The Evolution of Biotrade and its Insertion in the Colombian Market

La Evolución del Biocomercio y su Inserción en el Mercado Colombiano

Main Article Content

William Rodrigo Avendaño Castro
Ivan Francesco Montañez Jaimes
Abstract

Biocommerce is a fundamental axis for new business alternatives at a global level, consequently, this article is presented to describe how its integration has been in emerging economies such as Colombia since over the years they have been questioning its impacts. due to the dependence on non-renewable energies that deteriorate the planet, leaving the possibility of assuming green business options supported by the use and integration of good practices for the sustainable exploitation of the biodiverse ecosystem that it has in its territory. The research was quantitative with a descriptive level and was developed through a documentary design, with which it was possible to review information sources located in different digital bibliographic databases and documents, the sample selection criteria applied for the information search were: biotrade, good biotrade practices, green business alternatives and biotrade in Colombia. It is concluded that the Colombian economy resists the possibilities of change and diversification of its business alternatives, more due to the lack of knowledge of these new sustainable trade schemes and biodiverse, than to the economic contribution generated by the traditional exploitation economy based on non-renewable energies; because the application of new marketing practices supported by environmental biodiversity implies the reconstruction of economic structures, changes in business models and a willingness to change and innovation by commercial actors.

Keywords

Article Details

References

Abad, M. (2016). La importancia de la sustentabilidad ambiental y la generación de procesos verdes en los agentes económicos. DELOS: Desarrollo Local Sostenible, 9(27). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6498582#:~:text=Tanto%20las%20organizaciones%20productivas%20como,de%20la%20tierra%20y%20con

Anturi Nuñez, F. (2018). El Bio-comercio en la cadena productiva de los frutales amazónicos en Florencia de Caquetá. Trabajo de Maestría, Universidad del Valle – Colombia. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/16643/CB-0591896.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta Edición. Editorial Episteme.

Arroyo Morocho, F. R., Bravo Donoso, D. N., Buenaño Armas, C. S., Villarreal Satama, F. L., Duarte, D., Peralta, M., Vera, B., Cortés, J., & Herrera, M. (2014). Metodología para el diseño participativo de un recurso basado en TIC, como herramienta de desarrollo de un proyecto con impacto rural. Inventum, 9(17). DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inventum.9.17.2014.38-43

Casas, L. F., & Lozano, A. (2018). Biocomercio y sostenibilidad: análisis en torno a las materias primas de las artesanías en Colombia. Intropica. 13(2), 137–151. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/intropica/article/view/2560 DOI: https://doi.org/10.21676/23897864.2560

Colciencias. (2017). Los negocios verdes impulsan el desarrollo de Colombia. Publicaciones oficiales de Minciencia, Colombia. https://minciencias.gov.co/sala_de_prensa/los-negocios-verdes-impulsan-el-desarrollo-colombia

Cortés Mura, H. G., & Peña Reyes, J. I. (2015). De la sostenibilidad a la sustentabilidad. Modelo de desarrollo sustentable para su implementación en políticas y proyectos. Revista EAN, 78, 40–55. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n78.2015.1189

Departamento Nacional de Planeación. (2018). Política de Crecimiento Verde (Documentos CONPES 3934). Departamento Nacional de Planeación.

Diaz, D., García, C., & Pinzón, C. (2016). Los mercados verdes como estrategia de internacionalización de las pymes: acercamientos a una reflexión de las implicaciones para la empresa. Memorias Congreso Internacional Administración y Gestión. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/7168?mode=full

Fairlie, A. (2014). Crecimiento verde y biocomercio: Una mirada andina. In Pontificia Universidad Católica del Perú.

