del cuidado. Fondo Editorial – Ediciones Universidad Cooperativa. ISBN: 9587601904, 9789587601909 DOI: https://doi.org/10.16925/9789587601909

Domingo, A. (2020), Profesorado reflexivo e investigador: Propuestas y experiencias formativas. Narcea Ediciones. ISBN: 8427727372, 9788427727373.

François, J. (2020), Ciencias sociales y administración: En defensa de una antropología general Colección Textos de administración. Universidad Eafit. ISBN: 9588173108, 9789588173108.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª Edición). México D.F: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A.

Jankowski, J. (2018), Tu tipo de personalidad: Innovador (ENTP). LOGOS MEDIA. ISBN: 8379811984, 9788379811984.

Kovari, L. (2019), ¿Pensamiento Crítico?: Introducción a la Navegación de lo Irracional. Babelcube Inc. ISBN: 1547575352, 9781547575350.

Mairal, R; Pérez, M; Teomiro, I; Ruiz I. y Peña, M. (2019), Teorías lingüísticas. Editorial UNED. ISBN: 8436273206, 9788436273205.

Niño Zafra, L. S., Tamayo Valencia, A., Gamma Bermúdez, A., & Díaz Ballén, J. E. (2016). Competencias y currículo: problemáticas y tensiones en la escuela (Primera ed). Universidad Pedagógica Nacional. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=7GuKDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT251&dq=Competencias+y+currículo.&ots=ntjmM28H9F&sig=JtunkE4rrelYCEkjKphAaQ5VGDU#v=onepage&q&f=false DOI: https://doi.org/10.17227/ecp.2016.8793

Navas, D, Begoña, M. & Fernández, M. (2018), El reto del EEES y su actualidad. Editorial GEDISA. ISBN: 8417690158, 9788417690151.

Nevárez, I. (2019), 8 claves para emprender proyectos innovadores: Guía de acceso a crédito y financiamiento para emprendedores. Noveduc. ISBN: 9875386634, 9789875386631.

Ortiz, E. (2020), La dialéctica en las investigaciones educativas. Editorial Universitaria (Cuba). ISBN: 9591620438, 9789591620439.

Steiman (2020), Las prácticas de enseñanza: –en análisis desde una Didáctica reflexiva–Educación, crítica y debate. Edición Miño y Dávila. ISBN: 8418095318, 9788418095313.

Toscano, F. (2018), Metodología de la Investigación. U. Externado de Colombia. ISBN: 958772898X, 9789587728989

OJS System - Metabiblioteca |