Statistical Process Control in Organizations Services Sector

Control estadístico de procesos en organizaciones del sector servicios

Main Article Content

Yenith Cristina Ortiz González
Ivan Mauricio González Gaitán
Abstract

Background: There are individual case studies that mention the use of statistical process control, however has not been shown a
document that compile concepts and application of this tool in business services. As mentioned Zeithalm [1], in his research on
the quality of services, the information is is dedicated almost exclusively in implementing tangible products. Objective: Identify
the application of statistical process control in service companies. Methods: documentary search was conducted, prior definition
of the historical period for the corresponding search in different databases: Redalyc, Scielo, Ebsco, Ebrary, Proquest, and
Virtualpro. With this information the documents were classified apply to the subject treated. Results: The concepts related to
statistical process control are identified, and their application in companies of different sectors (education, financial, etc.).
Conclusions: Statistical process control is a tool applicable in any economic sector, including service companies, allowing
improve the performance of the processes that shape it and certainly increase customer satisfaction.


Keywords: Quality,Statistical process control,Service companies,Control Charts

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Zeithaml, Valarie A., Parasuraman, A., and Berry, Leonard L. El punto de vista de del consumidor sobre la calidad de los servicios. En: Calidad total en la gestión de servicios. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2007. p. 17.

Evans, James R., Lindsay, William R. Introducción a la calidad. En: Administración y Control de la .Calidad. Editor: Sergio R. Cervantes González. 7 ed. México D.F: Cengage Learning Editores, 2008. p 154.

Evans, James R., Lindsay, William R. Control Estadistico de Procesos. En: Administración y Control de la Calidad. Editor: Sergio R. Cervantes González. 7 ed. México D.F: Cengage Learning Editores, 2008. p 712.

Kumar, Dhirendra. Controlar. En: Six Sigmas Las mejores prácticas. Traductor: Jaime Valencia Villa. Bogotá: 3R Edito-res, 2009. p. 389.

Juran, Joseph M. Desarrollo del proceso. En: Juran y la planificación para la calidad. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2008. p. 164.

Vargas Quiñones, Martha Elena, and Aldana de Vega, Luz Ángela. La ruta del cliente y herramientas utilizadas en la gestión de la calidad y el servicio. En: Calidad y servicio: conceptos y herramientas. [en línea]. 2. ed. Ecoe Ediciones, 2011. p. 128.

Fontalvo Herrera, Tomás José. Sistema de gestión de la calidad. En: La gestión avanzada de la calidad: metodologías eficaces para el diseño, implementación y mejoramiento de un sistema de gestión de la calidad. [En línea]. Colombia: Corpo-ración para la gestión del conocimiento ASD 2000, 2006. p. 44.

González Gaya, Cristina, Domingo Navas, Rosario, and Pérez, Miguel Ángel Sebastián. La mejora de la calidad. En: Técnicas de mejora de la calidad: [En línea]. UNED - Universi-dad Nacional de Educación a Distancia, 2000. p. 26.

Greeff, Gerhard Ghoshal, Ranjan. Practical E-Manufactu-ring and Supply Chain Management. [En línea]. p 205. Knovel. Disponible en http://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpPEMSC-M0B/practical-e-manufacturing/practical-e-manufacturing. Texto original

Zhang, Peng. Advanced Industrial Control Technology. Knovel. [En línea]. 2010. Disponible en: http://app.knovel.-com/hotlink/toc/id:kpAICT0003/advanced-in-dustrial-control/advanced-industrial-control

Cuatrecasas, Lluís. La Gestión de la Calidad y su mejora. Herramientas. En: Gestión integral de la calidad: implantación, control y certificación. [En línea]. 3 ed. España: Ediciones Gestión 2000, 2009. p. 77.

Ishikawa, Kaoru. El enfoque estadístico y algunas herra-mientas estadísticas sencillas. En: Introducción al control de calidad. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2007. p. 120.

