Experimental, behavioral and information economics on road accidents in Colombia

La Economía experimental, del comportamiento y de la información sobre la accidentalidad vial en Colombia

Main Article Content

Jahir Alexander Gutiérrez Ossa
Luz Elena Mira Olano
Abstract

In principle, emphasis will be placed on the experimental foundation of the behavior and information that explains road accidents, followed by the trajectory that the divisions of the economy fulfill for the same purpose, to finally postulate cross-sectional and continuous models, which can give an idea about what the analysis of road accidents in the economy implies for each case, keeping in mind the possibility of proposing roadmaps as to what this entails with respect to decision theory, rational choice and incomplete information that falls on the accident, explaining said situation to a circumstantial fact unrelated to prevention and, which is due to the nature of the episode that can be analyzed in short periods, but that requires greater review when an economic nature is sought. of road accidents, it is considered that it is based on experimental economics, behavior and information from which facts are explained that threaten, contravene or harm the condition and human decisions in a direct and indirect way towards society. consider the foundation of the economy on accidents in Colombia, surpassing public health. The experimental concept denotes that it does not behave like a market in the strict or exact sense in terms of demand, supply, market prices or general economic equilibrium, and is incomplete, because it is not taken under rational criteria but rather are unexpected situations. Therefore, the article is a reflection, rather than a review or results, since the information is scarce and depends more on the discretion of the actors involved as well as theirs towards the health system according to the nature of the accident. road, therefore, a univocal concept is still not clear, but for the purposes of the article the latter is taken to indicate the experimental.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Albalate, D., y Bel, G. (2011). Motorways, tolls, and road safety: Evidence from Europe. SERIEs: Journal of the Spanish Economic Association. DOI: 10.1007/s13209-011-0071-6.

Albalate, D. (2008). Lowering Blood Alcohol Content Levels to Save Lives: The European Experience. Journal of Policy Analysis and Management, 27, 20–39.

Cabrera, G., Velásquez, N., y Valladares, M. (2009). Seguridad vial, un desafío de salud pública en la Colombia del siglo xxi. Rev. Fac Nac Salud Pública , 27(2), 218-225.

Castillo-Manzano, J.I.; Castro-Nuño, M., y Fageda, X. (2013). Análisis econométrico de la efectividad del tercer programa europeo de seguridad vial (ERSAP). XX Encuentro de Economía Pública, 2013, Sevilla Estado del bienestar: sostenibilidad y reformas, 1-28.

Domínguez, C. y Karaisl, M. (2013). Más allá del costo a nivel macro: los accidentes viales en México, sus implicaciones socioeconómicas y algunas recomendaciones de política pública. Revista Legislativa de Estudios Sociales y de Opinión Pública, 6 (12),131-148.

Ferrer, A.; Smith, R., y Espinosa, O. (2013). Análisis de la Capacidad de Gestión de la Seguridad Vial COLOMBIA. Fondo Mundial para la Seguridad Vial. World Bank – ALAC.

Flórez, C. F.; Patiño, C.; Rodríguez, J. M.; Ariza, L. K., y González, R. A. (2018). Análisis multicausal de ‘accidentes’ de tránsito en dos ciudades de Colombia. Archivos de Medicina (Col), 1 (1), 1-21. Universidad de Manizales, Colombia Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273856494007 DOI: https://doi.org/10.30554/archmed.18.1.2477.2018.

Guerrero Vides, C. P.; Peña Maldonado, C.J. y Ronderos Sepúlveda, L. C. (2020). Costo económico de las muertes prematuras provocadas por accidentes de tránsito en el departamento del cesar – Colombia durante el periodo 2000-2018. AGLALA ISSN 2215-7360 2020; 11 (2): 1-24.

La teoría de la causalidad de Frank Bird. En: https://prevencionar.com/2017/03/27/la-teoria-la-causalidad-frank-bird/

Porras Cataño, S. M. (2019). Pérdida de años de vida saludable por incidentes viales de motociclista en la ciudad de Medellín, 2010 a 2017. Universidad de Antioquia Facultad Nacional de Salud Pública Medellín, Colombia 2019 Trabajo de grado optar al título de Magister en Epidemiología.

Restrepo-Morales JA, Medina Hurtado S, Vallejo Mesa J. (2016). Pérdidas económicas para las compañías aseguradoras derivadas de personas lesionadas en accidentes de tránsito: Aplicación de un modelo de pérdidas agregadas. Rev. Gerenc. Polít. Salud. 15(30), 80-93. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana. rgyps15-30. peca

Rivera-Sotelo, A.S. (2011). El utilitarismo de Jeremy Bentham ¿fundamento de la teoría de León Walras? Cuadernos de Economía, 30(55), 55-76

OJS System - Metabiblioteca |