Business skills: A need in the entrepreneurial profile of the students of the Business Administration program at the Francisco de Paula Santander Ocaña University

Las competencias empresariales: Una necesidad en el perfil emprendedor de los estudiantes del programa de Administración de Empresas de la Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña

Main Article Content

Adriana Mosquera - Carrascal
Ramón Armando Bayona - Trillos
Damarys Vergel - Quintero
Abstract

The research aims to analyze the development of entrepreneurship within the academic program of Business Administration, at the Francisco de Paula Santander Ocaña University. The methodology used required a population made up of 30 teachers and 65 students from the last semester, obtaining primary data through the application of the instrument in correspondence with the type of descriptive research used in this study. The results reflect the presence of learning strategies in the microcurricular model of the program, the essential competencies in the entrepreneurial process and the profile of the teacher who promotes a culture of entrepreneurship present in the program. It is concluded that there is a need to promote and strengthen business skills in the program, within the curriculum and teaching practice to form the entrepreneurial profile in students and future professionals in accordance with the need for business development of the region and the country. .

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Argudín, Y. V. (2014). Eduación basada en competencias. Argentina.

Arruti, G. A. (2016). El Desarrollo del perfil del Teacherpreneur o profesor emprendedor en el currículum del grado de educación primaria: ¿un concepto de moda o una realidad? Contextos Educativos. Dialnet, 177-194. DOI: https://doi.org/10.18172/con.2770

Barreto, H. C., Gutiérrez, L. F., Pinilla, B. L., & Parra, C. M. (2006). Límites del constructivismo pedagógico. Educación y educadores, 12-31.

Boyatzis, R. (1982). The Competence Manager. A Model, Wiley, Nueva York. Nueva York.

Cámara de Comercio de Bogotá. (2009). http://www.empresario.com.co/recursos/be/portalninos/contenido/doc1eldocentecomopromotoryformadordelemprendimiento.pdf.

Chomsky, N. (1985). Reflexiones sobre el Lenguaje. Barcelona: Planeta Agostini.

Comisión Europea. (2014). http://ec.europa.eu/docsroom/documents/7465/attachments/1/translations/es/renditions/native. Google.

Community Media Applications and Participation. (2011). http://www.comapp-online.de/materials/es/Handout_14_LearningStyles_EN.pdf.

Congreso de Colombia. (2006, 01 26). Ley 1014 del 26 de enenro de 2006. Bogotá, Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (2006, Enero 26). Ley 1014 de 2006. Retrieved from Diario Oficial No. 46.164 de 27 de enero de 2006: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1014_2006.html

Cultura E Medellín. (2010). Programa de Fortalecimiento al ssistema de emprendimiento de Medellín-Guía del docente. Medellín: Confama, alcaldía de Medellín.

Garrido, M. d. (2015, 07 22). www.rededuca.net/kiosco/catedra/el-aprendizaje-experimental-de-kolb. Retrieved from www.rededuca.net

Gómez Vallejoa, M. d., & Satizábal Parra, K. (2011). Educación en emprendimiento:fortalecimiento de competencias emprendedoras en la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Economia, gestión y desarrollo, 121-151.

Litwin, E. (1998). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. In A. e. De Camilloni, Corrientes didácticas contemporáneas. Argentina: Paidós. Retrieved from https://s3.amazonaws.com

Miguel A, Z. B. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza. Revista de docencia universitaria, 17-41. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120

Ministerio de Educación Nacional. (2011, Agosto). Guia 39. La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. Bogotá.

Perduz, V., Rojas, G., & Navarro, A. Q. (2016). Perfi l docente y fomento de la cultura del emprendimiento: búsqueda de una. Educ. Educ., 19(1), 29-45. DOI: 10.5294/edu.2016.19.1.2, 29-45.

Pertuz, V. P., Rojas, G. Y., Navarro, A. R., & Quintero, L. T. (2016). Perfil del docente y fomento de la cultura de emprendimiento: Busquedad de una relación. Educación y educadores, 29-45. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.2

Salinas, O. (1998). El desarrollo del espíritu empresarial en la universidad, evidencias nacionales e internacionales. Revista Escuela de Administración de Negocios No. 37., 42.

Sastre, P. V., Rey, A., Boubée, C., & Cañibano, A. (2010, agosto). Un cambio en la concepción de enseñanza aprendizaje: Formación superior basada en competencias. III Rempem-Memorias.

Spencer, L., & Spencer, S. (1993). Competence at work. Models of superior performance. New York: John Wiley.

Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña. (2017). Modelo microcurricular. Modelo microcurricular. Ocaña: UFPSO.

Varela, R. (2008). Innovación empresarial. Arte y ciencia en la creación de empresa. Bogotá: Pearson Educación.

Varela, R., & Bedoya, O. L. (2006). Modelo conceptual de desarrollo empresarial basado en competencias. Estudios gerenciales, 21-47.

Vergel, D. Q. (2018). Estudio de las prácticas pedagógicas que fortalecen la cultura emprendedora en el programa de Administración de Empresas de la Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña. Ocaña: UFPS Ocaña.

Vergel, D., Mosquera, A., & Verjel, J. d. (2018). Plan formador de competencias empresariales, como alternativa de estrategia pedagogía para el programa de Administración de Empresas. Ocaña: Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña.

OJS System - Metabiblioteca |