Commercial opportunities of products from oriente antioqueño in the chinese market

Oportunidades comerciales de productos del oriente antioqueños en el mercado chino.

Main Article Content

Silvia Liliana Ceballos Ramírez
Claudia Elena Lukau Quintero
Yeny Paola Duque Castaño
Abstract

This research aims to identify commercial opportunities for products from the Oriente Antioqueño in the Chinese market, providing timely information to exporting companies in the region. This study follows a quantitative research approach, as it is approached through the quantification and analysis of numerical and statistical data, allowing for the collection of data on the 19 products demanded by the Chinese market and offered by companies located in oriente Antioqueño. As a result, the identification of 19 products with export potential for the Chinese market was obtained. These products include: belts, socks, freeze-dried instant coffee, underwear, confections, gold, foliage, caps, handbags, swimwear, wood, fruit pulps, mineral water, ice skates, sand, pigments, trout, Hass avocados, and polypropylene. The products from Oriente de Antioquia identified in this article with export potential for the Chinese market highlight the need for markets to exchange products. Therefore, it is important to understand the dynamics of trade, the signing of free trade agreements, and the challenges of globalization so that coherent strategies can be formulated to enter these markets and succeed in the internationalization process.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Banco Mundial. (2021). https://datos.bancomundial.org/indicator/SP.POP.TOTL?locations=CN

Carrasco, Y. P. (2014). Universitat de Barcelona. Obtenido de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/66261/1/TFM_MOI_Pedrero-Yolanda-jun2015.pdf

Castells, M. (2013). Globalización y Antiglobalización. Estados Unidos: Universidad de Berkeley. Obtenido de http://rededucativa.pbworks.com/f/MCastells_Globalizaci%C3%B3n+y+antiglobalizaci%C3%B3n.pdf

CCOA. (2022). Cámara de Comercio Oriente Antioqueño. Obtenido de https://ccoa.org.co/wp-content/uploads/2022/07/Exportaciones-de-OA-2022-3-Melissa-Alzate-Botero.pdf

Ceballos, S. L., Restrepo, A. L., Franco, D., & Franco, S. L. (2022). Asociatividad Territorial. Rionegro: Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Centro de Estudios Caribeños (PUCMM). (2022). La presencia china en el Gran Caribe: Ayer y hoy. República Dominicana: Editora Búho S. R. L. Obtenido de file:///C:/Users/yduque/Downloads/Presencia_china_Gran_Caribe.pdf

Childa, J., Karmowska, J., & Shenkarc, O. (2022). The role of context in SME internationalization – A review. Journal of World Business, 57. doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2021.101267

Cornare. (2015). Análisis socioeconómico del Oriente Antioqueño. Recuperado de: https://www.cornare.gov.co/Plan-crecimiento-verde/Anexo1.Analisis-Socioeconomico-Oriente-Antioqueno.pdf

CTPA. (2020). Consejo Territorial de Planeación de Antioquia. Obtenido de https://ctpantioquia.co/subregion-oriente/

DANE. (2021). Departamento Nacional de Estadísticas. Obtenido de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/comercio-internacional/exportaciones

Galeano, E. (2020). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial Universidad Eafit.

Galvis, J. F. (2008). Los procesos de internacionalización de la empresa: causas y estrategias que lo promueven. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 51 - 57.

Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill.

Larrinaga, O. V. (2005). La internacionalización de la empresa y la empresa multinacional: una revisión conceptual contemporánea. Cuadernos de Gestión, 55 - 73. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2743/274320875003.pdf

Liwerant, J. B. (2022). Religión y espacio público en los tiempos de la globalización. Papeles del CEIC. doi: http://doi.org/10.1387/pceic.23372

Mincit. (2022). Ministerio de Comercio Industria y Turismo. Obtenido de https://www.mincit.gov.co/prensa/noticias/comercio/exportaciones-bienes-nme-vuelven-a-aumentar-a-mayo

Múgica, A. S. (2018). El orden mundial y la reconfiguración hegemónica en el siglo XXI. Semestre Económico. doi: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2018.233.56138

Ortiz, G. C. (2018). La globalización económica del siglo XXI. Entre la mundialización y la desglobalización. Estudios Internaiconales de la Universidad de Chile. doi:10.5354/0719-3769.2019.52048

Peña, J. M. (2022). The international economy in the context of the COVID-19 pandemic, some reflections. Política Internacional. Obtenido de http://portal.amelica.org/ameli/journal/332/3323450005/html/

Rice, E. A. (2013). El papel de la Ventaja Competitiva en el desarrollo económico de los países. Análisis Económico, 55-78. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/413/41331033004.pdf

Santander Trade. (2021). Obtenido de https://santandertrade.com/es/portal/analizar-mercados/china/politica-y-economia

Sornoza Parrales, G. I., Parrales Poveda, M. L., & Sornoza Parrales, D. R. (2018). Reforma económica China: de economía planificada a economía de mercado. Revista Venezolana de Gerencia, 23. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/290/29058775001/29058775001.pdf

Valle, S. S. (2014). Estrategias de internacionalización y globales para países en desarrollo y emergentes. Dimensión empresarial. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-85632014000100010

Yáñez, L. H. (2021). ¿La globalización, las leyes o los alcaldes? Un modelo de análisis para políticas de internacionalización de los gobiernos locales. Revista del CLAD Reforma y Democracia, 73 - 108. Obtenido de https://clad.org/wp-content/uploads/2022/05/080-03-HN.pdf

OJS System - Metabiblioteca |