The environmental information in the national newspapers from Colombia and Spain: a comparative analysis

La información medioambiental en los periódicos nacionales de Colombia y España: un estudio comparativo

Main Article Content

Abstract

Background: Environmental communication has been studied in academia and journalism since the 70s, both in Colombia and in Spain, as it coincides with the divulgation of the report ‘Limits to the Growth of Rome’s Club and the Earth Summit in Stockholm in the same year. Since then, this type of journalism has attempted to move towards the quality of information, thanks to academic studies at universities and research centers. Objective: This paper aims to establish comparative equivalences between El Espectador of Colombia and El Pais in Spain, the newspapers chosen for the sample, in order to know the weaknesses and strengths on the environmental content in both newspapers. Method: Content analysis method was used, with a quantitative approach, such that allows to identify the importance, quality, frequency and way of exposure given to the information and opinion related to environment. A weekly basis composed systematic random sample from 2009 and 2010 was utilized, in order to have a broad representation of these environmental contents published on each of the months of those two years. Results: Similarities and important differences in the two media are shown. The similarities relate to the use of news as the main journalistic genre, the non-presence of sensationalism in the pieces of news, poor identification of those responsible for the lack of environmental consciousness and dependence on government sources. Conclusion: In both cases, it is necessary that directors and journalists adopt a more critical and committed role for the readers to have quality information that motivates them to adopt environmentally sustainable life styles.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Antonia Moreno-Cano, Universidad Manuela Beltrán

Doctora en Comunicación

Lizandro Angulo-Rincón, Universidad del Tolima

Doctor en Comunicación

References

L. Guijarro, “Periodismo Ambiental una realidad en alza”, Ambienta: la revista del Ministerio de Medio Ambiente, no. 74, pp. 71-77, 2008.

R. Fernández Reyes, “En torno al debate sobre la definición del periodismo ambiental”, Ámbitos: Revista internacional de comunicación, no. 9-10, pp. 143-151, 2003.

S. Fernández, “La información ambiental en los medios de comunicación. Dificultados y retos”, Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, no. 68, pp. 109-115, 2006.

M. Montaño, “Periodismo ambiental en Canal Sur Televisión”, Ámbitos: Revista internacional de comunicación, no.1, pp. 223-230, 1998.

R. F. Reyes, Aproximación a la bibliografía del periodismo ambiental iberoamericano. Razón y palabra, no. 77, 2011.

J. Fernández Sánchez. Periodismo Ambiental en España. Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente, Madrid. 1995.

L. Fog. “De las fuentes al público”, Interciencia, vol. 27, no. 2, pp.84-87, 2002.

J. B. Corbett, L. E. Young, B. L. Davis, “Teoría del conflicto e información sobre el cambio climático: interacción entre medios, ciencia, política, industria y audiencias”. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, no. 1, pp. 5-23, 2009.

J. Araujo, “El futuro de la comunicación ambiental”. Mètode: Revista de difusión de la Investigación, Nº. 66, pp. 84-86, 2010.

J. M. Montero, “Medios de comunicación y medio ambiente” en Actas de la VIII aula de ecología educación ambiental: Almería, 1994, pp. 89-101.

R. Fernández, “Irrupción mediática y representación ideológica del cambio climático en España”, Contribuciones a las Ciencias Sociales. No. 10, 2010. [Online]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/cccss/10/

M. A. Cuello, “Ciencia, política y comunicación: Una aproximación a la construcción social del cambio climático en “an inconvenient truth", Cultura verde: ecología, cultura y comunicación, pp. 261-284, 2007.

B. Díaz Nosty, “Cambio climático, consenso científico y construcción mediática. Los paradigmas de la comunicación para la sostenibilidad”. Revista Latina de Comunicación Social, No. 64, pp. 99-119, 2009.

V. Stoehrel, “Chile y el mundo: Cambio climático, medioambiente y sociedad”. 2009. [Online]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/CHILEYELMUNDOLIBRO.pdf

R. F. Reyes, “Periodismo ambiental y periodismo sostenible”. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, no. 11, pp. 311-317, 2004.

K. N. Arias y C. F. Galván, “Tratamiento informativo del tema medioambiental en los periódicos: El Colombiano, El Espectador y El Tiempo mediante el análisis de contenidos”, Tesis para optar por el Titulo de Comunicador Social-periodista, Universidad Pontificia Bolivariana de Bucaramanga, 2011.

L. C. Vargas y N. Daniels, “La agenda informativa medioambiental de los periódicos generalistas de España y Colombia: un estudio comparativo”. Tesis de grado la Universidad del Tolima, 2013.

L. Guijarro, “Periodismo ambiental: una realidad en alza”, Ambienta: la revista del Ministerio de Medio Ambiente, no. 74, p. 71, 2008.

Semana. Encuesta de líderes I. 2014. [Online]. Disponible en: http://www.semana.com/confidenciales/articulo/encuesta-de-lideres/407792-3

Noches de media. Último EGM: El Tiempo es el más leído del país; gratuitos y populares siguen consolidándose. 2012. [Online]. Disponible en: http://nochesdemedia.com/2012/11/21/ultimo-egm-el-tiempo-es-el-mas-leido-del-pais-gratuitos-y-populares-siguen-consolidandose/ .

R. Wimmer & J. Dominick. La investigación científica de los medios de comunicación social. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Editorial Bosch, 1996.

T. Velásquez, “Técnicas cuantitativas: el análisis de contenidos” En La investigación en comunicación, L. Vilches, Barcelona, España: Gedisa Editorial, pp. 117-141, 2011.

R. W. Budd, “Attention score: a device for measuring news play”, Journalism & Mass Communication Quarterly, no. 41. pp. 259-262, 1964.

I. Zabaleta Urkiola. Komunikazioaren ikerkuntzarako metodología. Bilbao: UEU, 1997.

L. Núñez Ladevéze, “El título periodístico informativo”, en Manual para periodismo. Barcelona: Ariel, 1991, pp. 219-241.

L. Gutiérrez Coba, “Temas de interés para los periódicos de prestigio: el caso de El País y El Espectador”, Zer: Revista de estudios de comunicación, no.10, vol. 6, pp. 131-157, 2001.

J. I. Armentia Vizuete y J. M. Caminos Marcet, La información: redacción y estructura. Guipuzkoa: Editorial Universidad del País Vasco, 1998.

A. Fernández Muerza, “Estudio del periodismo de información científica en la prensa de referencia: el caso español a partir de un análisis comparativo”, Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco, España, 2004.

OJS System - Metabiblioteca |