Interactive learning thermodynamics of fluids supported on information technologies and communication
Aprendizaje interactivo de termodinámica de fluidos apoyado en las tecnologías de la información y comunicación
Main Article Content
Objective: The objective of this Project is to design interactive learning as a model of thermodynamics of fluids, supported by ICT and implement it in the National Open University and Distance UNAD and other universities in future. Methods: A diagnosis of learning was conducted through a descriptive study of quantitative and qualitative nature by using a questionnaire as an inquiry tool and the corresponding analysis data; this was made with 91 students who were enrolled in the second period in 2012 at Yopal and Acacias CEADs, UNAD. Results: According to the inquiry results, it is important to say that they were relevant, because through them, some critical factors were identified, such as: The lack of interactive thermodynamics software, lack of ICT to support the teaching, lack of virtual classrooms and laboratories for achieving practices in universities. Conclusions: And also some factors related to the thermodynamics learning were identified, for instance, the current learning process and other issues about the thermodynamics, which should be improved. A teaching thermodynamics methodology was applied with the use of the thermograph software in order to be implemented for future semesters, so that, this application can be rehearsed and assessed.
Downloads
Article Details
A. Cervantes, “Los conceptos de calor y temperatura: una revisión bibliográfica”, Enseñanza de las Ciencias, vol. 5, no. 1, pp. 66-70, 1987.
C. Coll y I. Solé. “Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica”, Revista Candidus, vol. 15, pp. 19-27, 2001.
M. C. Velasco, B. Zalba, J. C. Rafales, M. A. Hernández. “Un entorno de enseñanza-aprendizaje apoyado en las tic para coordinar teoría, prácticas de simulación y trabajo personal en cursos de ingeniería térmica y termodinámica aplicada” X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Valencia, 2002.
F. Barriga, G. Hernández, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. 2da edición. México: Mc Graw Hill, 2012.
J. A. Turegano, C. Velazco “Resultados de la incorporación de la evaluación continua como integración de los entornos de enseñanza y aprendizaje apoyados en las tic” Universidad de Zaragoza, Grupo de didáctica en energía térmica, 2012.
J. M. Martínez, B. A. Pérez, “Estudio de propuestas alternativas en la enseñanza de la termodinámica básica, Enseñanza de las ciencias” Universidad de la Patagonia, Argentina, pp. 287 – 300, 1997.
R. Oñate García, I. Sánchez Soto, “Resolución de problemas por investigación y su influencia en los Trabajos Prácticos de Laboratorio en Termodinámica”, Revista de Pedagogía, vol. 31, no. 89, pp. 307-329, JulioDiciembre de 2010.
U. Zaragoza, Grupo didáctica en ingeniería térmica. Termograf simulador termodinámico, [Online]. Disponible en: http://termograf.unizar.es/www/caracteristicas/termodinamica.htm
U. Zaragoza, Grupo didáctica en ingeniería térmica. Termograf simulador termodinámico, Docencia de la termodinámica, [Online]. Disponible en: http://termograf.unizar.es/www/caracteristicas/educacion.htm
T. Gómez, M. C. Velasco, “Evaluación continua en Ingeniería Térmica y difusión internacional del mismo mediante una red colaborativa de profesores”, Zaragoza Julio 2010.
U. Zaragoza, Grupo didáctica en ingeniería térmica Termograf simulador termodinámico, Docencia de la termodinámica, [Online]. Disponible en: http://termograf.unizar.es/www/docum/tutoriales.htm