Experience of university professors in a public university in Colombia during the teaching-learning process of nursing in the COVID 19 pandemic.
Experiencias de profesores de enfermería durante la pandemia por COVID-19: una mirada desde el proceso de enseñanza-aprendizaje
Main Article Content
Objective To learn about the experiences of professors in the teaching process during the pandemic in a nursing school in Medellin, Colombia.
Materials and methods Qualitative study for which eleven individual semi-structured interviews were conducted. The participants were university professors from a nursing school in Medellin, Colombia. The analysis was based on the transcription of the interviews using elements of grounded theory; line-by-line analysis was performed, which allowed grouping the data in the following categories: transformation of the teaching-learning process; effects of the teaching-learning process; support networks; lessons learned from the experience.
Results The transformation of the teaching - learning process, the management of technological tools, the effects of the rapid change in teaching methodologies, and the support networks of university teachers were the main themes that emerged from the participants regarding their experience in nursing education.
Conclusion Nursing education during the pandemic in Colombia required great efforts from teachers to continue with the teaching-learning process, which led them to adapt quickly, suffer changes in their health, implement self-care strategies and require support from family, colleagues and friends.
Downloads
Article Details
Enríquez A, Sáenz C. Primeras lecciones y desafíos de la pandemia de COVID-19 para los países del SICA, serie Estudios y Perspectivas-Sede Subregional de la CEPAL en México. Ciudad de México: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL); 2021. p.14-16.
UNESCO Education: From disruption to recovery [Internet]. UNESCO. 2020 [Consultado 2022 Abr 18]. Disponible en: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Didriksson A, Álvarez F, Caamaño C, Del Valle D, Perrotta D, Caregnato C, et al. Universidad y pandemia en América Latina: reflexiones desde la diversidad y la complejidad de un fenómeno en desarrollo. Educación Superior y Sociedad. 2021;33(2):53-91. https://doi.org/10.54674/ess.v33i2.421 DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v33i2.421
Garzón-Daza C. Las competencias docentes en el siglo XXI de cara a la virtualidad de la educación con ocasión del Covid-19. Revista Redipe [Internet]. 2021 [consultado 7 de marzo de 2022]; 10 (5). Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1295/1203 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i5.1295
Vite H, Carvajal H, Samaniego R, Prado M. Competencias virtuales de los docentes frente al reto de Covid-19 en instituciones de educación superior en Ecuador. Revista Conrado. [Internet]. 2020 [consultado 7 de marzo de 2022]; 16:178-183. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1539/1523
Velásquez-Vergara SM, Ruidiaz-Gómez KS. La educación en tiempo de pandemia COVID 19: ¿realidad o ficción? Revista Cuidarte. 2021;12(1). https://doi.org/10.15649/cuidarte.1336 DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.1336
Pantoja VM, Valdivieso MA, Burbano AS. Teletrabajo académico afectado por el coronavirus: una mirada desde un grupo focal de profesores universitarios. Espacios. 2020;41(42): 335-348. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p29 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p29
Vidal-Ledo MJ, Barciela-González LMC, Armenteros-Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Revista Educación Médica Superior. 2021; 35(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100023&lng=es
Arias-Ortiz E, Rieble-Aubourg S, Álvarez-Marinelli H, Rivera MC, Viteri A, López A et al. La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Documento para Discusión, N° IDB-DP-00768. Washington, D.C; Banco Interamericano de Desarrollo (BID); 2020. DOI: https://doi.org/10.18235/0002337
Fajardo-Pascagaza E, Cervantes-Estrada LC. Modernización de la educación virtual y su incidencia en el contexto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Academia y Virtualidad. 2020;13(2):103–16. https://doi.org/10.18359/ravi.4724 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.4724
DANE. Pobreza y condiciones de vida. [Internet] [Consultado 25 de marzo de 2022] Disponible en: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida
Quecedo R, Castaño C. Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica. 2002; (14):5-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
Viña CM, Paredes León LN. Experiencia de vida de docentes de ciencias de la salud durante la pandemia de covid-19 en Perú. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. 2022; 24 (3): 520-536. https://doi.org/10.36390/telos243.04 DOI: https://doi.org/10.36390/telos243.04
Jacqueline Leigh J, Vasilica C, Dron R, Gawthorpe D, Burns E, Kennedy S. Redefining undergraduate nurse teaching during the coronavirus pandemic: use of digital technologies. British Journal of Nursing. 2020; 29 (10): 566–569. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.566 DOI: https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.566