Fairlie Reinoso, A. (2017). Programas de Posgrado en Crecimiento Verde y Desarrollo Sostenible: una aproximación comparativa. Educación, 26(50). DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201701.004

Fernández, L., & Gutiérrez, M. (2013). Bienestar Social, Económico y Ambiental para las Presentes y Futuras Generaciones. Información Tecnológica, 24(2), 121–130. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642013000200013

Galindo, J. M., Ibañez, & Valencia, D. C. R. (2012). Biocomercio: una nueva oportunidad para Colombia. Trabajo de grado Maestría, Universidad militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/7245

Hollmann, T. O. (2015). La ruta de la seda. 2da Edición Madrid. Alianza Editorial.

Jiménez, T., Cárdenas, J., & Soler-Tovar, D. (2017). Biocomercio en el contexto suramericano: Colombia y Perú como estudios de caso. Revista de Medicina Veterinaria, 35. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-93542017000300009 DOI: https://doi.org/10.19052/mv.4385

López, A. D. P., & Martínez, E. H. (2016). Importancia de los negocios verdes en el contexto global para el futuro sostenible de las empresas y

el caso de Amtec Andina. In Contaduría Pública. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1557&context=contaduria_publica

Lozada Perdomo, P. A. y Gómez Díaz, J. A. (2013). Análisis del desarrollo empresarial de 100 iniciativas de biocomercio sostenible en Colombia. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander Von Humboldt. Colombia.

Marín, J. W. (2018). Análisis del papel de la bioeconomía y los negocios verdes, con énfasis en uso agropecuario y turismo de naturaleza. Repositorio Institucional de Documentación Científica Humboldt.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2015). Metodología para implementar programas regionales de negocios verdes. Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, 69.

Ortiz, D. (2018). El biocomercio en Colombia: una alternativa de gestión ambiental con beneficios sociales y económicos. In Facultad de estudios ambientales y rurales, 4(1).

Oscar Rene, A. G. (2021). Innovación y emprendimiento de negocios verdes. Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás – Colombia. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/30918 DOI: https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.01866

Parada, W. C. M., & Rodríguez, A. J. C. (2018). Productos de biocomercio con mayor tendencia y potencial en el mercado latinoamericano. Revista Investigación y Gestión, 1(1). https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ID/article/view/1519

Primo Tapia, W.J. (2017). Biocomercio oportunidad de desarrollo empresarial. Cuadernos de Estudios Empresariales, 27, 107-124. http://dx.doi.org/10.5209/CESE.57373 DOI: https://doi.org/10.5209/CESE.57373

Promperú. (2014). Biocomercio: modelo de negocios sostenible. PromPerú. https://issuu.com/promperu/docs/biocomercio-modelo-negocio-sostenible-promperu

Ramírez Vásquez, A. (2015). Caracterización del biocomercio en el departamento de Risaralda en el año 2015. Trabajo de grado, Universidad Libre de Colombia, Seccional Pereira. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/17200/CARACTERIZACI%c3%93N%20DEL%20BIOCOMERCIO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Robles, N. (2015). Cadenas de Suministros Sostenibles y Huella de Carbono, el Caso de Costa Rica. 4th International Workshop. http://www.advancesincleanerproduction.net/fifth/files/sessoes/5A/7/robles_n_academic.pdf

Rodríguez, E. H. C. (2020). Análisis del impacto socio ambiental de la política de mercados y negocios verdes en Colombia (2016-2020). Trabajo de grado Maestría, Universidad Santo – Colombia. https://repository.usta.edu.co/jspui/bitstream/11634/31626/1/2020edgarhernancamachorodriguez.pdf

Sousa, R., Álvarez Espinoza, A. C., Rojas Pardo, N. Melo León, S. F., Romero Otalora, G., Riveros Salcedo, L.C., Calderón Díaz, S. L. y Vazao, C. (2018). Mitigación del cambio climático con un Sistema de Comercio de Emisiones en Colombia: primeros hallazgos económicos. Documento 469 Dirección de Estudios Económicos. Departamento Nacional de Planeación – Colombia. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Estudios%20Econmicos/469.pdf

OJS System - Metabiblioteca |