Semiótica: Un recurso fundamental en los procesos de argumentación matemática escrita

Semiótica: Un recurso fundamental en los procesos de argumentación matemática escrita

Main Article Content

Juan Pablo Salazar-Torres
Yudith Liliana Contreras-Santander
Sandra Susana Jaimes-Mora
Abstract

Every process of written mathematical argumentation, requires a high level of management of semiotic records, articulating semantic structures capable of meaning. This manuscript shows the results of the research project entitled “Analysis and interpretation of semiotics in the processes of mathematical argumentation, written by the 9th grade students of the Gonzalo Rivera Laguado School in Cúcuta”, the study was assumed from theories surrounding the semiotics and mathematical argumentation, proposed by Peirce, Bachelard, Vygotsky and Duval. The research was developed under the quantitative methodology with a descriptive scope. The esults showed that in the analyzed processes of written mathematica argumentation, the argument loses its strength and relevance due to the inappropriate use of semiotic resources, evidencing conceptual gaps that generate epistemological gaps in mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Juan Pablo Salazar-Torres, Universidad Simón Bolívar sede Cúcuta

Magister en Educación

Yudith Liliana Contreras-Santander, Universidad Simón Bolívar sede Cúcuta

Magister en Educación

Sandra Susana Jaimes-Mora, Universidad Simón Bolívar sede Cúcuta

Magister en Práctica Pedagógica
References

Alcalá, M. La construcción del lenguaje matemático, Barcelona: Graó, 2009.

Ariza, M. (2007). Hacia una representación semiótica de los signos matemáticos, Revista: Mathesis, III, 227-251.

Bachelard, G. La formación del espíritu científico, Buenos Aires: Siglo XXI, 1976.

D’Amore, B. (2006). Objetos, significados, representaciones semióticas y sentido.

Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Número Especial, 177-195.

Duval, R. Argumentar, demostrar, explicar: ¿continuidad o ruptura cognitiva?, México: Iberoamérica, 1999.

Duval, R. (1999). Algunas cuestiones relativas a la argumentación. La lettre de la Preuve.

Gorlée, D. “La semiótica tríadica de Pierce y su aplicación a los géneros literarios”. [Online]. Available: http://www.biblioteca.org.ar/libros/155534.pdf, s/f.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. Metodología de la investigación (6ta edición), México: Mc Graw Hill, (2014).

León, O. y Calderón, D. La argumentación en matemáticas en el aula: una oportunidad para la diversidad, Bogotá: Universidad Externado de Colombia 1996

León, O. y Calderón, D. Argumentar y validar en matemáticas ¿una relación necesaria?, Bogotá: Universidad del Valle, 2003.

Marmolejo, G. (2012). Elementos a considerar en la Enseñanza del registro semiótico de las figuras en los primeros ciclos de la educación básica. Revista Ecomatemático, 2(1), 14-19.

Piaget, J. Psicología y pedagogía, Barcelona: Crítica, 2001.

Peirce, C. La ciencia de la semiótica, Recopilación realizada por Hartshorne, C.

Weiss, P. y Wiener, P. Buenos aires: Nueva visión, 1974.

Puig, L. (1994). Semiótica y matemáticas. Revista Ectopias, 51, 3-21.

Puig, L. Signos, textos y sistemas matemáticos de signos, México: Universidad de valencia, Ed. En Filloy, 2003.

Vevia, F. Escritos filosóficos charles Sanders Pierce (1er volumen), México: Colegio de Michoacán, 1997.

Vygotsky, L. Pensamiento y lenguaje, Barcelona: Paidós, 1995.

OJS System - Metabiblioteca |