Villafuerte Holguín JS, Bello Piguave JE, Pantaleón Cevallos Y, Bermello Vidal JO. Rol de los docentes ante la crisis del covid-19, una mirada desde el enfoque humano. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE). 2020; 8(1): 134-150. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214/1986
Fardoun H, González C, Collazos CA, Yousef M. Estudio exploratorio en iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society (EKS). 2020;21:9. https://doi.org/10.14201/eks.23537 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23537
Enríquez Vázquez L, Hernández Gutiérrez M. Alumnos en pandemia: una mirada desde el aprendizaje autónomo. Revista Digital Universitaria. 2021;22(2). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.2.11 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.2.11
Toquero CM. Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context. Pedagogical Research. 2020;5(4). Disponible en: https://www.pedagogicalresearch.com/download/challenges-and-opportunities-for-higher-education-amid-the-covid-19-pandemic-the-philippine-context-7947.pdf DOI: https://doi.org/10.29333/pr/7947
Christopher R, Tantillo L, Watson J. Academic caring pedagogy, presence, and Communitas in nursing education during the ?COVID-19 pandemic. Nursing Outlook. 2020; 68(6): 822-829. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2020.08.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.outlook.2020.08.006
Agu CF, Stewar, J, McFarlane-Stewart N, Rae T. COVID-19 pandemic effects on nursing education: looking through the lens of a developing country. International Nursing Review. 2021; 68: 153– 158. https://doi.org/10.1111/inr.12663 DOI: https://doi.org/10.1111/inr.12663
Vera F. Experiencia de docentes universitarios durante la educación remota de emergencia debido a la crisis por COVID-19. Revista Transformar. 2021;2(2):40-57. Disponible en: https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/22
Huamani-Huaranca NO, Huamani-Huaranca LJ, Pinto-de Alarcón JA, Cedeño-Macías AM. TIC en Universidades Públicas de Tres Países de la Comunidad Andina de Naciones durante el COVID-19. Comuni@cción Revista De Investigación En Comunicación Y Desarrollo. 2023; 14(1): 41-54. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.14.1.805 DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.14.1.805
Fernández Torres MJ, Chamizo Sánchez, Sánchez Villarrubia R.Universidad y pandemia: la comunicación en la educación a distancia. Ámbitos. 2021; 52: 156 – 174. https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10
Galvis G, Vásquez A, Caviativa YP, Ospina PA, Chaves VT, Carreño, L M et al. Tensiones y realidades de los docentes universitarios frente a la pandemia Covid-19. European Journal of Health Research. 2021; 7(1): 1–13. https://doi.org/10.32457/ejhr.v7i1.1396 DOI: https://doi.org/10.32457/ejhr.v7i1.1396
Casali A, Torres D. Impacto del COVID-19 en docentes universitarios argentinos: cambio de prácticas, dificultades y aumento del estrés. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. 2021; 28: 423-431. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592021000100054 DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.28.e53
López-Golán M, Costa-Sánchez C, Puentes-Rivera I. Educación superior en comunicación audiovisual: Desafíos de la virtualidad en tiempos de COVID-19. ADResearch ESIC International Journal of Communication Research. 2022; 27(27):e197. https://doi.org/10.7263/adresic-27-197 DOI: https://doi.org/10.7263/adresic-27-197
Sandoval CH. La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Docentes 2.0. 2020;9(2):24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138
Vera JD, Gellibert Merchán SJ, Zapata Mora SE. Las TIC en la educación superior durante la pandemia de la COVID-19.: Las TIC en la educación superior. Revista Científica Sinapsis. 2021;1(19). https://doi.org/10.37117/s.v19i1.405 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v19i1.405
Espíritu Martínez YN, Barrantes Santos FE, Siguas Chavarria P. La integración de las TIC en la educación superior: Aprendizajes a partir del contexto covid-19. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2022;6(2):4260-77. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2162 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2162
Reyes Barrios A, González Ayala V, Sánchez López CE. Desafíos en la docencia de enfermería en pandemia. Academic Disclosure. 2021; 2(1):3-18. Disponible en: https://revistascientificas.una.py/index.php/rfenob/article/view/1354
Díaz Vera JP, Ruiz Ramírez AK, Egüez Cevallos C. Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL. 2021;8(2):113-34. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448
Ferrada Bustamante V, González Oro N, Ibarra Caroca M, Ried Donaire A, Vergara Correa D, Castillo Retamal F. Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos. 2021;(6):144-68. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715 DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715