Strategies for the Implementation of Electronic Commerce in the MSMEs of the Municipality of Cucuta.

Estrategias para la Implementación del Comercio Electrónico en las Mipymes del Municipio de Cúcuta.

Main Article Content

Carlos Fabián Rico Rojas
María Fernanda Cárdenas Ortiz
Natalia Andrea Becerra Márquez
Abstract

In this paper we talk about several studies on the importance of e-commerce we analyze how small, medium and large companies carry out the implementation of online activities, but there are also certain types of companies that still do not know about the existence of new technologies and choose to market traditionally in the municipality of Cucuta. This research paper uses a quantitative and documentary descriptive methodology with a focus on reviews of 30 bibliographic references of a matrix through the virtual library UFPS platform where various articles were taken as a basis, thesis and all kinds of digital material focused on the theme of e-commerce. It aims to analyze e-commerce strategies in Cucuta SMEs which focus on convincing those companies that are not yet part of this digital era by creating trust with customers, providing a safe and high quality service.

Keywords

Article Details

References

Díaz Ydones, D. K., & Valencia Vásquez, B. S. (2015). Estudio exploratorio de la oferta de comercio electrónico en un conjunto de micro y pequeñas empresas (mypes) localizadas en diversos distritos de Lima Metropolitana. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/6769/DIAZ_DAYSY_VALENCIA_BLANCA_ESTUDIO.pdf?sequence=1

Encalada Muñoz, N. J. (2016). Estrategias de E-commerce para una empresa comercializadora de juguetes y análisis del impacto de su aplicación en las empresas ecuatorianas. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/9330

Ferrari Zamora, V. (2017). El comercio electrónico en Colombia: barreras y retos de la actualidad. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/3649

Forbes advertorial. (2021). Los colombianos cada vez más habituados al comercio en línea. https://forbes.co/2021/09/29/tecnologia/los-colombianos-cada-vez-mas-habituados-al-comercio-en-linea/

Gupta, D. C., Bindal, M., Agarwal, N., & Khandelwal, K. (2018). Traditional Commerce v/s E-commerce and Impact of Demonetization on E-commerce. International Journal of Engineering and Management Research (IJEMR), 8(2), 136-142. https://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:ijemr&volume=8&issue=2&article=023 DOI: https://doi.org/10.31033/ijemr.v8i02.11601

Hernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México^ eD. F DF: McGraw-Hill Interamericana.https://dspace.scz.ucb.edu.bo/dspace/bitstream/123456789/21401/1/11699.pdf

Humphreys, E. (2015). Describir la cadena de valor del E-commerce en la República Argentina. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/handle/10908/10943

Javier A. Sánchez Torres, Francisco-Javier Arroyo-Cañada, Diferencias de la adopción del comercio electrónico entre países, Suma de Negocios, Volumen 7, Issue 16, 2016, Pages 141-150, ISSN 2215-910X. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.008

Jose, R., Augustine, P., Lal, A. A., Libu, G. K., Haran, J. C., & Abraham, B. (2016). Empowering the community for early detection of cancer: a rural community intervention programme in Kerala, India. International Surgery Journal, 1(1), 17-20. https://www.ijsurgery.com/index.php/isj/article/viewFile/251/250 DOI: https://doi.org/10.5455/2349-2902.isj20140506

Micó Micó, A. A. (2019). Análisis de las barreras y motivadores del consumidor ante el comercio online y offline. Una aplicación al sector de la moda. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/93268/1/ANALISIS_DE_LAS_BARRERAS_Y_MOTIVADORES_DEL_CONSUM_Mico_Mico_Andrea_Alexandra.pdf

Parrilla Ortega, L. (2016). E-commerce y pago seguro (¿Bachelor ‘s thesis).http://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/22442/PFC_Lidia_Parrilla_Ortega.pdf? sequence=1

Patiño, A. S. (2014). ¿Hacia dónde va el comercio electrónico en Colombia? Ploutos, 4(1), 17-24. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/plou/article/view/1371

Perdigón Llanes, R., Viltres Sala, H., & Madrigal Leiva, I. R. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3), 192-208. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2227-18992018000300014&script=sci_arttext&tlng=pt

Ramos, E. M. H., & Barrueco, L. C. H. (2018). Manual del comercio electrónico. Marge Books.https://www.marge.es/fitxes_tecniques/9788418532368.pdf

Robayo-Botiva, D. M. (2020). El comercio electrónico: concepto, características e importancia en las organizaciones (Generación de contenidos impresos N.° 20). Bogotá: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. doi: https://doi.org/10.16925/gclc.13 DOI: https://doi.org/10.16925/gclc.13

Rodríguez, K., Ortiz, O., Quiroz, A., & Parrales, M. (2020). El e-commerce y las Mipymes en tiempos de Covid-19. Espacios, 41(42), 100-118.http://w.revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p09.pdf DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p09

Sanabria Díaz, V. L., Torres Ramírez, L. A., & López Posada, L. M. (2016). Comercio electrónico y nivel de ventas en las MiPyMEs del sector comercio, industria y servicios de Ibagué. Revista ean, (80), 132-154. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0120-81602016000100010

Simón (2017). ¿Desafíos del Comercio Electrónico y el Camino hacia la Omnicanalidad.https://repositorio.utdt.edu/bitstream/handle/utdt/11187/MBA_2017_Simon.pdf? sequence=1&isAllowed=y

Tello Pérez, P. E., & Pineda González, L. F. (2018). Análisis del comercio electrónico en Ecuador (Master 's thesis, QUITO/GUIDE/2018). https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/2476

Tobar, E. G. (2015). Impacto del comercio electrónico en las grandes y medianas empresas de la ciudad de Sogamoso Boyacá, Colombia. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 11(20), 83-96. https://www.redalyc.org/pdf/4096/409640743008.pdf DOI: https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v11i20.630

OJS System - Metabiblioteca |