Hansen, Bertrand L., and Ghare, Prabhakar M. Control estadìstico de procesos. En: Control de calidad: teoría y aplica-ciones. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2008. p. 91.

Kumar, Dhirendra. Controlar. En: Six Sigmas Las mejores prácticas. Traductor: Jaime Valencia Villa. Bogotá: 3R Edito-res, 2009. p. 392.

Evans, James R., Lindsay, William R. Control estadìstco de procesos. En: Administración y Control de la Calidad. Editor: Sergio R. Cervantes González. 7 ed. México D.F: Cengage Learning Editores, 2008. p 718.

Juran, Joseph M. Desarrollo del proceso. En: Juran y la planificación para la calidad. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2008. p. 162.

Evans, James R., Lindsay, William R. Control estadìstco de procesos. En: Administración y Control de la Calidad. Editor: Sergio R. Cervantes González. 7 ed. México D.F: Cengage Learning Editores, 2008. p 718.

Kumar, Dhirendra. Controlar. En: Six Sigmas Las mejores prácticas. Traductor: Jaime Valencia Villa. Bogotá: 3R Edito-res, 2009. p. 393.

González Gaya, Cristina, Domingo Navas, Rosario, and Pérez, Miguel Ángel Sebastián. Técnicas básicas de mejora de la calidad. 7H. En: Técnicas de mejora de la calidad: [En línea]. UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2000. p. 73.

Evans, James R., Lindsay, William R. Control estadístico de procesos. En: Administración y Control de la Calidad. Editor: Sergio R. Cervantes González. 7 ed. México D.F: Cengage Learning Editores, 2008. p 737.

Ishikawa, Kaoru. Preparación y uso de los gráficos de control. En: Introducción al control de calidad. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2007. p. 165.

González Gaya, Cristina, Domingo Navas, Rosario, and Pérez, Miguel Ángel Sebastián. Técnicas básicas de mejora de la calidad. 7H. En: Técnicas de mejora de la calidad: [En línea]. UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2000. p. 75.

Evans, James R., Lindsay, William R. Control estadístico de procesos. En: Administración y Control de la Calidad. Editor: Sergio R. Cervantes González. 7 ed. México D.F: Cengage Learning Editores, 2008. p 753.

Kumar, Dhirendra. Controlar. En: Six Sigmas Las mejores prácticas. Traductor: Jaime Valencia Villa. Bogotá: 3R Edito-res, 2009. p. 415.

Kumar, Dhirendra. Controlar. En: Six Sigmas Las mejores prácticas. Traductor: Jaime Valencia Villa. Bogotá: 3R Edito-res, 2009. p. 391.

Ishikawa, Kaoru. El enfoque estadístico y algunas herra-mientas estadísticas sencillas. En: Introducción al control de calidad. [En línea]. España: Ediciones Díaz de Santos, 2007. p. 127.

Green Jr, Kenneth W. Toms, Lisa. Stinson, Terrye. En: Academy of Educational Leadership Journal. [en línea]. 2012. Número 2. Volumen 16. P. 33.

Green Jr, Kenneth W. Toms, Lisa. Stinson, Terrye. En: Academy of Educational Leadership Journal. [en línea]. 2012. Número 2. Volumen 16. P. 42.

Green Jr, Kenneth W. Toms, Lisa. Stinson, Terrye. En: Academy of Educational Leadership Journal. [en línea]. 2012. Número 2. Volumen 16. P. 40.

Green Jr, Kenneth W. Toms, Lisa. Stinson, Terrye. En: Academy of Educational Leadership Journal. [en línea]. 2012. Número 2. Volumen 16. p. 43.

Tsai Ming-Ching, Chao Ou-Yang. Improving a commer-cial bank's operation performance through statistical process control. En: Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers. [en línea]. 2010. Vol. 27 Issue 3, p. 226-236.

TSAI Ming-Ching, Chao Ou-Yang. Improving a commer-cial bank's operation performance through statistical process control. En: Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers. [en línea]. 2010. Vol. 27 Issue 3, p. 233.

OJS System - Metabiblioteca |